Business Talk Τετάρτη 2/02/2022, 00:01
BUSINESS TALK

Οι ανατιμήσεις, τα chips και τα νέα deals του Mr Chipita

Οι ανατιμήσεις, τα chips και τα νέα deals του Mr Chipita
  • Όσοι δυσκολεύονται να δικαιολογήσουν τις αυξήσεις των τιμών σε διαρκή καταναλωτικά αγαθά όπως οι λευκές συσκευές, οι τηλεοράσεις αλλά και τα ηλεκτρονικά αποκλειστικά και μόνο με την άνοδο του κόστους των τιμών ενέργειας και των μικροεπεξεργαστών, δεν έχουν παρά να ρίξουν μια ματιά στα μεταφορικά κόστη. Και στο πώς αυτά μετατρέπονται σε κέρδη δεκάδων δισεκατομμυρίων κυριολεκτικά για τις ναυτιλιακές μεταφορικές.
  • Αναλυτές που παρακολουθούν τον κλάδο των ναυτιλιακών επιχειρήσεων τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων όπως η Xeneta και η Drewry προβλέπουν για το 2021 κέρδη-ρεκόρ, από 120 έως 190 δισεκατομμύρια δολάρια αντίστοιχα, ανάλογα με το πόσες εταιρείες συμπεριλαμβάνουν στους υπολογισμούς τους η κάθε μια. Επιπλέον η Drewry εκτιμά πως κατά το 2022 η κερδοφορία αυτή που αφορά τα λειτουργικά κέρδη, θα ενισχυθεί έτι περαιτέρω, στα επίπεδα των 200 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Είναι ίσως χαρακτηριστικό πως ήδη τα κέρδη του τρίτου τριμήνου του 2021 των εταιρειών που παρακολουθεί ο Xeneta Shipping Index (XSI), είναι υψηλότερα από αυτά που οι ίδιες εταιρείες έκαναν καθ’ όλη τη διάρκεια του 2020.
  • Η ισχυρή ζήτηση για μεταφορές, σε ένα περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από προβλήματα της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας που προκάλεσε το πρώτο κύμα της πανδημίας, σε συνδυασμό με τον πεπερασμένο αριθμό πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, έχει εκτοξεύσει τους ημερήσιους ναύλους σε αυτή την κατηγορία της ναυτιλίας. Σύμφωνα με την Simpson Spence Young (SSY), στην αρχή του 2021 ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων 15 ετών με δυναμικότητα μεταφοράς 5.500 TEU (ισοδύναμα εμπορευματοκιβώτια 20 ποδών) άλλαζε χέρια σε τιμές πέριξ των 20 εκατομμυρίων δολαρίων. Δώδεκα μήνες αργότερα μικρότερα πλοία της ίδιας ηλικίας έχουν πουληθεί για περισσότερα από 70 εκατομμύρια. «Δεν είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς το γιατί», συμπληρώνει η SSY: ο μέσος ημερήσιος ναύλος για αυτού του μεγέθους και ηλικίας πλοία κατά το 2017 και 2018 κυμαινόταν κοντά στα 15.000 δολάρια για να ανέβει στα 20.000 την ημέρα το 2019 και το 2020. Τα ίδια πλοία σήμερα ναυλώνονται για πόσα σαφώς υψηλότερα των 100.000 δολαρίων ημερησίως, εξηγεί.
  • Έτσι οι εισαγωγείς προϊόντων, συμπεριλαμβανόμενων βεβαίως των Ελλήνων, που μεταφέρονται στην Ευρώπη από την Ασία και αλλού μέσα σε εμπορευματοκιβώτια αντιμετωπίζουν τεράστιες αυξήσεις μεταφορικού κόστους, μεγάλο μέρος των οποίων εξωθούνται ή έστω επιχειρούν να μετακυλήσουν στους τελικούς καταναλωτές. Όσο πιο ογκώδες είναι το προϊόν τόσο μεγαλύτερη είναι και η αύξηση αφού ο επιμερισμός του επιπλέον κόστους γίνεται σε λιγότερες μονάδες σε σχέση με τα μικρότερα προϊόντα. Έτσι από τα πρώτα πράγματα που έχουν ακριβύνει είναι για παράδειγμα οι λευκές συσκευές αλλά και οι τηλεοράσεις και οι φορητοί ηλεκτρονικοί υπολογιστές.
  • Στα τελευταία αυτά προϊόντα βεβαίως οι τιμές έχουν αυξηθεί και εξαιτίας της έλλειψης μικροεπεξεργαστών στην παγκόσμια αγορά που έχει δημιουργήσει προβλήματα σε χιλιάδες παραγωγούς, των αυτοκινητοβιομηχανιών συμπεριλαμβανομένων. Έτσι, τηλεόραση 55 ιντσών που πωλείτο στα τέλη του 2020 στην ελληνική αγορά στα επίπεδα των 400 ευρώ σήμερα (ακριβώς το ίδιο μοντέλο της ίδιας εταιρείας) πωλείται πλησιέστερα στα 600 ευρώ. Αντίστοιχη είναι συμπεριφορά των τιμών και για τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές.
  • Όχι ένα, αλλά πολλά deals συζητά αυτό τον καιρό ο πάντα δραστήριος Σπύρος Θεοδωρόπουλος. Για την ώρα, πάντως, κανένα δεν είναι σε τόσο τελικό στάδιο, ώστε να γίνουν άμεσα οι ανακοινώσεις και οι γνωρίζοντες συστήνουν υπομονή για μερικές εβδομάδες ακόμη. Όλες οι συζητήσεις, πάντως, τις οποίες κάνει ο κ. Θεοδωρόπουλος, αφορούν εταιρείες του κλάδου τροφίμων.
  • Νεώτερο μνημείο χαρακτηρίστηκε το πρώην εργοστάσιο κλωστοϋφαντουργίας των Αδελφών Ρετσίνα στην οδό Ρετσίνα 44, στην περιοχή της Λεύκας στον Πειραιά. Οι παλαιότεροι ίσως θυμούνται ότι οι αδερφοί Θόδωρος, Αλέξανδρος και Δημήτρης Ρετσίνας διέθεταν την μεγαλύτερη, για πολλά χρόνια, κλωστοϋφαντουργία της Ελλάδας και μία από τις μεγαλύτερες των Βαλκανίων. Ωστόσο, η κλωστοϋφαντουργία είχε άδοξο τέλος, χρεοκόπησε προς τις αρχές του 1980, περνώντας, έκτοτε, στον έλεγχο της Εθνικής Τράπεζας. Όπως είναι η μοίρα αντίστοιχων κτιρίων της χώρας, το 2003 πυρκαγιά κατέστρεψε τμήμα του κτιρίου. Το ζητούμενο είναι, πλέον, το ακίνητο να αξιοποιηθεί.

Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News