Business Talk Παρασκευή 26/03/2021, 00:01
BUSINESS TALK

Η μεγάλη ημέρα της Εθνικής και η Energean

MR
  • Στην Εθνική Τράπεζα είναι σήμερα στραμμένη η προσοχή της αγοράς για δύο κυρίως λόγους: πρώτον την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων τέταρτου τριμήνου -και το conference call με τους αναλυτές- και δεύτερον για τις αποφάσεις σχετικά με την πώληση της Εθνικής Ασφαλιστικής στην CVC Capital. 

 

  • Όσον αφορά στα αποτελέσματα, η αγορά αναμένει ζημιές της τάξης των 150 -190 εκατομμυρίων (έναντι κερδών 100 εκατομμύρια το προηγούμενο τρίμηνο) εξαιτίας κυρίως του κόστους που συνδέεται με την τιτλοποίηση Frontier. Όσον αφορά στην Εθνική Ασφαλιστική, η προσοχή θα δοθεί σε τυχόν λεπτομέρειες που θα αποκαλύψει η διοίκηση της τράπεζας καθώς ούτως ή άλλως η τελική απόφαση αναμένεται να παραπεμφθεί στην γενική συνέλευση των μετόχων.

 

  • Ουκ ευκαταφρόνητο είναι το ποσό που πληρώνει το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης για να καλύψει τις στεγαστικές ανάγκες του. Το υπουργείο λοιπόν, πληρώνει, ετησίως, για την ενοικίαση γραφείων ακινήτων που βρίσκονται στην οδό Νίκης 5-7 στην πλατεία Συντάγματος και στις οδούς Ερμού και Κορνάρου 1, το ποσό των 2,4 εκατ. ευρώ.

 

  • Και μερικές περισσότερες λεπτομέρειες: για δύο διαφορετικά μισθωτήρια στη Νίκης πληρώνει στο Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων (ΜΤΠΥ) περίπου 2,2 εκατ. ευρώ. Για τα γραφεία του στην οδό Ερμού πληρώνει 192 χιλ. ευρώ σε ιδιωτική εταιρεία που ανήκει σε μεσαίου μεγέθους παίκτη της αγοράς ακινήτων.

 

  • Μια σειρά από διασφαλίσεις για το ελληνικό δημόσιο θα περιλαμβάνει η ρύθμιση για την ενίσχυση του Πρίνου η οποία, μετά την έγκριση της Κομισιόν, θα οδεύσει στην ελληνική Βουλή για ψήφιση, διαβεβαιώνουν κύκλοι της Energean. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή γνωστοποίησε προχθές το απόγευμα ότι εγκρίνει στήριξη ύψους 100 εκατ. ευρώ για την δραστηριότητα της Energean στην Ελλάδα, η οποία έχει πληγεί καίρια από την πανδημία. Η βασική φιλοσοφία της ρύθμισης έγκειται στο ότι το σύνολο της ενίσχυσης θα έχει δανειακή μορφή, δηλαδή θα επιστραφεί εντόκως στο ελληνικό δημόσιο από την ελληνική θυγατρική της Energean, προσθέτουν οι ίδιες πηγές. «Δεν θα πρόκειται δηλαδή για ενίσχυση που θα δοθεί δωρεάν για τη διάσωση της μοναδικής παραγωγής υδρογονανθράκων στην χώρα».

 

  • Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η χρηματοδότηση θα έχει τη μορφή κρατικής εγγύησης για δάνειο 90,5 εκατ. ευρώ από εμπορικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα καθώς και δάνειο (μειωμένης εξασφάλισης) ύψους 9,5 εκατ. ευρώ από το δημόσιο. Η χρηματοδότηση θα χρησιμοποιηθεί για την κάλυψη των αναγκών της θυγατρικής της Energean σε κεφάλαια κίνησης και επενδύσεις και θα έχει μέγιστη διάρκεια 8 ετών. Τι άλλο θα γίνει; το δημόσιο θα ορίσει εκπρόσωπό του στο Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας.

 

  • Σύμφωνα με πηγές της Energean, στο διάστημα 2019-2020, η δραστηριότητα του Πρίνου έχει καταγράψει ζημιές της τάξης των 120 εκατ. ευρώ. Παρά την βελτίωση της τιμής του πετρελαίου, η αδυναμία πραγματοποίησης επενδύσεων, λόγω έλλειψης χρηματοδότησης, έχει οδηγήσει σε περαιτέρω μείωση της παραγωγής με αποτέλεσμα και η τρέχουσα χρονιά να αναμένεται ζημιογόνος κατά περίπου 40 εκατ. ευρώ, αναφέρει η εταιρεία σε σημείωμά της προς τα ΜΜΕ.

 

  • Η χρηματοδότηση με κρατική στήριξη «εξασφαλίζει την ολοκλήρωση της ανάπτυξης του κοιτάσματος ΄Εψιλον, την οποία η Energean θεωρεί ως μονόδρομο για τη διασφάλιση της λειτουργίας του Πρίνου και την εκτέλεση μιας σειράς από νέα projects, όπως η Μονάδα Διακράτησης και Αποθήκευσης Διοξειδίου του Άνθρακα και η Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου» ισχυρίζονται πηγές της διοίκησης.

 

  • Έχει μήκος σχεδόν μισό χιλιόμετρο (399,94 μέτρα και βύθισμα 15 μέτρα, δηλαδή όσο μια πενταώροφη πολυκατοικία) και μεταφέρει έως και 20.000 κοντέινερ. Το μέγεθος αυτού του πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, του Ever Given είναι δύσκολο να το συλλάβει οιοδήποτε δεν το έχει δει από κοντά. Έτσι ο συνδυασμός δυνατών ανέμων και αμμοθύελλας που περιόριζε την ορατότητα, την Τρίτη, οδήγησε το τεράστιο πλοίο να προσαράξει, κλείνοντας εντελώς τη Διώρυγα του Σουέζ.

 

  • Καθώς πλέον φαίνεται ότι η προσπάθεια αποκόλλησης του πλοίου θα απαιτήσει εβδομάδες, η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα αντιμετωπίζει ένα ακόμα πρόβλημα, σε μία έτσι και αλλιώς ευαίσθητη περίοδο. Πάνω που η πανδημία έφερε τα πάνω-κάτω στην παγκόσμια ζήτηση και τη ναυτιλία, εγκλωβίζοντας άδεια κοντέινερ στα λάθος μέρη του πλανήτη. Και την ώρα που η διεθνής έλλειψη τσιπ αναγκάζει τις αυτοκινητοβιομηχανίες ακόμα και να κατεβάσουν τους διακόπτες στα εργοστάσιά τους.

 

  • Πραγματικά, το τελευταίο πράγμα που χρειαζόταν τώρα το διεθνές εμπόριο ήταν να κλείσει η αρτηρία από την οποία περνά το 12% των εμπορευμάτων που διακινείται μέσω θαλάσσης στον κόσμο. Κάθε μέρα που περνά χωρίς να ανοίγει η Διώρυγα, περίπου 3-5 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου καθυστερούν να φτάσουν στον προορισμό τους. Βεβαίως αυτό έχει και κερδισμένους αφού ο περίπλους της Αφρικής χρειάζεται παραπάνω ημέρες και άρα απασχολεί περισσότερη μεταφορική δυναμικότητα από τον παγκόσμιο στόλο οδηγώντας ανοδικά τους ναύλους.

Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.

Money Review