Business Talk Τετάρτη 13/10/2021, 00:01
BUSINESS TALK

To κρυμμένο μυστικό της πράσινης μετάβασης και οι δάφνες της ναυτιλίας

MR
  • Δυναμώνουν οι φωνές που, είτε επώνυμα είτε ανώνυμα, καυτηριάζουν την έλλειψη προεργασίας σε ευρωπαϊκό επίπεδο για την μετάβαση σε μια πράσινη οικονομία. Και κρίνοντας από την εκτόξευση των τιμών της ενέργειας μοιάζουν να έχουν δίκιο. Και πιθανότατα έχουν. Ωστόσο κανείς ποτέ δεν είπε πως η μετάβαση σε μία οικονομία χωρίς άνθρακα θα είναι μία αναίμακτη υπόθεση. Θα υπάρξουν νικητές αλλά θα υπάρχουν και χαμένοι. Πολλοί δεν θα επιβιώσουν. Δεν θα έχουν τα απαραίτητα κεφάλαια για να μετασχηματίσουν τους ομίλους τους κατάλληλα. Θα υπάρχουν όμως και νικητές. Είναι από εκείνους που κινήθηκαν νωρίτερα και υπέμειναν κόστη και ταλαιπωρία μέχρι να βγουν στο ξέφωτο. Άλλοι, από αυτούς τους δεύτερους, μπορεί να εκτροχιαστούν και να μη φτάσουν στο τέλος παρά τις ορθές αποφάσεις και κινήσεις τους.

 

  • Έτσι είναι μάλλον κοντόφθαλμος ο χαρακτηρισμός των όσων δήλωσε χθες ο Ευάγγελος Μυτιληναίος -αλλά και άλλος μεγαλύτερος ιστορικός ενεργειακός όμιλος σε κλειστή συνάντηση που έγινε την ίδια μέρα- ως ιδιοτελείς και υστερόβουλες ερμηνείες που γίνονται με γνώμονα τα δικά τους συμφέροντα. Είναι, δυστυχώς, η γλώσσα της αλήθειας που ήρθε η ώρα να την ακούσουν όλοι. Οικονομία χωρίς άνθρακα και χωρίς να πληρώσουμε, δεν γίνεται.

 

  • Εγκρίθηκε το ενημερωτικό δελτίο της ναυτιλιακής CPLP συμφερόντων του Ευάγγελου Μαρινάκη για την έκδοση ομολόγου αξίας 150 εκατομμυρίων ευρώ στην ελληνική κεφαλαιαγορά. Είναι το δεύτερο ναυτιλιακό ομόλογο που διατίθεται σε έλληνες ιδιώτες μετά από εκείνο της Costamare του ομίλου Κωνσταντακόπουλου νωρίτερα φέτος. Εκείνη η έκδοση έχει κατά έναν τρόπο τοποθετήσει και τον πήχη για την CPLP: θυμίζουμε πως καλύφθηκε 6,7 φορές, τιμολογήθηκε στα 2,7% και διαπραγματεύεται τώρα κοντά στο 2,3%. Ψηλά λοιπόν ο πήχης αλλά οι ανάδοχοι εκτιμούν ότι αν δεν τον περάσει, σίγουρα θα τον αγγίξει. Το θέμα πλέον είναι ποιος θα είναι ο τρίτος εκδότης…

 

  • Κοιτάζουν ορισμένοι τον γενικό δείκτη και συζητούν πότε θα επιστρέψει πάλι πάνω από τις 900 μονάδες. Στέκονται στις θετικές προοπτικές για την οικονομία και θεωρούν ότι θα έπρεπε να έχει προεξοφλήσει την αύξηση της κερδοφορίας των εισηγμένων κινούμενο πάνω από τις 1.000 μονάδες. Μία απάντηση τη δίνουν κάποιοι ξένοι διαχειριστές κεφαλαίων, οι οποίοι μιλούν για μια ρηχή αγορά με εξαίρεση δύο ντουζίνες επιχειρήσεις που και αυτές δεν έχουν όλες το free flow που θα ήθελαν τα μεγάλα επενδυτικά κεφάλαια, και μάλιστα εγείρουν και θέμα ευθύνης των ιθυνόντων. Έχουν πάντως και εκείνοι την επιχειρηματολογία και την ατζέντα τους, την οποία – μαθαίνουμε – ενδεχομένως θα αναπτύξουν σύντομα και δημοσίως.

 

  • Δώδεκα εβδομάδες πριν κλείσει το 2021 και τα κεφάλαια που έχουν δαπανήσει οι έλληνες επενδυτές οι έλληνες εφοπλιστές στην δευτερογενή αγορά ποντοπόρων πλοίων ξεπέρασαν τα 5,3 δισεκατομμύρια δολάρια. Με αυτά τα ποσά χρηματοδότησαν την αγορά 302 μεταχειρισμένων πλοίων, στην πλειοψηφία τους φορτηγά. Οι μισές περίπου από αυτές τις επενδύσεις χρηματοδοτήθηκαν από πωλήσεις παλαιότερων ελληνόκτητων πλοίων οι οποίες έφτασαν τα 2,6 δισεκατομμύρια δολάρια και αφορούν στην εκποίηση 191 πλοίων. Η Κίνα είναι δεύτερη σε επενδύσεις και όχι με μικρή διαφορά ενώ ακόμα πιο σημαντικό είναι το γεγονός πως η ποιότητα και τα μεγέθη των πλοίων που αγοράζουν οι εφοπλιστές της (sic) είναι υποδεέστερα των ελληνικών. Η στήλη θυμάται πριν μία δεκαετία που κάποιοι προέβλεπαν πως αυτή την εποχή οι κινέζοι θα είχαν ξεπεράσει τους έλληνες σε ναυτιλιακά μεγέθη. Φευ, πόσο έξω έπεσαν;

 

  • Επικίνδυνα ανεβάζει στροφές η κόντρα του Δημάρχου Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης Γρ. Κωνσταντέλλου και του Περιφερειάρχη Αττικής Γ.Πατούλη, ύστερα και από όσα είπε, τις προάλλες, ο πρώτος στην Γενική Συνέλευση της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων της Αττικής. Ο Δήμαρχος των 3Β καταλόγισε στον Γ. Πατούλη μεγάλες αμοιβές συμβούλων στους διαγωνισμούς για τη διαχείριση απορριμμάτων και υπερκοστολογήσεις σε σειρά έργων στα σκουπίδια. Και τι απάντησε ο Περιφερειάρχης; Με ανακοίνωσή του προσπαθεί να αποδομήσει ένα προς ένα τα σημεία που έθιξε ο Δήμαρχος, ο οποίος, κατά τον Γ.Πατούλη, είναι «απληροφόρητος για την διαχείριση των απορριμμάτων της Αττικής”. Εδώ που τα λέμε, ο Κωνσταντέλλος ως και πιλότος έχει μάθει να μην κάνει ποτέ άσκοπες “πτήσεις” και να βλέπει the whole picture που λένε και Αγγλοσάξονες. Για να δούμε αν θα συνεχιστεί η ωραία αυτή ατμόσφαιρα.

 

Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει. 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News