Business Talk Τρίτη 19/10/2021, 06:20
BUSINESS TALK

Η «fit» ναυτιλία και ο διαγωνισμός για τα «πράσινα» λεωφορεία

Η «fit» ναυτιλία και ο διαγωνισμός για τα «πράσινα» λεωφορεία
  • Μια ομάδα εργασίας με μυστικότητα έχει ετοιμάσει τις θέσεις της Ελλάδας για τη μετάβαση της ποντοπόρου ναυτιλίας στην κλιματική αλλαγή. Σήμερα μάλιστα ο πρωθυπουργός αποστέλλει ένα υπόμνημα στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν εν όψει και των διαπραγματεύσεων που θα επακολουθήσουν στο πλαίσιο του Fit for 55, που είναι η δέσμη νομοθετικών προτάσεων και πρωτοβουλιών πολιτικής για την προσαρμογή στον στόχο να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων κατά 55% έως το 2030. Η Ελλάδα είναι έτοιμη να αναλάβει ηγετικό ρόλο σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο, σε απόλυτη συνεννόηση με την εφοπλιστική κοινότητα, λένε οι πηγές μας.

 

  • Στο μεταξύ, μια και μιλάμε για τη διαχείριση της κλιματικής κρίσης, η οποία σημειωτέον θα απασχολήσει τις εργασίες του 1ου Συνεδρίου της Καθημερινής σήμερα και αύριο, αυξημένο ενδιαφέρον από μεγάλους ευρωπαϊκούς αλλά και δύο κινεζικούς ομίλους έχει προσελκύσει ο διεθνής ανοικτός ηλεκτρονικός δημόσιος διαγωνισμός του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την προμήθεια 770 λεωφορείων χαμηλών και μηδενικών ρύπων και συγκεκριμένα για 350 ηλεκτρικά, 300 CNG (συμπιεσμένου φυσικού αερίου) και 120 υβριδικά, συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού 384 εκ. ευρώ.

 

  • Ο διαγωνισμός, που προκηρύχτηκε πριν λίγες ημέρες, έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση του δημοσίου για την αγορά των εν λόγω οχημάτων από το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά και από το ΕΣΠΑ, σε αντίθεση με την πρώτη προσπάθεια αγοράς που έγινε από την προηγούμενη κυβέρνηση η οποία ούτως ή άλλως προσέκρουσε και σε νομικά και άλλα εμπόδια και έτσι ακυρώθηκε από την Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών το 2019.

 

  • Όσοι παρακολουθούν την αγορά των λεωφορείων από κοντά και τις συμμετοχές σε ανάλογους διαγωνισμούς στο παρελθόν στην Ελλάδα αλλά και πρόσφατα στο εξωτερικό προεξοφλούν την κάθοδο της σουηδικής Volvo ΑΒ που συνεργάζεται στην Ελλάδα με τον όμιλο Σαρακάκη αλλά και της γερμανικής Daimler δια της ελληνικής θυγατρικής της. Επίσης βέβαιη πρέπει να θεωρείται και η συμμετοχή της Πολωνικής Solaris που αποτέλεσε άλλωστε την έκπληξη στον προηγούμενο μεγάλα διαγωνισμό του ελληνικού δημοσίου πριν από 13 περίπου έτη και οπότε και εξασφάλισε την σχετική προμήθεια, αναφέρουν πηγές της αγοράς.

 

  • Βεβαίως στον διαγωνισμό παρούσα θα είναι και η Heuliez Bus η γαλλική θυγατρική της IVECO. Ωστόσο «οι ελέφαντες στο δωμάτιο» του διαγωνισμού δεν είναι οι ευρωπαϊκοί κολοσσοί αλλά οι κινεζικές Yutong Bus και BYD που θεωρούνται διεθνώς από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές ηλεκτροκίνητων οχημάτων μαζικής μεταφοράς. Για τις δυο αυτές εταιρείες αναφέρεται πως έχουν την δυνατότητα έντονα ανταγωνιστικής τιμολόγησης αν και για οχήματα με μπαταρίες που τεχνολογικά δεν ανήκουν στην τελευταία γενιά. Κατά πόσον αυτό ισχύει μένει να φανεί όταν ανοιχτούν οι τεχνικές προσφορές στους φακέλους των υποψηφίων. 

 

  • Ενδιαφέρουσες πληροφορίες περιλαμβάνει η απάντηση σε κοινοβουλευτική ερώτηση της διοίκησης της ΕΥΑΘ για το μνημόνιο συνεργασίας που υπέγραψε η βορειοελλαδίτικη εταιρεία με την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ για την μεταβίβαση της διαχείρισης της ύδρευσης και αποχέτευσης της Βιομηχανικής Περιοχής Θεσσαλονίκης (ΒΙΠΕΘ) στην ΕΤΒΑ. Και για τη συγκεκριμένη συμφωνία δεν έλειψαν οι αιτιάσεις περί εισόδου ιδιωτών λόγω της εκχώρησης των υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης από την ΕΥΑΘ στην ΕΤΒΑ. Ωστόσο, από το έγγραφο προκύπτουν ορισμένα ενδιαφέροντα στοιχεία, όπως το ότι το σημερινό καθεστώς, δηλαδή η διαχείριση αμιγώς βιομηχανικών αποβλήτων από την ΕΥΑΘ  αποτελεί ατυχής επιλογή του παρελθόντος. Κι αυτό καθότι ο σχεδιασμός αυτός αποδείχθηκε στην πράξη δυσλειτουργικός και οικονομοτεχνικά ατελέσφορος για την ΕΥΑΘ, την ΕΤΒΑ αλλά και για τις επιχειρήσεις της ΒΙΠΕΘ. Έτσι, στόχος είναι η ΕΥΑΘ να μην έχει πλέον την ευθύνη για μία δραστηριότητα «η οποία εκφεύγει της κοινωνικής και επιχειρηματικής της αποστολής».

 

  • Όσον αφορά, δε, τον χαρακτήρα της εμπιστευτικότητας της συμφωνίας, πίσω από τον οποίο ουκ ολίγοι είδαν «φαντάσματα», στο έγγραφο σημειώνεται ότι η συζητούμενη συνεργασία τους όρους της οποίας διερευνά η συμφωνία εμπιστευτικότητας, θα υλοποιηθεί μόνον εφόσον τεκμηριωθεί με τη δέουσα μελέτη σκοπιμότητας η ικανοποίηση των επιδιωκόμενων στόχων. Επίσης, με την υπογραφείσα συμφωνία «Εμπιστευτικότητας» ΕΥΑΘ κι ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, συμφώνησαν τα όποια οικονομικά και τεχνικά στοιχεία ανταλλάξουν για τις ανάγκες της τεκμηρίωσης, να καλύπτονται με ρήτρα εμπιστευτικότητας.

 

  • Την προηγούμενη εβδομάδα, ο ΟΟΣΑ, σε συνεργασία με την Κομισιόν, ανακοίνωσαν την έναρξη εργασιών ανάπτυξης εθνικής στρατηγικής για τον χρηματοοικονομικό αλφαβητισμό στη Ελλάδα. Όπως μαθαίνουμε, το πρόγραμμα, το οποίο διεξάγεται στο πλαίσιο του Technical Support Initiative του ΟΟΣΑ, θα διαρκέσει περίπου δύο χρόνια και θα δώσει έμφαση στα σχολεία και στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Μια αντίστοιχη ενέργεια βοήθησε την Αυστρία και ξεκινά τώρα και στην Πορτογαλία και στην Πολωνία. Δεν είναι πολλές οι χώρες – μέλης της Ε.Ε. πλέον που δεν διαθέτουν εθνική στρατηγική για τον χρηματοοικονομικό αλφαβητισμό, προϋπόθεση για την καταπολέμηση της φτώχειας και τη βιώσιμη ανάπτυξη. Καιρός είναι και για την Ελλάδα.
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News