Business Talk Τρίτη 6/07/2021, 07:10
BUSINESS TALK

Η ΔΕΠΑ Υποδομών, οι κυβερνοεπιθέσεις και το λαθρεμπόριο της «μαρίδας»

Φωτ. MR
  • Πλησιάζει η στιγμή της αλήθειας για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών, καθώς στις 15 Ιουλίου, όπως όλα δείχνουν «κληρώνει» οριστικά όσον αφορά την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι το ΤΑΙΠΕΔ που τρέχει την διαδικασία δεν προτίθεται να δώσει άλλη παράταση.

 

  • Με τροπολογία που ψηφίστηκε πρόσφατα έκλεισε και η τελευταία εκκρεμότητα του διαγωνισμού,  που αφορούσε στην ενοποίηση της περιουσιακής βάσης των τριών θυγατρικών της ΔΕΠΑ Υποδομών (ΔΕΔΑ, ΕΔΑ ΘΕΣΣ, ΕΔΑ Αττικής). Παράλληλα δόθηκε η δυνατότητα παράτασης των αδειών διανομής και διαχείρισης των δικτύων διανομής φυσικού αερίου για επιπλέον 30 χρόνια, ενώ αποσαφηνίστηκε και η σχετική διαδικασία.  Όσο για το τι θα γίνει με το 49% της ΕΔΑ ΘΕΣΣ που κατέχει η ιταλική ΕΝΙ,  βάσει της «συμφωνία κυρίων» μεταξύ των Ιταλών και της ΔΕΠΑ Υποδομών που αποκαλύφθηκε μέσω…Βρυξελλών (από την τελευταία έκθεση μεταμνημονιακής εποπτείας της Κομισιόν), ο νέος ιδιοκτήτης της  ΔΕΠΑ Υποδομών θα κληθεί να αγοράσει και το μερίδιο της ΕΝΙ , με όρους που έχουν ήδη γνωστοποιηθεί στους ενδιαφερόμενους.

 

  • Υπενθυμίζεται  ότι στον διαγωνισμό για τη ΔΕΠΑ Υποδομών –που ξεκίνησε στα τέλη του 2019-  συμμετέχουν έξι σχήματα: Η τσεχική  ΕPH, η ιταλική Italgas, τα funds KKR  και First State Investments από τις ΗΠΑ, το Macquarie από την Αυστραλία και η κοινοπραξία από την Κίνα SINO-CEE Fund & Shanghai Dazhong Public Utilities, με τους δυο πρώτους να φέρονται ως επικρατέστεροι για κατάθεση δεσμευτικής προσφοράς.

 

  • Σειρά επίκαιρων ερωτήσεων απάντησε χθες το μεσημέρι στη Βουλή  επί δύο σχεδόν ώρες ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας , έξι τον αριθμό. Από τις απαντήσεις που έδωσε προέκυψαν σημαντικές ειδήσεις: Μεταξύ άλλων, ο κ. Σκρέκας είπε ότι το νέο Ειδικό Χωροταξικό για τις ΑΠΕ βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης και θα είναι «πολύ πιο συγκεκριμένο και πολύ πιο αυστηρό» από το υφιστάμενο, συμβάλλοντας με τον τρόπο αυτό στο  «ξεκαθάρισμα» των αιτήσεων για νέα έργα ΑΠΕ, σε συνδυασμό με άλλες πρωτοβουλίες που προωθεί το ΥΠΕΝ.  Προανήγγειλε νομοθετική πρωτοβουλία για ειδικό πρόγραμμα εγκατάστασης φωτοβολταϊκών στις στέγες με «ισχυρά κίνητρα», ενώ ανέφερε ότι   100 εκατ. ευρώ από τον ενεργειακό  «φάκελο» του Ταμείο Ανάκαμψης θα διοχετευθούν σε  ΟΤΑ, ώστε να μπορέσουν να κατασκευάσουν με επιδότηση 100% φωτοβολταϊκά πάρκα, συνολικής ισχύος 120 MW και το παραγόμενο ρεύμα να συμψηφιστεί με την κατανάλωση 30.000 ευάλωτων νοικοκυριών.  Τέλος, ο ίδιος προϊδέασε και για αλλαγή του ρυθμιστικού πλαισίου για τις ενεργειακές κοινότητες, ώστε αφενός να ευθυγραμμιστεί με τις αλλαγές της  νομοθεσίας της ΕΕ, αφετέρου να αντιμετωπιστούν οι στρεβλώσεις που έχουν προκύψει από τον υφιστάμενο νόμο του 2018 και να παταχθεί το φαινόμενο δημιουργίας ενεργειακών κοινοτήτων μόνο κατ’ όνομα που στην πραγματικότητα υποκρύπτουν «κανονικούς» επενδυτές…

 

  • Τι έλειπε από τις ευρωπαϊκές αερομεταφορές; Οι κυβερνοεπιθέσεις! Ο κλάδος, σύμφωνα με μελέτη του Eurocontrol, είναι ένας από τους βασικότερους στόχους αυτής της κατηγορίας εγκλημάτων λευκού κολάρου. Υπολογίζεται ότι, ετησίως, μετράει απώλειες 1 δισ. δολαρίων μόνο από παράνομες ιστοσελίδες κι αν συνυπολογιστούν οι περιπτώσεις κλοπής δεδομένων, απάτης με τραπεζικές κάρτες, μίλια και πλαστών τιμολογίων, οι αερομεταφορές βρίσκονται αντιμέτωπες με την τέλεια καταιγίδα αναφέρει το Eurocontrol.

 

  • Στα καθ’ ημάς, η Aegean, έχοντας ολοκληρώσει την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 60 εκατ. ευρώ  εισέπραξε την οικονομική ενίσχυση ποσού 120 εκατ. ευρώ που έχει ως στόχο τη διαχείριση των επιπτώσεων που προκάλεσε η πανδημία. Σε αντάλλαγμα, το Δημόσιο λαμβάνει 10.369.217 τίτλους παραστατικών δικαιωμάτων κτήσης κοινών μετοχών της Aegean, καθένας εκ των οποίων παρέχει το δικαίωμα απόκτησης μίας νέας κοινής ονομαστικής μετοχής με ονομαστική αξία 0,65 ευρώ, σε τιμή ίση 3,20 ευρώ ανά νέα μετοχή και το δικαίωμα μπορεί να ασκηθεί μεταξύ της 03.07.2023 και 03.07.2026, ενώ η Aegean έχει το δικαίωμα προαίρεσης απόκτησης των τίτλων κτήσης μετοχών στην αγοραία αξία τους.

 

  • Κι ενώ, λόγω και της μετάλλαξης «Δέλτα», είναι ένα ερώτημα πόσο ψηλές, τελικά, θα είναι οι πτήσεις των αεροπλάνων, η United Airlines προχώρησε, εσχάτως, στην μεγαλύτερη παραγγελία που έχει πραγματοποιήσει, από το 2011, αμερικανική αεροπορική εταιρεία και συγκεκριμένα η American Airlines. Θα παραγγείλει 270 αεροσκάφη από τα οποία τα 200 θα είναι Boeing Max και τα υπόλοιπα 70 Airbus A321neos. Στην απόφαση έπαιξε, βέβαια, ρόλο και το γεγονός ότι πολλά αεροσκάφη του στόλου της είναι παλαιά, αλλά, σε κάθε περίπτωση, η παραγγελία στηρίζεται στην πρόβλεψη ότι οι αερομεταφορές ανακάμπτουν.

 

  • Περισσότερες από 20 αποφάσεις επιβολής προστίμων σε αλλοδαπούς για μικρής λαθρεμπόριο τσιγάρων περιείχε το ΦΕΚ της 1ης Ιουλίου. Τα περισσότερα από αυτά είναι μικρή αξίας πρόστιμα που επιβάλλονται και μετά από αρκετά χρόνια από την παράβαση. Μάλλον πρόκειται για την μαρίδα, εάν αναλογιστεί κανείς ότι η Ελλάδα κατέχει το δεύτερο υψηλότερο ποσοστό σε παράνομα τσιγάρα στην Ε.Ε. Ναι, μεν το παράνομο εμπόριο τσιγάρων στην Ελλάδα μειώθηκε ελαφρώς σε σχέση με το 2019, αλλά, συνεχίζει να παραμένει σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, σύμφωνα με έκθεση της KPMG που διενεργήθηκε για λογαριασμό της Philip Morris International.

* Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.

Money Review