Business Talk Τρίτη 24/05/2022, 00:01
BUSINESS TALK

Τα επόμενα βήματα της Lamda, του μετρό Θεσσαλονίκης και των ναυπηγείων

Τα επόμενα βήματα της Lamda, του μετρό Θεσσαλονίκης και των ναυπηγείων
  • Η Lamda Development προχωρώντας στην εξαγορά του μεριδίου (31,7%) της Värde Partners στην Lamda Malls έναντι 109 εκ. μπορεί πλέον να προχωρήσει στην αξιοποίηση του σχήματος που ελέγχει τα εμπορικά της κέντρα, όπως για παράδειγμα η εισαγωγή τους στο χρηματιστήριο, ειδικά καθώς η κίνηση και η απόδοσή τους επιστρέφει στα προ πανδημίας επίπεδα γρηγορότερα του αναμενομένου. Εξού άλλωστε και το αυξημένο ενδιαφέρον από εμπόρους που έχει σημειωθεί και για τα δύο εμπορικά που θα αναπτυχθούν στο Ελληνικό. Έτσι η προσοχή της αγοράς στρέφεται στον σχεδιασμό για τα επόμενα βήματα τα οποία, ενδεχομένως, όπως δήλωσε πρόσφατα και ο Οδυσσέας Αθανασίου, να περιλάβουν και εξαγορά νέων ακινήτων.

 

  • Τώρα το ερώτημα έιναι αν εξαγόρασε ακριβά, φθηνά ή δίκαια το 31,7%. «Η τιμή αγοράς προφανώς αντανακλά την εσωτερική θεώρηση του management για την πραγματική αξία των εμπορικών της κέντρων, λαμβάνοντας υπόψη τα πολύ ενθαρρυντικά στοιχεία επισκεψιμότητας και τζίρου καθώς και της προοπτικής αύξησης των ενοικίων» σημειώνουν επ΄αυτου κύκλοι της εισηγμένης. Σημαντικό παράγοντα σε αυτή την πράξη φαίνεται ότι αποτελεί και η ενσωμάτωση της επέκτασης των επιπλέον 11.000 τμ στο Golden Hall, το οποίο είχε ολοκληρωθεί λίγο πριν το ξέσπασμα του covid και έτσι τα εν δυνάμει αποτελέσματά του δεν είχαν προλάβει να ενσωματωθούν στα συνολικά οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας. Σε κάθε περίπτωση χθες η τιμή της μετοχής της Lamda Development, μετά δηλαδή την είδηση της συμφωνίας, έκλεισε με οριακή μόνον υποχώρηση (-0,25%) στα 5,9150 ευρώ αποτιμώντας την παραχωρησιούχο του Ελληνικού στο 1,045 δισεκατομμύριο. Βέβαια στην αγορά βαραίνει και η πληροφορία για έκδοση νέου ομολόγου ύψους 200 εκατομμυρίων.

 

  • Όπως συμβαίνει παραδοσιακά στα έργα που έχουν να κάνουν με το μετρό, έτσι και το έργο ΣΔΙΤ για τη συντήρηση και λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης για 12 χρόνια προχωρά με αλλεπάλληλες καθυστερήσεις. Το ΣΔΙΤ, προϋπολογισμού 292 εκατ. ευρώ, εγκρίθηκε χθες από την αρμόδια Διυπουργική Επιτροπή και πρόκειται σύντομα να προκηρυχθεί. Βέβαια οι συμμαχίες έχουν αρχίσει να στήνονται εδώ και μήνες. Σύμφωνα με πληροφορίες του MR ισχυροί παίκτες του κλάδου μεταφορών-συγκοινωνιών από Γερμανία, Γαλλία και Ιταλία βρίσκονται σε συνομιλίες με εγχώριους ομίλους που έχουν εμπειρία στη διαχείριση εγκαταστάσεων και χώρων εξυπηρέτησης κοινού (Facility Management) για τη δημιουργία σχημάτων. Σε κάθε περίπτωση τα χρονικά περιθώρια είναι στενά, καθώς ο φορέας θα πρέπει να είναι έτοιμος μέσα στο 2023, δεδομένης και της κυβερνητικής δέσμευσης ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης θα είναι σε λειτουργία στα τέλη της ερχόμενης χρονιάς. 

 

  • Μη αναστρέψιμη χαρακτηρίζουν την διαδικασία πώλησης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά στον εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου, κατόπιν των σχετικών διαγωνισμών που πραγματοποίησαν η Ειδική Διαχείριση και η Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου, κύκλοι του Δημοσίου που ασχολούνται με την υπόθεση. Η τοποθέτηση έρχεται, κατόπιν σχετικής ερώτησης της Κ, και σε συνέχεια δημοσιευμάτων που προωθούνται από την πλευρά του πρώην ιδιοκτήτη των ναυπηγείων, Iskandar Safa, ο οποίος με ανοιχτή επιστολή του δηλώνει πως θεωρεί την διαδικασία πτώχευσης των ναυπηγείων που ξεκίνησε το 2017 ως μεθοδευμένη αναγκαστική απαλλοτρίωση και αξιώνει την επιστροφή τους όπως και την εκτέλεση συμβολαίων του Πολεμικού Ναυτικού.

 

  • Ωστόσο με δεδομένο πως τα χρέη που οδήγησαν την εταιρεία στο πλαίσιο του πτωχευτικού δικαίου περιελάμβαναν και υπέρογκες απαιτήσεις από ανάκτηση κρατικών επιδοτήσεων που αποφάσισε να επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αλλά και απαιτήσεις από την συντριπτική πλειοψηφία των πιστωτών, η διαδικασία αντιμετωπίζεται ως «νομικά θωρακισμένη». Σύμφωνα μάλιστα με κύκλους που έχουν γνώση των σχεδιασμών του Γιώργου Προκοπίου και ο επενδυτής σε μια πρώτη ανάγνωση των εξελίξεων θεωρεί πως τα περιουσιακά στοιχεία που αγοράζει είναι νομικά καθαρά.

 

  • Στο Υπουργικό Συμβούλιο, που εκτός απροόπτου θα γίνει αυτή την Παρασκευή, θα παρουσιαστεί από τον Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη το νομοσχέδιο για την ρύθμιση των υποχρεώσεων των Ναυπηγείων Ελευσίνας, προκειμένου να προχωρήσει το σχέδιο ανάταξής τους. Αυτό ανέφερε απαντώντας σε σχετική ερώτηση της Κ ο υπουργός που επισπεύδει την εξυγίανση του ομίλου με στρατηγικό επενδυτή την ΟΝΕΧ και χρηματοδοτική στήριξη από την αμερικανική αναπτυξιακή τράπεζα DFC. Σύμφωνα με πληροφορίες η απομείωση των υποχρεώσεων συνολικού ύψους 423 εκατ. ευρώ που βαρύνουν τον όμιλο θα είναι της τάξης του 50%, ήτοι το νέο σχήμα θα αναλάβει να εξυπηρετήσει, σε βάθος χρόνου, περί τα 200 εκατ. ευρώ.

 

  • Η απομείωση των υποχρεώσεων των Ναυπηγείων Ελευσίνας προς το δημόσιο και τους άλλους πιστωτές όπως και η ρύθμιση του υπολοίπου σε μακροχρόνιες δόσεις, δεν θα γίνει μέσω δικαστικής επικύρωσης στο πλαίσιο του πτωχευτικού δικαίου αλλά με νόμο στη Βουλή. Και αυτό διότι διατυπωθήκαν επιφυλάξεις κυρίως από το Πολεμικό Ναυτικό, που αποτελεί έναν από τους πιστωτές των ναυπηγείων, να προσυπογράψουν απομείωση των απαιτήσεων τους. Υπενθυμίζεται πως οι υποχρεώσεις των ναυπηγείων Ελευσίνας μετά και τον έλεγχο που ολοκλήρωσε πέρυσι η EY είναι πολύ υψηλότερες από τις αρχικά εκτιμηθείσες: σύμφωνα με λογιστικές καταστάσεις που έχουν στα χέρια τους οι σύμβουλοι οι οποίοι ασχολούνται με την υπόθεση, το σύνολο των υποχρεώσεων στα τέλη Μαρτίου του 2021 ήταν 423,3 εκατομμύρια ενώ αν αφαιρεθούν οι προσαυξήσεις, 337, 4 εκατ.

 

Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News