Business Talk Τετάρτη 10/03/2021, 08:13
BUSINESS TALK

«Γάμο» της ΔΕΛΤΑ με τη Δωδώνη συζητούν Αμερικανοί και Ρώσοι

  •  Συζητήσεις με το ρωσικών συμφερόντων επενδυτικό κεφάλαιο Lime Capital, που ελέγχει την ηπειρώτικη γαλακτοβιομηχανία Δωδώνη, έχει πραγματοποιήσει σύμφωνα με πληροφορίες το αμερικανικό CVC Capital το οποίο εξαγοράζει την Vivartia από την MIG. Οι συζητήσεις ρώσων και αμερικανών (sic) αφορούν σύμφωνα με τις ίδιες πηγές την απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού του μετοχικού κεφαλαίου της Δωδώνη από την Vivartia (ή την Δέλτα) και, αντιστρόφως, την απόκτηση συμμετοχής της Lime Capital, ίσης αξίας, στο μετοχικό κεφάλαιο της Vivartia (ή την Δέλτα).

 

  • Αυτό που ίσως έχει ακόμα πιο ενδιαφέρον είναι πως στις συζητήσεις αυτές της Lime με την CVC αξιολογήθηκαν και σενάρια για πιθανή αρωγή στο μάνατζμεντ της Vivartia από την διοίκηση της Δωδώνη. Υπενθυμίζεται πως η Δωδώνη έχει εξαγοραστεί από το ρωσικό επενδυτικό κεφάλαιο προ δεκαετίας και εμφανίζει πλέον εύρωστη κερδοφορία και έντονο εξαγωγικό προσανατολισμό. Και κάποιοι αμερικάνοι (sic) «ζήλεψαν».

 

  • Αν και δεν ήταν στην επίσημη ατζέντα, η πρώτη υπουργική διάσκεψη του East Med Gas Forum από τότε που ενεργοποιήθηκε επισήμως, επισκιάστηκε από την έντονη κινητικότητα γύρω από τον αγωγό φυσικού αερίου East Med, εν μέσω της εντεινόμενης φημολογίας περί δρομολογούμενης αλλαγής της όδευσής του (με παράκαμψη της Κύπρου), στον απόηχο της διμερούς συμφωνίας Αιγύπτου-Ισραήλ για διασύνδεση του ισραηλινού κοιτάσματος φυσικού αερίου «Λεβιάθαν» με τους σταθμούς υγροποίησης σε Ιντκού και Νταμιέτα, στις αιγυπτιακές ακτές.

 

  • Στο φόντο αυτό ιδιαίτερη σημασία έχει η χθεσινή υπογραφή της συμφωνίας μεταξύ της IGI Poseidon (κοινοπραξία ΔΕΠΑ-Edison) και της ισραηλινής INGL για προσθήκη στο Μνημόνιο Συνεργασίας που είχαν υπογράψει το 2019 , η οποία προωθεί τη συντονισμένη ανάπτυξη του Έργου Αγωγού Φυσικού Αερίου EastMed στο Ισραήλ.

 

  • Συμφωνία που συνέπεσε με συνέντευξη του Ισραηλινού ΥΠΕΝ, Yuval Steinitz στο Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων όπου δήλωσε ότι ο East Med, ένα έργο «εξαιρετικά σημαντικό» μπορεί να είναι έτοιμο σε πέντε χρόνια προσθέτοντας με έμφαση ότι το Ισραήλ έχει αρκετό φυσικό αέριο για να δικαιολογήσει –μαζί με την Κύπρο- όχι μόνο έναν αγωγό EastMed αλλά δύο ή τρεις.

 

  • Στο πλαίσιο αυτό, εμβριθής ισραηλινός γνώστης του θέματος που θα ήθελε να παραμείνει ανώνυμος, δήλωσε στο “MR” ότι “από τη στιγμή που ενδεχομένως θα προχωρήσει ο αγωγός Λεβιάθαν-Ιντκού τότε η αιγυπτιακή αγορά του φυσικού αερίου του κυπριακού κοιτάσματος «Αφροδίτη» (δυναμικότητας περί τα 4,5 tcf ή μέγιστης παραγωγής περί τα 7 bcma) θα εξαφανισθεί και Κύπρος δεν θα έχει άλλη επιλογή από το να δεσμεύσει τις ποσότητες υπέρ του EastMed. Το ίδιο θα ισχύσει και για το (δυνητικά) ανάλογης δυναμικότητας πεδίο Γλαύκος, εάν φυσικά επιβεβαιωθεί αυτή η εκτίμηση από τη γεώτρηση της Exxon που αναμένεται να γίνει το τελευταίο τρίμηνο του 2021 στο τεμάχιο 10. Εάν όμως υπάρξει όδευση που θα αποκλείσει εντελώς την κυπριακή ΑΟΖ πως θα ζητηθεί πολιτικά από τη Λευκωσία να συμβάλλει στο γέμισμα ενός αγωγού που θα την παρακάμπτει ;» Εύλογο το ερώτημα…

 

  • Α, για την ιστορία να πούμε ότι στο East Med Gas Forum συζητήθηκε η αίτηση της Γαλλίας να γίνει πλήρες μέλος του Οργανισμού (η οποία αντιμετωπίστηκε θετικά από όλα τα μέλη), καθώς και η αίτηση των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και των ΗΠΑ να εισέλθουν ως παρατηρητές. Στην περίπτωση των Εμιράτων διατυπώθηκαν ενστάσεις από την Παλαιστινιακή Αρχή.

 

  • Για την επίσκεψη της Lockheed Martin στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας χθες έμαθαν πολλοί από τούτες εδώ τις γραμμές. Αυτό που δεν έμαθαν είναι πως η Lockheed έφερε μαζί και «ιταλούς». Και αυτό διότι η αμερικανική αμυντική βιομηχανία μαζί με την ιταλική Fincantieri διατηρούν κοινοπραξία σε ναυπηγική μονάδας των Ηνωμένων Πολιτειών. Και το μάνατζμεντ της κοινοπραξίας συμμετείχε στο κλιμάκιο που επισκέπτεται την Ελλάδα.

 

  • Δύο ζητήματα ανέδειξαν τα στελέχη αυτά κατά την επίσκεψή τους εδώ: πρώτον, την απουσία οριστικής λύσης στο ιδιοκτησιακό σε αμφότερα τα ναυπηγεία Ελευσίνα και Σκαραμαγκά και, δεύτερον, στην απουσία πρόσφατο έργου κατασκευής μεγάλων πλοίων επιφανείας (επιφανείας διότι από υποβρύχια είμαστε ΟΚ) όπως είναι οι φρεγάτες προκειμένου να δουν τα σχετικά κοστολόγια. Τα κοστολόγια, βλέπετε, είναι απαραίτητα για να καταλάβει ένας ξένος κατασκευαστής τι περίπου θα του κοστίσει η ανάθεση μέρους του ναυπηγικού έργου σε ελληνικές μονάδες.

 

  • Αντίστοιχα ερωτήματα έχουν βέβαια και οι άλλες μεγάλες ναυπηγικές βιομηχανίες όπως της Γαλλίας, της Βρετανίας αλλά και της Ολλανδίας και της Γερμανίας που συμμετέχουν στην διελκυστίνδα για την εξασφάλιση των συμβάσεων του Πολεμικού Ναυτικού. Και κάπως έτσι, μας είπαν πως μεγάλο πολεμικό πλοίο επιφάνειας δεν έχει ναυπηγηθεί στη χώρα στον 21ο αιώνα που διανύουμε.  

Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News