Business Talk Τρίτη 13/04/2021, 00:01
BUSINESS TALK

Τι φοβίζει την Fitch στην Ελλάδα

Τι φοβίζει την Fitch στην Ελλάδα
  • Μπορεί εδώ και ένα χρόνο όλοι να ασχολούνται –και δικαιολογημένα- με το οικονομικό σοκ που προκάλεσε η πανδημία του κορωνοϊού και με τη διαχείρισή του, όμως τώρα που όπως όλα δείχνουν, έχουμε εισέλθει στη φάση της ανάκαμψης (σύμφωνα με όλες τις προβλέψεις αυτή ξεκινά στο τρίμηνο που διανύουμε σήμερα), είναι ώρα να κοιτάξουμε και πάλι τα δομικά προβλήματα της ελληνικής οικονομίας.

 

  • Μέσα στη χθεσινή έκθεση της Fitch για τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους «κρυβόταν» μία αποκαρδιωτική εκτίμηση. Μόλις η επίδραση του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης «ξεθυμάνει», η ελληνική οικονομία θα επιστρέψει στους δυνητικούς ρυθμούς ανάπτυξής της, δηλαδή στο απογοητευτικό 1%, προβλέπουν οι αναλυτές του οίκου αξιολόγησης.

 

  • Έτσι, ενώ το ελληνικό ΑΕΠ αναμένεται να αυξηθεί κατά 3% φέτος και να «πετάξει» με ρυθμούς 7,6% το 2022, εκτιμάται ότι θα πέσει στο 3,5% το 2023, στο 2,8% το 2024 και θα έχει ισορροπήσει στο 1% ετησίως έως το 2031, σύμφωνα με τις μακροπρόθεσμες εκτιμήσεις της Fitch.

 

  • Απόβαση σε ελληνικό πεντάστερο resort προετοιμάζει σύμφωνα με πηγές της αγοράς το ελληνοκυπριακό σχήμα του επιχειρηματία Ιωάννη Παπαλέκα και της Prodea. Η Mediterranean Hospitality Venture, η κοινοπραξία των δύο προαναφερθέντων (ένα 10% έχει και η Invel ) ανακοίνωσε πως βάζει κάτω από μία ομπρέλα τις επένδυσης της σε τρία κυπριακά ξενοδοχεία , μεταξύ των οποίων και το πρώην Hilton. Και είναι σαφές πλέον ότι σκοπεύει να επεκταθεί περεταίρω εκτός Κύπρου. Και η επέκταση αυτή θα γίνει στην Ελλάδα όπου το σχήμα φέρεται να βρίσκεται ήδη σε ανεπίσημες επαφές με ένα-δύο υποψήφιους πωλητές.

 

  • Όλα αυτά δεν αποτελούν έκπληξη αν αναλογιστεί κανείς πως ξένα και εγχώρια επενδυτικά κεφάλαια αξιολογούν ευκαιρίες σε ξενοδοχειακά ακίνητα εδώ και μερικούς μήνες εκτιμώντας πως η συγκυρία ευνοεί συναλλαγές σε ελκυστικότερα τιμήματα. Παράλληλα οι αρμόδιες τραπεζικές διευθύνσεις επισπεύδουν διαδικασίες ανάκτησης μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων καθώς η κρίση στον τουρισμό έχει περιορίσει τα περιθώρια ρυθμίσεων.

 

  • Η διελκυστίνδα ισχύος μεταξύ των μετόχων της Ελλάκτωρ δεν περνά απαρατήρητη από τις διεθνείς αγορές και έτσι η Institutional Shareholders Services (ISS) ένας ανεξάρτητος, διεθνής οίκος εποπτείας εταιρικής διακυβέρνησης τον οποίον συμβουλεύονται πολλοί διεθνείς θεσμικοί επενδυτές, υποβάθμισε την αξιολόγηση της ελληνικής εισηγμένης όσον αφορά την τήρηση αρχών εταιρικής διακυβέρνησης: από την βαθμίδα 4 που βρίσκονταν πριν τις περιπέτειες των τελευταίων μηνών έπεσε στο 7 (η κλίμακα είναι από το 10 για την χειρότερη θέση έως το 1 για την καλύτερη).

 

  • Στην έκθεση της ISS επισημαίνεται ότι ο πρόεδρος της εταιρείας είναι μη εκτελεστικός αλλά και μη ανεξάρτητος, υπάρχουν ελάχιστες γυναίκες σε ηγετικές θέσεις ενώ η εταιρεία δεν έχει δημοσιοποιήσει επαρκείς πληροφορίες σχετικά με την κατοχή μετοχών των μελών ΔΣ και στελεχών της εταιρείας.

 

  • Η Πλαστικά Θράκης ίσως είναι μία από τις λιγοστές εταιρείες του χρηματιστηρίου Αθηνών που πέτυχαν το 2020 να μειώσουν το δανεισμό τους κατά 45,3 εκατ. ευρώ, στα 38,2 εκατ. ευρώ. Αυτό ως ένα βαθμό επειδή η εισηγμένη μέσα στο 2020, πούλησε ιδιόκτητο βιομηχανικό ακίνητό στη Νότια Καρολίνα των ΗΠΑ (στεγαζόταν η Thrace Linq) προς 12 εκατ. ευρώ από τα οποία απομένουν να εισπράξει περί τα τρία εκατ., ποσό που αντιστοιχεί σε αναλογούντες τόκους.

 

  • Το 2020 ολοκλήρωσε και σειρά έκτακτων επενδύσεων ύψους 3 εκατ. ευρώ σε γραμμές παραγωγής χειρουργικών μασκών στην Ξάνθη, την Σκωτία και την Ιρλανδία. Και τουλάχιστον σε επίπεδο πρώτου τριμήνου, η Πλαστικά Θράκης εκτιμά ότι τα οικονομικά μεγέθη της θα εξακολουθήσουν να παρουσιάζουν την ικανοποιητική πορεία του 2020, οπότε ο τζίρος ανήλθε στα 340 εκατ. ευρώ (+14%) και η καθαρή κερδοφορία   στα 41,2 εκατ. ευρώ (+450%).

 

  • Από όσα ανέφερε χθες, ο πρόεδρος της Aegean Ευτύχης Βασιλάκης, κατά την τηλεδιάσκεψη αναλυτών, αυτό που πρέπει να συγκρατήσουμε είναι ότι δεν πρέπει να υπάρξει πισωγύρισμα. Δηλαδή, ο τουρισμός και οι πτήσεις να ανοίξουν και μετά από λίγες εβδομάδες να ξανακλείσουν. Το σενάριο αυτό θα ήταν ιδιαίτερα επιζήμιο για το σύνολο του κλάδου των αερομεταφορών. Κι αυτό, μεταξύ άλλων, επειδή, σήμερα ύστερα από ένα χρόνο πανδημίας, το κόστος είναι μεγαλύτερο όταν τα αεροπλάνα πετούν, σε σχέση με όταν εκτελούν περιορισμένο πτητικό έργο.

 

  • Πάντως, εάν μέχρι το καλοκαίρι εμβολιαστεί το 45-50% του πληθυσμού σε Ελλάδα και Ευρώπη, υπάρχει (συγκρατημένη) αισιοδοξία για την πορεία του τουρισμού. Με τα δεδομένα αυτά, ο Ευτύχης Βασιλάκης εκτιμά ότι φέτος το πτητικό έργο της αεροπορικής θα αντιστοιχεί στο 70-75%, αυτού του 2019, ενώ η Aegean έχει δυνατότητα να αναπροσαρμόζει το capacity ανάλογα με τη ζήτηση. Ο επικεφαλής της αεροπορικής εκτίμησε ακόμη ότι το φετινό καλοκαίρι θα ήταν δυνατόν να περιμένουμε αφίξεις όχι μόνο από την Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και από το Ισραήλ, τη Ρωσία και τις ΗΠΑ, στη βάση και διμερών συμφωνιών.

 

Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News