Business Talk Παρασκευή 21/05/2021, 06:35
BUSINESS TALK

Ο παλιός εργολάβος με τις νέες μπίζνες και η Moody’s

Ο παλιός εργολάβος με τις νέες μπίζνες και η Moody’s
  • Εάν το θρίλερ της πανδημίας δεν επιφυλάσσει νέες ανατροπές που θα οδηγήσουν σε νέα περιοριστικά μέτρα, η ελληνική οικονομία έχει μπροστά της σημαντικούς ρυθμούς ανάκαμψης. Τουλάχιστον, σε αυτό το σενάριο συγκλίνουν όσοι έχουν αποδεδειγμένα track record στη διαχείριση κεφαλαίων.

 

  • Αυτό βέβαια, δεν σημαίνει ότι θα επανέλθουμε άμεσα στην κανονικότητα. Για παράδειγμα, οι αποδόσεις των διετών κρατικών ομολόγων των ΗΠΑ, οι οποίες θεωρούνται ότι αποτυπώνουν την οικονομική μεγέθυνση σε πραγματικό χρόνο, άρχισαν να σημειώνουν άνοδο μόλις τους τελευταίους τρεις μήνες. Τι σημαίνει αυτό; Ότι ο δρόμος της επιστροφής στην κανονικότητα είναι μακρύς. Αν βάλουμε στην εξίσωση τη γήρανση του πληθυσμού όχι μόνο σε Ελλάδα αλλά κι Ευρώπη και ό,τι αυτή συνεπάγεται για το ασφαλιστικό και τομείς, όπως η αγορά κατοικίας, θα χρειαστεί δουλειά πολλή (για να γυρίσει ο ήλιος).

 

  • Πάντως, υψηλές προσδοκίες δημιουργεί για το σημερινό review της ελληνικής αξιολόγησης από τη Moody’s  η έκθεση την οποία υπέγραψε πριν από λίγα 24ωρα η εδώ και χρόνια γνώριμη της Αθήνας, αναλύτρια του οίκου Σάρα Κάρλσον. Ότι οι οίκοι αξιολόγησης και οι μεγάλες επενδυτικές τράπεζες προβλέπουν πως η Ελλάδα θα είναι ο μεγάλος κερδισμένος του Ταμείου Ανάκαμψης είναι λίγο-πολύ καταγεγραμμένο. Κάθε μέρα διαβάζουμε και νέες αναλύσεις όπου οι οικονομολόγοι «πλειοδοτούν» στις εκτιμήσεις για το αναπτυξιακό «μπόνους» που θα δώσει στην ελληνική οικονομία το Ταμείο Ανάκαμψης, ειδικά τώρα που είδαν ότι το ελληνικό Σχέδιο Ανάκαμψης είναι το πιο φιλόδοξο από όλα.

 

  • Έτσι, η εκτίμηση της Κάρλσον ότι οι ρυθμοί ανάπτυξης της Ελλάδας μπορούν να αυξηθούν έως και κατά μία ποσοστιαία μονάδα τον χρόνο στο διάστημα 2021-2017, εφόσον απορροφηθεί το σύνολο των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης, δεν προκαλεί και τόση εντύπωση. Αυτό που ενδεχομένως να βαρύνει περισσότερο στις ανακοινώσεις που θα κάνει ο οίκος σήμερα το βράδυ για την ελληνική αξιολόγηση, είναι οι εκτιμήσεις του γύρω από το σημαντικό όφελος που θα έχει το Ταμείο Ανάπτυξης για το ελληνικό χρέος. Η υψηλότερη ανάπτυξη, που με τη σειρά της θα φέρει αύξηση των κρατικών εσόδων και θα επιτρέψει την άρση των δημοσιονομικών μέτρων στήριξης της οικονομίας, υπολογίζεται ότι θα οδηγήσει σε μείωση του δείκτη χρέους/ΑΕΠ κατά 14,5 ποσοστιαίες μονάδες έως το 2027.

 

  • Επισήμως, το οικονομικό επιτελείο στοχεύει στην επιστροφή της Ελλάδας στην επενδυτική κατηγορία μέσα στο 2023. Στην αγορά, όμως, υπάρχουν προσδοκίες για έξοδο από το junk ενδεχομένως μέσα στο 2022. Οι σημερινές ανακοινώσεις της Moody’s θα δείξουν κατά πόσο οι προσδοκίες αυτές είναι ρεαλιστικές.

 

  • Από το δεύτερο εξάμηνο του 2021, τοποθετεί η Aegean την ανάκαμψη στις αερομεταφορές. Όλα βέβαια, εξαρτώνται από το ρυθμό των εμβολιασμών και την αποτελεσματική εφαρμογή του ψηφιακού πράσινου διαβατηρίου (digital green passport) της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως αναφέρει η εταιρεία στο ενημερωτικό δελτίο για την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 60 εκατ. ευρώ. Σε ό,τι αφορά το ευρωπαϊκό πιστοποιητικό, τα νέα είναι μάλλον καλά. Χθες, βράδυ, έγινε γνωστό ότι υπάρχει συμφωνία μεταξύ Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και Συμβουλίου για το έγγραφο που θα πιστοποιεί ότι ένα άτομο είτε έχει εμβολιαστεί κατά του κορονοϊού, είτε έχει πρόσφατο αρνητικό αποτέλεσμα από διαγνωστικό τεστ, είτε έχει αναρρώσει από τη λοίμωξη.

 

  • Μια από τις σχετικά «άγνωστες» πτυχές της ενεργειακής μετάβασης που αφορά στο «πρασίνισμα» των λιμανιών φώτισε σε ομιλία της η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών. Αλεξάνδρα Σδούκου. «Τα λιμάνια πρέπει να γίνουν ενεργειακοί κόμβοι, όπου θα συνυπάρχουν η παραγωγή, η αποθήκευση και η διανομή ηλεκτρικής ενέργειας» είπε χαρακτηριστικά. Η κ. Σδούκου ανέδειξε δυο προτεραιότητες: Πρώτον, την προώθηση της χρήσης ΑΠΕ (κυρίως φωτοβολταϊκών σταθμών) στα λιμάνια τόσο για κάλυψη των καταναλώσεων στα κτίρια με τη μορφή αυτοπαραγωγής, όσο και στον εξηλεκτρισμό καταναλώσεων όπως η ηλεκτροκίνηση εσωτερικών λεωφορείων και μηχανημάτων και η ηλεκτροδότηση πλοίων. Και δεύτερον, τον μηδενισμό των ρύπων των πλοίων όταν αυτά δένουν στα λιμάνια με την ηλεκτροδότησή τους από την ξηρά, ώστε να μην χρησιμοποιούν τις μηχανές τους που καίνε πετρέλαιο. Να σημειώσουμε εδώ ότι η ναυτιλία  ευθύνεται για το 13% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου του τομέα μεταφορών, πλην όμως δεν έχει ακόμη ενταχθεί στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εκπομπών Ρύπων (ETS),  κάτι που βρίσκεται υπό συζήτηση αυτή τη στιγμή στις Βρυξέλλες.

 

  • Το ότι οι δράσεις βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης αποτελούν βασική προτεραιότητα του σχεδιασμού του ΥΠΕΝ υπογράμμισε ο υπουργός Κώστας Σκρέκας, μιλώντας σε εκδήλωση του ΚΑΠΕ για την «έξυπνη» χρηματοδότηση ενεργειακά αποδοτικά κτιρίων. Ο κ. Σκρέκας προανήγγειλε την προδημοσίευση έως το τέλος Ιουνίου του Οδηγού Εφαρμογής του νέου προγράμμματος «Εξοικονομώ-Αυτονομώ»  και το άνοιγμα της πλατφόρμας για την υποδοχή αιτήσεων υπαγωγής το Σεπτέμβριο. 

 

  • Ο ίδιος τόνισε την αναγκαιότητα εξεύρεσης νέων πηγών χρηματοδότησης, καθώς το κονδύλια του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης είναι περισσότερα από ότι στο παρελθόν μεν, όχι απεριόριστα δε, φέρνοντας ως παράδειγμα την αναβάθμιση κτιρίων του Δημοσίου με αποπληρωμή της επένδυσης από το όφελος που προκύπτει μέσω της εξοικονόμησης ενέργειας. Αίσθηση προκάλεσε εξάλλου η τοποθέτηση του εκπροσώπου της Κομισιόν Δημήτρη Αθανασίου που προειδοποίησε ότι η οδηγία για την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων (που δεν έχει ακόμα υιοθετήσει η Ελλάδα…)  θα αναθεωρηθεί επί το πιο φιλόδοξο, κάνοντας λόγο για  θέσπιση ελάχιστων απαιτήσεων ενεργειακής απόδοσης στα κτίρια που νοικιάζονται ή πωλούνται. Κάτι που θέλει χρόνο για να αφομοιωθεί από την αγορά και χρήμα για την ενίσχυση των ιδιοκτητών ακινήτων που θα υποχρεωθούν σε αναγκαστική ανακαίνιση των κτιρίων τους.

 

  • Η υπόθεση της έκτασης των 300 στρεμμάτων στο Παλαιό Ψυχικό, που ανήκει στο χαρτοφυλάκιο της Κέκροψ, αλλά, ταυτόχρονα, την κυριότητά της διεκδικεί το Δημόσιο, θα συζητηθεί, ξανά, ενώπιον του αναιρετικού τμήματος του Αρείου Πάγου, το οποίο δικάζει πλέον ως δικαστήριο ουσίας. Μία από τις μεταρρυθμίσεις που έχει αποτύχει να πραγματοποιήσει η χώρα αφορά το δικαστικό σύστημα και την επιτάχυνση απονομής δικαιοσύνης. Εν προκειμένω, η κυριότητα των οικοπέδων του πρώην λατομείου του Παλαιού Ψυχικού, αποτελεί αντικείμενο διεκδίκησης από το Δημόσιο από το 1988! Πόσο να αντέξει η εταιρεία που πασχίζει να αξιοποιήσει το ακίνητο, αλλά τα δεδομένα συνεχώς αλλάζουν;

 

  • Το ελληνικό επιχειρηματικό δαιμόνιο προσαρμοστικό γαρ, καταφέρνει, διαχρονικά, να εντοπίζει τη σωστή niche της αγοράς. Για παράδειγμα, γνωστός επιχειρηματίας με πλούσια-στο παρελθόν- δραστηριότητα στις κατασκευές, αλλά και σε τομείς με εκρηκτικό (όχι τυχαία άνευ εισαγωγικών η λέξη) περιθώριο κέρδους, ετοιμάζεται να μετατρέψει σε boutique hotel το κτίριο όπου στεγαζόταν μία από τις εταιρείες του. Η τοποθεσία είναι το άλφα και το ωμέγα στο real estate.  Και καθώς το ακίνητο βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από αυτά που χαρακτηρίζουν οι τουριστικοί οδηγοί κορυφαία αξιοθέατα της Αθήνας, το project βγαίνει εύκολα. Ιδίως εάν δεν υπάρχουν άλλες ευκολότερες εναλλακτικές για business.

 

  • Business, βέβαια, νομίζουν ότι κάνουν και οι λαθρέμποροι καπνού. Ευτυχώς, η ΕΛΑΣ έχει κατά καιρούς μεγάλες επιτυχίες στην εξάρθρωση κυκλωμάτων λαθρεμπορίας. Σε αντίθεση πάντως, με τα «μεγάλα ψάρια», οι ποινές για όσους ανήκουν στην «μαρίδα» των λαθρεμπόρων καπνικών έρχονται αργά και είναι συμβολικές. Χαρακτηριστική περίπτωση αυτή «πωλητή» από το Μπαγκλαντές που εντοπίστηκε το μακρινό 2014 να βγάζει στην αγορά λαθραία τσιγάρα στο Φάληρο. Πότε του καταλόγισε το πρόστιμο το τελωνείο Αθηνών; Τον περασμένο Απρίλιο, μόλις επτά χρόνια μετά. 
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News