Business Talk Τετάρτη 22/12/2021, 00:01
BUSINESS TALK

Οι επενδύσεις των πλοιοκτητών και η αναβάθμιση του ΟΑΚΑ

Οι επενδύσεις των πλοιοκτητών και η αναβάθμιση του ΟΑΚΑ
  • Οι επενδύσεις της ελληνικής πλοιοκτησίας εν γένει σε καινούρια και μεταχειρισμένα πλοία κατά τη διάρκεια του 2021 αναμένεται να ξεπεράσουν το 16 δισεκατομμύρια δολάρια σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκουClarksons Research . Η Clarksons υπολογίζει πως 9 δισεκατομμύρια δολάρια επενδύθηκαν από έλληνες σε παραγγελίες για την ναυπήγηση νεότευκτων ποντοπόρων πλοίων ενώ άλλα 6,8 δισεκατομμύρια δαπανήθηκαν στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων. Οι αυξημένες επενδύσεις στην ανανέωση του εμπορικού στόλου αποτέλεσε φέτος παγκόσμιο φαινόμενο καθώς σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία η συνολική δαπάνη για νεόδμητα και μεταχειρισμένα ανέρχεται σε περίπου 147 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι στιγμής το 2021. Το ποσό αυτό αντιπαραβάλλεται με τα μόλις 74 δισεκατομμύρια δολάρια που επενδύθηκαν ολόκληρο το 2020, όταν η ναυτιλία επλήγη σφοδρά από το πρώτο κύμα της πανδημίας. Επιπλέον οι επενδυτικές δαπάνες φέτος είναι 46% πάνω από τη μέση ετήσια δαπάνη των 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων που καταγράφηκε τα προηγούμενα τρία χρόνια αναφέρει η Clarksons Research.

 

  • Ωστόσο, τα τρέχοντα επίπεδα επενδύσεων εξακολουθούν να απέχουν από τα ιστορικά υψηλά του κλάδου της δεκαετίας του 2000, όταν επενδύθηκαν περισσότερα από 200 δισεκατομμύρια δολάρια τόσο το 2006 όσο και το 2008 και πάνω από 300 δισεκατομμύρια δολάρια το 2007. Οι επενδύσεις σε νεότευκτα φέτος και συγκεκριμένα μέχρι τις 17 Δεκεμβρίου ανήλθαν σε 103 δισεκατομμύρια δολάρια, το υψηλότερο επίπεδο από το 2013, όταν δαπανήθηκαν 137 δισεκατομμύρια. Η αύξηση των δαπανών σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων του 2021 έδωσε μεγάλη ώθηση στην συνολική επίδοση με 41 δισεκατομμύρια δολάρια να έχουν δαπανηθεί σε 537 πλοία μέχρι στιγμής φέτος, ενώ άλλα 15 δισεκατομμύρια δολάρια έχουν επενδυθεί σε δεξαμενόπλοια μεταφοράς LNG και 14 δισεκατομμύρια σε πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου.

 

  • Η Clarksons σημειώνει πως το 41% των δαπανών του 2021 για παραγγελίες νεότευκτων, που αντιστοιχεί σε 43 δισεκατομμύρια, αφορά σε πλοία που έχουν τη δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων καθώς η βιομηχανία προετοιμάζεται για να συμμορφωθεί με τους στόχους για μειωμένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Όσον αφορά στις εθνικές πλοιοκτησίες στα νεότευκτα προηγούνται οι κινέζοι με 15 δισ. ενώ 9 δισ. είναι η αξία των παραγγελιών που υπογράφτηκαν από Έλληνες εφοπλιστές. Από το σύνολο των δαπανών σε ναυπηγεία το 44% αφορά κινεζικές μονάδες και το 42% ναυπηγεία της Νότιας Κορέας.  Και η δευτερογενής αγορά όμως, αυτή των μεταχειρισμένων πλοίων σημείωσε φέτος μεγάλη αύξηση με 2.100 πλοία χωρητικότητας 135 εκατομμυρίων dwt να αλλάζουν χέρια σε συναλλαγές συνολικής αξίας 43 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Το προηγούμενο ρεκόρ ήταν το 2007 στα 46 δισεκατομμύρια δολάρια. Συνολικά το 7% του παγκόσμιου στόλου σε όρους χωρητικότητας έχει αλλάξει χέρια φέτος με τους Έλληνες να είναι οι πιο δραστήριοι αγοραστές με εκτιμώμενη δαπάνη άνω των 6,8 δισ. δολαρίων, ακολουθούμενοι από του Κινέζους με δαπάνες άνω των 5 δις.

 

  • Ένα ακόμη έργο έλαβε και τυπικά το πράσινο φως, με απόφαση του Θ.Σκυλακάκη, για την ένταξή του στο Ταμείο Ανάκαμψης. Ο λόγος για την ανακαίνιση του ΟΑΚΑ, που έχει προϋπολογισμό 56,4 εκατ. ευρώ ποσό που αντιστοιχεί στη δημόσια δαπάνη του έργου που προτείνεται για εγγραφή στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Ωστόσο, τώρα αρχίζουν τα δύσκολα για το εμβληματικό αυτό έργο, που θα αποτελέσει το «μίνι Ελληνικό» των Βορείων Προαστίων. Κι αυτό διότι έως το τέλος του 2023, θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες κατασκευής και ανακαίνισης που θα βελτιώσουν την ενεργειακή απόδοση για  το κεντρικό στάδιο, τις μηχανολογικές και ηλεκτρολογικές εργασίες και τους υπαίθριους χώρους, καθώς και έναρξη των εργασιών.

 

  • Μέχρι το β’ τρίμηνο του 2024, θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες για την επίτευξη ενεργειακής απόδοσης του ΟΑΣΑ συμπεριλαμβανομένων συντήρησης και της επισκευής στεγάστρου του ΟΑΚΑ, των μηχανημάτων που παρέχουν στις εγκαταστάσεις καλαθοσφαίρισης και κολυμβητηρίου τη δυνατότητα να λειτουργούν ανεξάρτητα και να έχουν εξοικονόμηση ενέργειας, του ποδηλατοδρομίου, του συγκροτήματος αντισφαίρισης και των υπαίθριων χώρων.

 

  • Σε πλήρως ηλεκτροκίνητο θα μετατραπεί ο εξοπλισμός της Goldair Handling στο «Ελ.Βενιζέλος», η οποία έχει ταυτιστεί με τις υπηρεσίες επίγειας εξυπηρέτησης του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας. Τα ποσά για τον εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού της δεν είναι μικρά. Για παράδειγμα, ένα ηλεκτροκίνητο λεωφορείο κοστίζει 600 χιλ. ευρώ, περίπου δηλαδή, τα διπλάσια, συγκριτικά με ένα ντιζελοκίνητο όχημα. Η εταιρεία επιδιώκει την ενίσχυση της δραστηριότητάς της στο εξωτερικό και συγκεκριμένα στις αγορές της Κροατίας και της Σερβίας. Μέχρι το πρώτο τρίμηνο του 2022, θα «πιάσει δουλειά» στους αερολιμένες  Udaipur και Goa της Ινδίας, ενώ τον περασμένο Απρίλιο απέκτησε άδεια δραστηριοποίησης στο αεροδρόμιο της Bagdogra της ασιατικής χώρας.

Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News