Business Talk Παρασκευή 11/02/2022, 00:01
BUSINESS TALK

Ο ελέφαντας (των εκλογών) στο δωμάτιο των CEO και η επέλαση των μεγάλων ξενοδοχειακών brands

Ο ελέφαντας (των εκλογών) στο δωμάτιο των CEO και η επέλαση των μεγάλων ξενοδοχειακών brands
  • Ο ελέφαντας στο δωμάτιο που φιλοξενούνται τα γραφεία των διευθυνόντων συμβούλων των μεγάλων ελληνικών επιχειρήσεων λέγεται προεκλογική περίοδος. Ακόμα κι αν κανείς δεν το ομολογεί δημοσίως, η ανησυχία πως τους αμέσως επόμενους μήνες οι επιχειρηματικές αποφάσεις μπορεί να αρχίσουν να επιβραδύνονται εξαιτίας της ντε φάκτο προεκλογικής περιόδου (είτε οι κάλπες στηθούν το φθινόπωρο είτε την άνοιξη) είναι δεδομένη. Βεβαίως και είναι όλοι σίγουροι ότι οι εκλογές θα αναδείξουν πρώτη και με διαφορά τη Νέα Δημοκρατία του Κυριάκου Μητσοτάκη, ωστόσο δεν είναι όλοι πεπεισμένοι πως στην δεύτερη εκλογική αναμέτρηση, που θα γίνει με ενισχυμένη αναλογική (αλλά όχι όσο ενισχυμένη απαιτείται ώστε να εξασφαλίσει εύκολο σχηματισμό κυβέρνησης στο πρώτο κόμμα), θα μπορέσει να συγκεντρώσει αυτοδυναμία. Και κάπου εκεί ξεκινούν τα σενάρια περί πιθανής συγκυβέρνησης αλλά και τρίτης επαναληπτικής εκλογής προκειμένου να εξασφαλιστεί η πολυπόθητη αυτοδυναμία. Και να οι απορίες για τον Ανδρουλάκη και ούτως καθεξής.

 

  • «Είναι κρίμα να μπούμε σε μια παρατεταμένη εκλογική περίοδο τώρα που τα πράγματα έχουν αρχίσει να ρολάρουν και πρέπει να τρέξουμε όλοι γρήγορα προκειμένου να απορροφηθούν τα κονδύλια του ευρωπαϊκού ταμείου ανθεκτικότητας και ανάκαμψης που εξασφάλισε η κυβέρνηση», αναφέρει χαρακτηριστικά μεγάλος έλληνας επιχειρηματίας στους συνομιλητές του. Οι κουβέντες του δε διαφέρουν ουσιωδώς από ανάλογες άλλων ομολόγων του. Τούτων λεχθέντων η οικονομική δραστηριότητα κινδυνεύει να εισέλθει σε μία κατάσταση αυτοεκπληρούμενης προφητείας όπου η προσδοκία για πρόωρες εκλογές και ενδεχόμενη συγκυβέρνηση κάνει διστακτικούς τους επιχειρηματίες, καθυστερεί την ταχύτητα διεκπεραίωσης των απαραίτητων ενεργειών από πλευράς υπουργείων και υπηρεσιών και στο τέλος ο πρωθυπουργός πιέζεται ολοένα και περισσότερο να προκηρύξει εκλογές, είτε το θέλει είτε όχι. Αυτά για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους.

 

  • Πολλοί μιλούν τελευταία για το ενδεχόμενο ύπαρξης φούσκας στο ξενοδοχειακό real estate σε συγκεκριμένες περιοχές και κατηγορίες ξενοδοχείων. Και αν και μπορεί να έχουν και δίκιο αυτό δε σημαίνει ότι η υποτιθέμενη φούσκα δεν μπορεί να συνεχίσει να διογκώνεται, απαντούν σκωπτικά όσοι έχουν διαφορετική άποψη. Αυτό που κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ωστόσο είναι πως η χώρα έχει τεράστιο περιθώριο για την προσέλκυση μεγάλων ξένων επώνυμων αλυσίδων διαχείρισης, προκειμένου τα ελληνικά ξενοδοχεία να αποκτήσουν εγνωσμένου κύρους και ποιότητας υπηρεσιών συνεταίρους και πρόσβαση στην υψηλού οικονομικού επιπέδου πελατεία που κομίζουν αυτοί. Η διαδικασία έχει αρχίσει και την βλέπουμε να ξεκινάει από τα μεγάλα εμβληματικά συγκροτήματα της Costa Navarino, του Hilton, σύντομα του Ελληνικού, και άλλων στη Μύκονο και αλλού. Και θα συνεχιστεί διότι η Ελλάδα έχει το χαμηλότερο ποσοστό επώνυμων αλυσίδων σε σχέση με το στοκ πεντάστερων μονάδων που διαθέτει στην Ευρωπαϊκή Μεσόγειο. Μην εκπλαγείτε λοιπόν αν τις επόμενες εβδομάδες ακούσετε για την έλευση και άλλων εμβληματικών brands ή την επέκταση αυτών που έχουν ήδη έρθει…

 

  • Μπορεί η Ελλάδα να παραμένει ανάμεσα στις πέντε κορυφαίες χώρες – προορισμούς για τους ευρωπαίους ταξιδιώτες για το πρώτο εξάμηνο του 2022 ωστόσο εμφανίζεται να έχει διολισθήσει κατά μία θέση σε σχέση με την κατάταξη της την αντίστοιχη περσινή χρονική στιγμή. Ιταλία, Ισπανία, Γαλλία και Γερμανία προηγούνται, ενώ πάρα πολύ κοντά στη χώρα μας βρίσκεται πλέον η Κροατία. Σε κάποιες συγκεκριμένες αγορές, όπως η Βρετανία και η Γαλλία, η Ελλάδα διατηρεί την τέταρτη θέση στο top 5 των προτιμώμενων προορισμών, όχι όμως για τους Γερμανούς, τους Ιταλούς, τους Βέλγους, τους Πολωνούς και τους Αυστριακούς. Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από την τελευταία έρευνας της European Travel Commission, δηλαδή της ευρωπαϊκής ένωσης των Οργανισμών Τουρισμού.

 

  • Με τη βροχή των νέων έργων που εντάσσονται στο Ταμείο Ανάκαμψης να είναι… ασταμάτητη – μακάρι να συνεχιστεί έτσι – ένα ακόμη project με σημαντικό ενδιαφέρον εντάχθηκε στην ομπρέλα του Ταμείου. Πρόκειται για βιομηχανικά πάρκα, έργα με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 65,2 εκατ. ευρώ και για το οποίο, σε πρώτη φάση, δουλειά θα πιάσουν οι λογής λογής σύμβουλοι. Κι αυτό διότι αρχικά, ενδεχομένως μέχρι το τέλος Μαρτίου, θα πρέπει να δημοσιευθούν όλες οι ανταγωνιστικές προσκλήσεις υποβολής προτάσεων ανάπτυξης βιομηχανικών πάρκων. Οι προτάσεις αυτές μπορεί να αφορούν υποδομές για τη δημιουργία πάρκων νέας γενιάς, «έξυπνων» βιομηχανικών περιοχών, έργων διαχείρισης υδάτων και επεξεργασίας λυμάτων ή έργα για την αποκατάσταση βιομηχανικών περιοχών.

 

  • Για να προχωρήσουν όμως, τα έργα θα πρέπει το τρίτο τρίμηνο του 2022 να δημιουργηθούν νομοθετικές ρυθμίσεις για να βελτιωθεί το υφιστάμενο πλαίσιο για τα βιομηχανικά επιχειρηματικά πάρκα και γενικότερα να απλοποιηθεί το καθεστώς των άτυπων βιομηχανικών συγκεντρώσεων. Αυτές οι ρυθμίσεις θα πρέπει να έχουν τεθεί σε ισχύ μέχρι το β’ τρίμηνο του 2023, ενώ μέχρι το τέλος του 2025 προβλέπεται η ολοκλήρωση των έργων – αυτά που θα προταθούν φέτος. Εντωμεταξύ, βεβαίως βεβαίως, θα έχουν προκηρυχθεί και οι εθνικές εκλογές…

Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News