Business Talk Τρίτη 24/08/2021, 00:01
BUSINESS TALK

Το παρασκήνιο με τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού και οι βαλκάνιοι τουρίστες

Το παρασκήνιο με τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού και οι βαλκάνιοι τουρίστες
  • Πολλοί ίσως θυμούνται ότι στο αυτοτελές πενταώροφο ακίνητο των 8,4 χιλ. τ.μ., στην οδό Σταδίου 41, για το οποίο αναζητά ενοικιαστές ο ΕΦΚΑ, στεγαζόταν το κατάστημα της αλυσίδας «Φωκάς». Ελάχιστοι όμως, θα γνωρίζουν ότι η αξιοποίηση του συγκεκριμένου καταστήματος βρισκόταν το 2012 στην “καρδιά” του σχεδίου αναδιάρθρωσης της βορειοελλαδίτικης εταιρείας ένδυσης – υπόδησης. Εννιά στα δέκα όμως, σχέδια εξυγίανσης-του τότε άρθρου 99- δεν ήταν παρά εκθέσεις ιδεών.
  • Έτσι, η Φωκάς ποτέ δεν ανέκαμψε παρότι σχεδίαζε να στραφεί σε ένα διαφοροποιημένο προϊόντικό μίγμα, εστιάζοντας και σε φθηνότερα brands.
  • Το ίδιο σχέδιο αναδιάρθρωσης προέβλεπε ότι η Φωκάς το 2022 θα επέστρεφε στα επίπεδα του 2011, με πωλήσεις άνω των 50 εκατ. ευρώ. Το μόνο βέβαιο έως το 2022 είναι πλέον πως θα έχουμε την λίστα των υποψήφιων ενοικιαστών, καθώς τον Νοέμβριο θα αποσφραγιστούν οι προσφορές των ενδιαφερομένων.
  • Αυξήθηκαν οι ταξιδιωτικές εισπράξεις το πρώτο εξάμηνο του 2021 και μάλιστα κατά 50% και πλέον σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2020. Ωστόσο οι αφίξεις μειώθηκαν και όλοι, ή σχεδόν όλοι, άρχισαν να αναρωτιούνται πως γίνεται αυτό. Η απάντηση είναι απλή: οι οδικές αφίξεις, που αφορούν στην συντριπτική τους πλειοψηφία ημερήσιες επισκέψεις από τους βόρειους γείτονες μας, ήταν ουσιαστικά απαγορευμένες με βάση τους αυστηρούς περιορισμούς που είχε θέσει η κυβέρνηση για την προστασία της δημόσιας υγείας. Αποδεικνύεται έτσι, για μία ακόμη φορά, πως το μυστικό στον τουρισμό δεν είδε το πλήθος των επισκεπτών αλλά η κατά κεφαλή δαπάνη…
  • Μεθαύριο Πέμπτη αναμένεται να ανακηρυχθεί παραχωρησιούχος της Εγνατίας Οδού το σχήμα της ΓΕΚ Τέρνα – Egis Projects αλλά και να ανοίξουν οι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές για την ΔΕΠΑ Υποδομών. Το ΤΑΙΠΕΔ έχει προγραμματίσει το σχετικό Διοικητικό Συμβούλιο στο πλαίσιο του οποίου αναμένεται να κλείσει τόσο μία από τις μεγαλύτερες και πιο επίπονες διαδικασίες ιδιωτικοποίησης, αυτή της Εγνατίας, όσο και μια μεγάλη ενεργειακή αποκρατικοποίηση αυτή της ΔΕΠΑ Υποδομών.
  • Για την ΔΕΠΑ Υποδομών, προσφορές έχουν κατατεθεί από την ιταλική Italgas και τον τσεχικό ενεργειακό όμιλο EPH, που συνεργάζεται με το επενδυτικό κεφάλαιο Emma Delta του ομοεθνή τους Τσέχου επιχειρηματία (και πρώην μετόχου του ΟΠΑΠ), Γίρι Σμετς. Οι τεχνικοί φάκελοι των δύο ομίλων αποσφραγίστηκαν προ εβδομάδων και τώρα ήρθε η σειρά των οικονομικών προσφορών. Κύκλοι με γνώση της διαδικασίας θεωρούν πιθανότατο να ζητηθούν βελτιωμένες προσφορές από τους δυο διεκδικητές προκειμένου να μεγιστοποιηθεί το τίμημα για τον διαγωνισμό . Μέτοχοι της ΔΕΠΑ Υποδομών (όπως και της ΔΕΠΑ Εμπορίας) είναι το ΤΑΙΠΕΔ και τα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ).
  • Το νέο μεγάλο project για το ΤΑΙΠΕΔ είναι η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού . Η τρέχουσα σύμβαση, την οποία ελέγχουν οι Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ, εκπνέει τον Οκτώβριο του 2024 και το ΤΑΙΠΕΔ θέλει να βγάλει το νέο διαγωνισμό εντός του πρώτου τριμήνου του 2022. Για αυτό και έχει ήδη προσλάβει εξωτερικούς συμβούλους και ειδικότερα την κοινοπραξία Avaris – Toll Plan South Africa- Infrata UK ως τεχνικούς συμβούλους, την Labadarios Law Firm ως νομικό σύμβουλο και τις τράπεζες Lazard και Πειραιώς ως χρηματοοικονομικούς συμβούλους. Οι σύμβουλοι αξιολογούν σενάρια μοντέλων διαγωνισμού με καταλυτικό σημείο τις υποχρεωτικές επενδύσεις που θα αναλάβει ο παραχωρησιούχος όπως ενδεχομένως οι επεκτάσεις του αυτοκινητοδρόμου.
  • Το τελευταίο, αν δηλαδή και ποιά έργα θα μπουν στη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, είναι και ζήτημα πολιτικής επιλογής, η οποία μένει ακόμα να αποσαφηνιστεί, εξηγούν στην αγορά, υπονοώντας πως το υπουργείο εμφανίζεται να προτιμά να τα βγάλει σε διαγωνιστική διαδικασία το ίδιο. Αυτό άλλωστε θα σήμαινε πως τα έσοδα από τους διαγωνισμούς αυτούς και τα ανταλλάγματα της παραχώρησης θα έμεναν στο δημόσιο και δεν θα πήγαιναν αυτομάτως στην εξυπηρέτηση του εξωτερικού χρέους όπως όλα τα έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ. Ίδωμεν. 

Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News