Business Talk Τετάρτη 16/12/2020, 09:57
BUSINESS TALK

Υπερατλαντικός επενδυτής και πεντάστερο από τον Περσικό Κόλπο

  • Εκεί που ορισμένοι βλέπουν χαμηλό βαρομετρικό, άλλοι διαβλέπουν προοπτικές και ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης. Στους δεύτερους, που μάλλον αρχίζουν να πλειοψηφούν, φαίνεται ότι ανήκει επενδυτικός όμιλος από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού που σχεδιάζει να τοποθετήσει μέσα στα επόμενα χρόνια κεφάλαια της τάξεως των 100 εκατ. ευρώ στην ελληνική αγορά ακινήτων, σε ποιοτικά κτίρια γραφείων και ιδιοκτησίες εισοδήματος. Ήδη έχει ιδρύσει γραφεία στην Αθήνα και αναμένεται, εντός της ημέρας, να κάνει γνωστό το στίγμα των προθέσεών του, κυρίως των σχεδίων του για την εγχώρια αγορά ακινήτων.

 

  • Σήμερα το πρωί ξεκίνησε η δημοπρασία της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων για τη χορήγηση δικαιωμάτων χρήσης ραδιοσυχνοτήτων στις ζώνες των 700MHz, 2 GHz, 3400-3800 MHz και 26 GHz, όπου θα λειτουργήσει το 5G. Η διαδικασία, όπου το “παρών” θα δώσουν η Cosmote, η Vodafone και η Wind, θα είναι πολύωρη, αλλά αναμένεται να ολοκληρωθεί αυθημερόν. 

 

  • Εκπρόσωποι μεγάλου ομίλου που ανήκει σε κρατικό επενδυτικό ταμείο του Περσικού Κόλπου, πάρα την πανδημία, πραγματοποιούν τους τελευταίους μήνες επαφές προκειμένου να οριστικοποιήσουν τις αποφάσεις τους σχετικά με μεγάλη ανάπτυξη τουριστικού συγκροτήματος στην ελληνική νησιωτική χώρα. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι της τάξης των 300-350 εκατομμυρίων. Το όνομα του επενδυτή είναι πολύ βαρύ και έχει ενδιαφερθεί ξανά για την Ελλάδα στο παρελθόν χωρίς όμως να προχωρήσει. Τώρα έχει πλησιάσει πιο κοντά στις υπογραφές και μάλιστα στρατολογεί και στελέχη. Το επενδυτικό σχέδιο του είναι το κλασσικό επενδυτικό σχέδιο που ταιριάζει γάντι στην Ελλάδα: μεγάλο πεντάστερο πολυτελές ξενοδοχείο μαζί με 50 με 60 βίλες που εξυπηρετούνται από αυτό και μαρίνα. Περισσότερα συντόμως.

 

  • Η επιβατική κίνηση των αεροδρομίων στην Ελλάδα υποχώρησε κατά 69% την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου, ενώ μόνο τον Νοέμβριο μειώθηκε κατά 83%, ανέφερε η ρυθμιστική αρχή της αεροπορίας. Κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου, ο αριθμός των επιβατών ανήλθε σε 19,3 εκατομμύρια και 442,6 χιλ. Μόνο τον Νοέμβριο. Οι συνολικές πτήσεις έφτασαν τα 230,7 χιλιάδες, μειωμένες κατά 45,7%. Οι πτήσεις του Νοεμβρίου ανήλθαν σε μόλις 10,1 χιλ. Κάτω 57,5% ετησίως. Δύσκολα τα πράγματα.

 

  • Ο προϋπολογισμός του 2021 ψηφίστηκε χθες από τη Βουλή με 158 ψήφους ΝΑΙ (και 142 κατά). Να θυμόμαστε ότι ο προϋπολογισμός απαιτεί αύξηση του ΑΕΠ για το 2021 + 4,8% ετησίως από -10,5% το 2020, ενώ από την άποψη του πρωτογενούς ελλείμματος, ο προϋπολογισμός προβλέπει  -3,88% του ΑΕΠ για το 2021 και -7,22% φέτος. Κάπου εκεί προσδιορίζονται και τα δημοσιονομικά περιθώρια στήριξης της οικονομίας. Όλα λοιπόν θα κριθούν από την δυνατότητα της χώρας και των μηχανισμών του δημοσίου αλλά και του ιδιωτικού τομέα να απορροφήσουν τα ευρωπαϊκά κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης.

 

  • Ένα μάλλον ενθαρρυντικό χαρακτηριστικό του Ταμείου Ανάκαμψης είναι πως η αποδέσμευση πόρων συναρτάται με την συμβασιοποίηση έργων που θα ενταχθούν στο πρόγραμμα και όχι με τιμολόγια όπως συνήθως γίνεται με τις ευρωπαϊκές χρηματοδότησης. Αλλά ακόμα και αυτή η συμβασιοποίηση έργων, που ακόμα βρίσκονται στο αρχικό στάδιο του σχεδιασμού τους, μέσα σε ένα τόσο σύντομο χρονικό διάστημα στην Ελλάδα αποτελεί μεγάλη πρόκληση. Και αυτό διότι προβλέπεται πως το 70% των πόρων που δικαιούται η Ελλάδα θα πρέπει να έχουν δεσμευθεί (και επομένως συμβασιοποιηθεί) μέχρι τα τέλη του 2022.

 

  • Η προκαταβολή από τα 32 δισ. είναι όπως έχει γίνει γνωστό 10% και θα εκταμιευθεί εντός του 2021 ενώ οι επόμενες εκταμιεύσεις θα γίνονται κάθε έξι μήνες και με βάση τις συμβάσεις που θα έχουν κλείσει. Δεν θα χρειάζεται δηλαδή η υποβολή τιμολόγιων ολοκλήρωσης έργων. Και αυτό γίνεται βέβαια προκειμένου να επισπευτεί η απορρόφηση των πόρων. Προβλέπεται όμως πως θα υπάρχουν συγκεκριμένοι στόχοι και χρονοδιαγράμματα για την υλοποίηση του  σχεδίου οι οποίοι βεβαίως θα πρέπει να τηρούνται ευλαβικά δεδομένης και της περιορισμένης δυνατότητας αναθεώρησης του εθνικού σχεδίου.

 

  • Σύμφωνα με πληροφορίες, η λειτουργία του Ελληνικού Μοντέλου Στόχου (Target Model), προχώρησε χθες στο επόμενο βήμα με την επίσημη ζεύξη των ελληνικών και ιταλικών αγορών (οι δύο χώρες είναι ήδη διασυνδεδεμένες μέσω της υπάρχουσας ελληνο-ιταλικής διασύνδεσης δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας, ένα υποθαλάσσιο καλώδιο 163 χιλιομέτρων με δυναμικότητα 500MW σε λειτουργία από το 2002). Αυτή η εξέλιξη θεωρείται κρίσιμη για την εναρμόνιση των δύο ενεργειακών αγορών και αναμένεται να οδηγήσει τις ελληνικές τιμές χονδρικής ενέργειας χαμηλότερα. Για να δουμε.

Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News