Business Talk Τρίτη 10/05/2022, 00:01
BUSINESS TALK

Οι Γάλλοι επενδυτές, τα πολλαπλά οφέλη του deal της Motor Oil και οι δυσκολίες της γραβιέρας

Οι Γάλλοι επενδυτές, τα πολλαπλά οφέλη του deal της Motor Oil και οι δυσκολίες της γραβιέρας
  • Τα 10 δισ. ευρώ ξεπερνά η αξία των συμβάσεων, των έργων παραχωρήσεων κι ευρύτερα των επενδύσεων που διεκδικούν ή υλοποιούν, ήδη, στην Ελλάδα οι γαλλικοί όμιλοι των οποίων κορυφαία στελέχη συμμετέχουν στην επιχειρηματική αποστολή που βρίσκεται, από χθες το μεσημέρι, στην Αθήνα.

 

  • Πρόκειται για επιχειρηματική αντιπροσωπεία του MEDEF, του ομόλογου του ΣΕΒ συνδέσμου επιχειρήσεων και βιομηχανιών από την Γαλλία. Απαρτίζεται από τον Πρόεδρο Geoffroy Roux de Bézieux και 5 υψηλόβαθμα στελέχη του MEDEF μεταξύ των οποίων και ο πρόεδρος της L’ Oreal, Jean-Paul Agon αλλά και ο Philippe Louis-Dreyfus, καθώς και από στελέχη που εκπροσωπούν μεταξύ άλλων τις Airbus, Bollore, Bouygues Batiment International, Egis, Fives, Galileo Global, Idemia, Iveco France, Naval Group, Ratp Development, Safran, Saur International, Sulo, Thales και Vinci Concessions.

Οι Γάλλοι επενδυτές, τα πολλαπλά οφέλη του deal της Motor Oil και οι δυσκολίες της γραβιέρας-1

  • Η Airbus το 2018 υπέγραψε συμφωνία με την Aegean για την αγορά έως και 42 νέων αεροσκαφών η αξία των οποίων σε τιμές καταλόγου ανερχόταν τότε στα 5 δισεκατομμύρια δολάρια. Στην Ελλάδα βρίσκεται και εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Bouygues, του κατασκευαστικού ομίλου που προσφάτως επιλέχθηκε από την παραχωρησιούχο του Ελληνικού Lamda Development για να κατασκευάσει τον Πύργο της Μαρίνας σε συνεργασία με την Intrakat. Κατασκευαστική είναι και η Egis που εκτός από μειοψηφική συμμετοχή στην κοινοπραξία που διαχειρίζεται σήμερα την Αττική οδό συμμετέχει με ποσοστό 25% και στο κοινό σχήμα με την ΓΕΚ Τερνα που αναδείχθηκε παραχωρησιούχος για την Εγνατία Οδό.

Οι Γάλλοι επενδυτές, τα πολλαπλά οφέλη του deal της Motor Oil και οι δυσκολίες της γραβιέρας-2

  • Επιπλέον η Egis συμμετέχει μαζί με δύο πολύ μεγάλα γαλλικά επενδυτικά κεφάλαια και σε σχήμα που διεκδικεί την νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού στον διαγωνισμό που διενεργεί αυτή την περίοδο το ΤΑΙΠΕΔ. Από την αποστολή δεν θα μπορούσε να λείπει και η Vinci Concessions η οποία εκτός από την παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού που ελέγχει όπως και τη γέφυρας Ρίου Αντιρρίου διεκδικεί τώρα και την παραχώρηση της Αττικής Οδού σε κοινοπραξία με τον όμιλο Mytilineos. H Iveco France από την πλευρά της συμμετέχει στους διαγωνισμούς για τα αστικά λεωφορεία του υπουργείου μεταφορών προϋπολογισμού της τάξης των 500 εκατομμυρίων ευρώ. Η Bollore από την πλευρά της ειδικεύεται στις μεταφορές και τα logistics και συμμετέχει στο σχήμα που διεκδικεί την εξαγορά πλειοψηφικού πακέτου μετοχών στον Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης σε κοινοπραξία με τον όμιλο Κοπελούζου και την Goldair.

 

  • Η επόμενη μέρα της τριπλής συμφωνίας για την Ελλάκτωρ, επιβεβαιώνει ότι έρχεται η ανατροπή όχι τόσο στον κατασκευαστικό κλάδο όσο στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Η έντεχνη κίνηση Βαρδινογιάννη να δράσει δίνοντας την λύση ως λευκός ιππότης στην αντιπαράθεση της Reggeborgh με τους άλλους μετόχους, σχολιάζεται θετικά από όλες τις πλευρές. Βέβαια αποδεικνύεται εκ του αποτελέσματος και ιδιαίτερα επιτυχημένη η στρατηγική των Δ. Μπάκου,  Γ. Καϋμενάκη, και Α. Εξάρχου  οι οποίοι σχεδιάζουν ήδη μαθαίνουμε τις επόμενες κινήσεις τους.

 

  • Όλα δείχνουν ότι θα είναι εξίσου σημαντικές καθώς η ρευστότητα που διαθέτουν είναι μεγάλη και ορισμένοι ισχυρίζονται  ότι πρόκειται να επενδύσουν εως και 500 εκατ. ευρώ στην ελληνική αγορά. Τελικά από το deal αυτό όλοι δείχνουν ικανοποιημένοι. Η ομάδα των τριών για προφανείς λόγους καθώς είχε εξαιρετική απόδοση στην επένδυσή της, η ολλανδική πλευρά ανακουφισμένη επειδή τελείωσε η αποπροσανατολιστική αντιπαράθεση με τους άλλους μετόχους αλλά και  η πλευρά Βαρδινογιάννη που μεγεθύνει και μετασχηματίζει την Motor Oil αλματωδώς  σε «πράσινη» εταιρεία, φιλική στο περιβάλλον αποκτώντας τώρα και τα φωτοβολταϊκά και τα αιολικά της θυγατρικής της Ελλάκτωρ Άνεμος.

 

  • Δεν υπάρχει πρόβλημα μόνο στη Νάξο με την εισκόμιση λιγότερο γάλακτος για τυροκόμηση, αλλά και στην Κρήτη. Σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Τυροκόμων Χανίων το 2022 είναι έως τώρα η χρονιά με τη χαμηλότερη παραγωγή προϊόντων με τεράστια, μάλιστα, διαφορά από όλα τα προηγούμενα χρόνια. Για παράδειγμα τον Φεβρουάριο 2021 παρήχθησαν 960 τόνοι σκληρών τυριών, ενώ τον Φεβρουάριο 2022 μόλις 584! Όπως δε επισημαίνουν οι τυροκόμοι, εάν ενσωματωθεί στην τιμή όλη η αύξηση του κόστους παραγωγής, τότε θα πρέπει να πωλείται 17 ευρώ/κιλό, καθιστώντας την ουσιαστικά είδος πολυτελείας, απρόσιτη στην πλειονότητα των ελληνικών νοικοκυριών.

 

  • Γενικότερα το θέμα του κόστους παραγωγής στον πρωτογενή τομέα – λιπάσματα, ζωοτροφές, ενέργεια- δεν αποκλείεται να προκαλέσει ελλείψεις σε διάφορα προϊόντα. Οι παραγωγοί φασολιών της Καβάλας, για παράδειγμα, διεμήνυσαν στις εταιρείες τυποποίησης οσπρίων ότι δεν τους συμφέρει, λόγω της μεγάλης αύξησης στις τιμές των λιπασμάτων, να φυτέψουν φέτος τα χωράφια τους.

 

  • Από την άλλη στην Κοζάνη ο Αναγκαστικός Συνεταιρισμός Κροκοπαραγωγών αναζητεί νέους καλλιεργητές, καθώς, δηλώνει ότι από την καλλιέργεια κρόκου βγαίνουν καλά χρήματα. Σήμερα καλλιεργούνται 5.500 στρέμματα και ο συνεταιρισμός θα προχωρήσει σε καμπάνια με την Περιφέρεια με στόχο να καλλιεργηθούν ακόμη 2.000 στρέμματα για να καλυφθεί η αυξημένη ζήτηση. Ο εν λόγω συνεταιρισμός σημειωτέον όχι μόνο δεν έχει χρέη, αλλά έχει και πλεόνασμα.

 

  • Μετά την Ιαπωνία και την Ταϊβάν που αποτελούν τη δεύτερη και την τρίτη μεγαλύτερη αγορά για το διεθνούς φήμης αυγοτάραχο της εταιρείας «Τρικαλινός», το διάσημο έδεσμα πρόκειται να φτάσει και στην αγορά της Κίνας.

 

  • Το ότι «έξω πάμε καλά» -τουλάχιστον ακόμη- φαίνεται και από το γεγονός ότι μία από τις καλύτερες αγορές για το «Μέλι Αττική» δεν είναι μόνο οι ΗΠΑ και ο Καναδάς, αλλά και μία χώρα χωρίς ελληνική ομογένεια: η Κορέα! Πολύ καλά, όμως, πάνε και τα ελληνικά αναψυκτικά στις χώρες της Μέσης Ανατολής, μιας και εκεί λόγω θρησκείας δεν καταναλώνονται αλκοολούχα ποτά. Αγορά στόχος μετά τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα για την ΕΨΑ είναι η Σαουδική Αραβία.

 

Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News