Business Talk Δευτέρα 5/07/2021, 00:01
BUSINESS TALK

O χαμένος θησαυρός του super-yachting

Φωτ. MR
  • Η Ελλάδα αναρριχήθηκε από πέρυσι στην πρώτη θέση της παγκόσμιας αγοράς ναυλώσεων super-yachts. Μεγάλων δηλαδή θαλαμηγών, άνω των 24 μέτρων, ελληνικών ή ξένων που ενοικιάζονται για πλόες στα ελληνικά νερά. Έχοντας τα τελευταία χρόνια χτίσει μια πολύ καλή εικόνα σαν τουριστικός προορισμός η Ελλάδα έφτασε το 2019, να είναι ο τρίτος δημοφιλέστερος προορισμός σε ναυλώσεις διεθνώς, κατέχοντας το 17% της παγκόσμιας αγοράς, μετά τη Νότια Γαλλία (20%) και την Ιταλία (19%). Το 2020 ανέβηκε στη δεύτερη θέση (19%) και το 2021 είναι πλέον στην πρώτη θέση σε ναυλώσεις με 23% μερίδιο αγοράς και ακολουθούν οι αγορές της Νότιας Γαλλίας (19%) και της Ιταλίας (17%).

 

  • Tα στοιχεία των πρώτων έξι μηνών του 2021 δείχνουν πώς η αγορά των σκαφών αναψυχής (super yachts) είναι η πιο δυνατή των τελευταίων τεσσάρων ετών, με τις πωλήσεις και τις ναυλώσεις να σημειώνουν κατακόρυφη άνοδο παγκοσμίως και την Ελλάδα πρωταγωνίστρια ως προορισμό. Οι πωλήσεις σκαφών διεθνώς αυξήθηκαν σημαντικά το πρώτο εξάμηνο του 2021, σημειώνοντας άνοδο +57% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι και +30% σε σύγκριση με το 2019 σύμφωνα με στοιχεία του SuperYacht Times IQ. Αντίστοιχα, παρά τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς, οι ναυλώσεις παραμένουν σε πολύ υψηλά επίπεδα, με μεγάλη ζήτηση σε δημοφιλείς προορισμούς ανά τον κόσμο. Ο παγκόσμιος στόλος charter σημείωσε αύξηση 11% σε σύγκριση με το 2020 φτάνοντας τα 1800 σκάφη, σύμφωνα με το Yachtfolio.

 

  • Ωστόσο αν και η ελληνική αγορά βρίσκεται σε ανοδική πορεία, υπάρχουν ακόμα πολλά που πρέπει να γίνουν ώστε να καθιερωθεί η χώρα ως ο νούμερο ένα προορισμός yachting παγκοσμίως. Επιπλέον πρέπει επιτέλους να απλοποιηθεί -και με ξεκάθαρο τρόπο- το τι θα πρέπει αυτά τα σκάφη να πληρώνουν για να κινούνται στα ελληνικά νερά, το άμεσο όφελος δηλαδή για την ελληνική οικονομία, και να εξαλειφτούν γκρίζες περιοχές με πολλές διαφορετικές χρεώσεις που επαφίενται στην ερμηνεία του καθενός σε ποιους επιβάλλονται και σε ποιους όχι και πότε.

 

  • Το… «παίδευε» καιρό, το προανήγγειλε, εμμέσως πλην σαφώς, με ένα ευρύ τηλεοπτικό σποτ και τελικά το έκανε πράξη. Μιλάμε για το πράσινο ομολογιακό δάνειο της Prodea, ύψους έως 300 εκατ. ευρώ, που αποσκοπεί στη χρηματοδότηση αειφόρων επενδύσεων σε ακίνητη περιουσία καθώς και στην αποπληρωμή υφιστάμενων δανειακών υποχρεώσεων που συνδέονται με ακίνητα που έχουν αναπτυχθεί με βάση τις αρχές βιώσιμης ανάπτυξης. Αν και καλό είναι να μην προτρέχουμε, η έκδοση αναμένεται ότι θα υπερκαλυφθεί επειδή, όπως λέει πηγή της στήλης με γνώση στις διαδικασίες αυτές, βγαίνει σε μία στιγμή που οι θεσμικοί έχουν μαζεμένη τόση ρευστότητα που δεν ξέρουν τι να την κάνουν. Τα ομολογιακά είναι η πιο πρόσφορη οδός για να έχουν επιστροφή κεφαλαίου, μιας και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι βρισκόμαστε στην εποχή των αρνητικών επιτοκίων.

 

  • Γνώριμο στην αγορά πρόσωπο και σοβαρός τεχνοκράτης είναι ο Δημήτρης Σκαλαίος με θητεία 25 χρόνων σε επιχειρήσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Η αναφορά στο πρόσωπό του δεν είναι τυχαία: η πρόσφατη ετήσια τακτική γενική συνέλευση της Βογιατζόγλου Systems τον εξέλεξε ως αντιπρόεδρο -ανεξάρτητο μη εκτελεστικό μέλος. Η εταιρεία πάντως, έχει «στόρι» ανάπτυξης, καθώς, μεταξύ άλλων, δραστηριοποιείται στο χώρο των logistics, ένας κλάδος με τεράστια άνθηση.

* Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.

Money Review