Business Talk Τρίτη 11/05/2021, 00:01
BUSINESS TALK

Το παπόρι από τη Σαγκάη με τα 42 εκατομμύρια

Φωτ. MR
  • Ορισμένοι εκτιμούν πως η μετοχή της τράπεζας Πειραιώς ότι είχε να χάσει σε αξία, μετά την έναρξη διαπραγμάτευση των μετοχών που προέκυψαν από την αύξηση κεφαλαίου, το έχασε. Πράγματι στη χθεσινή συνεδρίαση έδειξε οριακή μόνον αρνητική μεταβολή από το 1,6 ευρώ της Παρασκευής, πρώτης μέρας διαπραγματεύσεις των νέων μετοχών. Η κουβέντα στα σοβαρά χρηματιστηριακά γραφεία λέει πως βραχυπρόθεσμα ο στόχος των 1,8 ευρώ δεν είναι δυσθεώρητος. Για να δούμε.

 

  • Τα πράγματα για την μετοχή της τράπεζας Αττικής μπορεί να απαιτήσουν περισσότερο χρόνο μετά την επικείμενη ντε φάκτο κρατικοποίηση της και την έλλειψη ορατότητας για το ποιος θα είναι τελικά ο νέος βασικός μέτοχος όταν αυτή ιδιωτικοποιηθεί. Για την ώρα το διάγραμμα της τιμής της μετοχής της εξακολουθεί να θυμίζει τρενάκι λούνα παρκ καθώς από τα 0,22 σεντς την μεγάλη Τρίτη ανέβηκε 30% στα 0,28 την μεγάλη Τετάρτη για να βρεθεί στα 14, δηλαδή 50% κάτω την Τετάρτη του Πάσχα. Από τότε έχει προχωρήσει άλλο % με την κεφαλαιοποίηση πλέον οριακά στα 62 εκατομμύρια.

 

  • Η ευρύτερη αγορά πάντως μοιάζει να τις έχει εμπεδώσει τις 900 μονάδες και να περιμένει καταλύτη για να κινηθεί κοντά στο ιστορικό υψηλό του περσινού Ιανουαρίου στις 942 μονάδων. Λογικά οι πρόσφατες ενθαρρυντικές ενδείξεις από τον τουρισμό (12% παραπάνω επιβεβαιωμένα αεροπορικά εισιτήρια από τη Βρετανία προς την Ελλάδα για το τρίτο τρίμηνο σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019) μόλις συνειδητοποιηθούν (sic) αρκούν για καύσιμο.

 

  • «In containership trade we trust»: Αυτό θα μπορούσε να είναι το μότο της COSCO παγκοσμίως αλλά και ειδικά για τον Πειραιά, όπου παρά την πανδημία η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων συνεχίζεται με υγιείς, συγκριτικά με άλλες χώρες, ρυθμούς. Επομένως δεν είναι παράξενο που ο βασικός μέτοχος του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς συνεχίζει να επενδύει αδρά σε σχετικό εξοπλισμό. Πέντε ακόμα γιγαντιαίες γερανογέφυρες (super post panamax) ξεκίνησαν από Σαγκάη και τις περιμένουν στον Πειραιά οι άλλες 19 «αδελφές τους» τον Ιούλιο αφού το πλοίο που τις μεταφέρει πάει πολύ πολύ αργά για ευνόητους λόγους. Οι φωτογραφίες είναι χαρακτηριστικές.

 

  • Η μια (η πορτοκαλί στην φωτό) είναι του ΟΛΠ και θα μπορεί να εξυπηρετεί πλοία με πλάτος 23 σειρές εμπορευματοκιβωτίων και κοστίζει κοντά στα 10 εκατομμύρια ευρώ. to-papori-apo-ti-sagkai-me-ta-42-ekatommyria0Θα εγκατασταθεί στον προβλήτα 1 και θα υπάρχει πλέον η δυνατότητα εξυπηρέτησης του πλοίου με 5 γερανογέφυρες ταυτόχρονα, επιταχύνοντας σημαντικά την παραγωγικότητα. Οι άλλες 4 (οι μπλε) είναι της ΣΕΠ και θα εξυπηρετούν πλοία με πλάτος 20 σειρές containers ενώ έχουν 8 εκατομμύρια η κάθε μία (σύνολο δηλαδή, κοντά στα 42 εκατομμύρια μεταφέρει το παπόρι από την Σαγκάη). to-papori-apo-ti-sagkai-me-ta-42-ekatommyria1Θα εγκατασταθούν στον προβλήτα 2 ανατολικά , αντικαθιστώντας 3 παλαιές 16 -17 σειρών (που υπήρχαν από το 2010 και μια νεότερη που θα μεταφερθεί στον προβλήτα 2 δυτικά). Έτσι θα αυξηθεί σημαντικά η παραγωγικότητα ανά πλοίο στον προβλήτα 2 τόσο ανατολικά όσο και δυτικά αφού πλέον υπάρχει πλέον και εκεί η δυνατότητα εξυπηρέτησης πλοίου με 5 super post panamax ταυτόχρονα. Ψιλά γράμματα θα πουν κάποιοι. Αλλά ο ευρωπαϊκός λιμενικός πρωταθλητισμός δεν είναι εύκολος

 

  • Αν δεν ήταν το μέγκα-μισθωτήριο της ΔΕΗ, οι εισπράξεις για το 2020 της ΥΠΑΑΠΕΔ, της Υπηρεσίας Αξιοποίησης Ακίνητης Περιουσίας Ενόπλων Δυνάμεων θα ήταν ενδεχομένως ανάξιες λόγου. Ο λόγος; Ο φορέας πραγματοποίησε 24 διαγωνισμούς για την ενοικίαση ισάριθμων ακινήτων του, αλλά, σε μόλις τρεις περιπτώσεις υπήρξε πλειοδότης. Οι υπόλοιποι, δηλαδή, ήταν άγονοι. Για τις τρεις αυτές περιπτώσεις είχαμε τρεις συμβάσεις ενοικίασης, ενώ η ΥΠΑΑΠΕΔ υπέγραψε και δύο ακόμη μισθωτήρια. Πέντε, λοιπόν, συνολικά, ήταν τα ενοικιαστήρια που “έκλεισε” πέρυσι η υπηρεσία. Με τόσα deals θα περίμενε κανείς οι εισπράξεις να είναι στο ναδίρ.

 

  • Ωστόσο, η ΥΠΑΑΠΕΔ “είδε φως” λόγω ΔΕΗ (sic). Η εταιρεία έχει ενοικιάσει προς 227,5 χιλ. ευρώ το μήνα, για 50 χρόνια με δυνατότητα παράτασης ακόμη δέκα ετών το οικόπεδο του πρώην στρατοπέδου “Ανχη (ΠΖ) Πλέσσα Μιχαήλ”, στην Λεωφ. Μεσογείων 211, όπου και θα μεταφέρει σταδιακά -σε 3-4 χρόνια- την έδρα της. Η ΥΠΠΑΠΕΔ υπολογίζει ότι από την διάρκειας 50 ετών μίσθωση (τον πρώτο χρόνο η ΔΕΗ δεν θα πληρώσει ενοίκιο, ενώ για την υπόλοιπη τετραετία θα πληρώσει το 50%), θα εισπράξει συνολικά 163,5 εκατ. ευρώ.

 

  • Επίσης, ο φορέας αξιοποίησης ακινήτων του Πενταγώνου «κατάφερε» να ενοικιάσει για 550 ευρώ κατάστημα στην οδό Σούτσου 40 στους Αμπελόκηπους για δώδεκα συν δώδεκα χρόνια, υπολογίζοντας ότι θα εισπράξει περί τα 83,7 χιλ. ευρώ συνολικά. Πάντως, δεν είμαστε βέβαιοι εάν φταίει ο κορωνοϊός για την απουσία υπερθεματιστών από τους διαγωνισμούς της ΥΠΠΑΠΕΔ. Για παράδειγμα, το 2019 η υπηρεσία πραγματοποίησε 20 διαγωνισμούς, από τους οποίους οι 18 ήταν άγονοι.

 

  • Επενδυτική φρενίτιδα προκαλούν στην αγορά των βιομηχανικών μετάλλων οι προσδοκίες για ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας από την κρίση του κορωνοϊού. Με την κινεζική οικονομία να έχει αφήσει εδώ και καιρό πίσω της την πανδημία, η ζήτηση για μέταλλα είναι πολύ πολύ ισχυρή. Η αύξηση των τιμών ενισχύεται και από τις γεωπολιτικές εντάσεις στις σχέσεις της Κίνας με την Αυστραλία, η οποία ως αποτελεί μεγάλη δύναμη στις εξαγωγές πρώτων υλών.

 

  • Το αποτέλεσμα είναι ότι το σιδηρομετάλλευμα (το λιώνουμε και το κάνουμε σίδερο, για όσους δεν είναι εξοικειωμένοι) εκτινάχθηκε κατά 10% μόνο χθες, με τα προθεσμιακά συμβόλαια στην Κίνα να σημειώνουν νέο ρεκόρ. Σε νέο ιστορικό υψηλό βρέθηκε τη Δευτέρα και ο χαλκός, ενώ οι τιμές του χάλυβα είναι τριπλάσιες του μέσου όρου της τελευταίας 20ετίας.

 

  • Ασφαλώς, η μανία με τα μέταλλα ευνοεί τις μετοχές του κλάδου, όπως οι Rio Tinto και Glencore. Μένει να φανεί, όμως, κατά πόσο αυτό το ράλι θα αποδειχθεί διατηρήσιμο, αφού παράγοντες της αγοράς εντοπίζουν όλο και περισσότερα σημάδια κερδοσκοπίας στο σιδηρομετάλλευμα αλλά και σε άλλα εμπορεύματα.

 

  • Το σίγουρο πάντως είναι πως μπορεί να δουν άσπρη μέρα και οι Έλληνες παραγωγοί (Σιδενορ, Χαλυβουργία Ελλάδος) αν και μαζί με το σιδηρομετάλλευμα ανεβαίνει και το scrap από το οποίο παράγουν χάλυβα οι εδώ χαλυβουργοί. Όσο για ζήτηση. το Ταμείο Ανάκαμψης και το Ελληνικό θα το κάνουν το θαύμα τους σε ορίζοντα 12-18 μηνών.

 

  • Η προγραμματισμένη για χθες το απόγευμα συνεδρίαση του ΔΣ της ΔΕΗ -που είχε ως κύριο θέμα στην ατζέντα τα επόμενα βήματα για την διαδικασία της ιδιωτικοποίησης του ΔΕΔΔΗΕ- θα λάβει τελικά χώρα την Πέμπτη. Ο λόγος για την ολιγοήμερη καθυστέρηση είναι ότι πρέπει να μπουν οι τελικές πινελιές στα νομικά κείμενα που θα “ξεκλειδώσουν” και το άνοιγμα του virtual data room στα 9 funds που προσήλθαν στην πρώτη φάση του διαγωνισμού. Δηλαδή, τις επιστολές που θα σταλούν προς τους συμμετέχοντες στη διαδικασία, τη συμφωνία εμπιστευτικότητας, και άλλα σχετικά έγγραφα προκειμένου οι συμμετέχοντες να υποβάλουν τις παρατηρήσεις τους.

 

  • Μετά τη συνεδρίαση του ΔΣ της ΔΕΗ την Πέμπτη, δηλαδή το νωρίτερο την Παρασκευή, θα ανοίξει το VDR μέσω του οποίου τα 9 υποψήφια σχήματα θα αποκτήσουν πρόσβαση στα οικονομικά και τεχνικά δεδομένα του ΔΕΔΔΗΕ. Θα ακολουθήσουν οι συναντήσεις με την διοίκηση της ΔΕΗ, με το χρονοδιάγραμμα της επιχείρησης να κάνει λόγο για υποβολή δεσμευτικών προσφορών εντός του φθινοπώρου. Δηλαδή το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής (αν συνυπολογιστούν και τα ελεγκτικά, ΕΕ, κλπ) πάει, αισίως, για το 2022, σημειώνουν οι επαΐοντες.

 

  • Στην Αστυπάλαια βρίσκεται από χθες η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών. Αλεξάνδρα Σδούκου, όπου θα έχει σειρά συναντήσεων με τους φορείς που εμπλέκονται στο project της μετατροπής του νησιού των Δωδεκανήσων σε έξυπνο και αειφόρο νησί, το οποίο “τρέχει” το ελληνικό δημόσιο σε συνεργασία με την Volkswagen. Οι σχετικές ανακοινώσεις είχαν γίνει στις αρχές Νοεμβρίου από το Πρωθυπουργό και τον CEO του γερμανικού κολοσσού και τώρα βρίσκονται πλέον σε πλήρη εξέλιξη οι διεργασίες για τον υβριδικό σταθμό που θα καλύψει τις ενεργειακές ανάγκες του νησιού και το πρόγραμμα επιδοτήσεων για την αντικατάσταση του στόλου των συμβατικών οχημάτων με ηλεκτροκίνητα και την εγκατάσταση “έξυπνων” φορτιστών. Υπενθυμίζεται ότι ένα πρόγραμμα με παρόμοια χαρακτηριστικά εξήγγειλε το ΥΠΕΝ στις αρχές του έτους για το “πρασίνισμα” και της Χάλκης, με τη συνεργασία της γαλλικής “τρόικας” των Vinci, Citroen και Akuo Energy.

 

Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News