Business Talk Τετάρτη 24/02/2021, 07:11
BUSINESS TALK

Πώς η BlackRock «βάζει πόδι» στην Αλεξανδρούπολη

  • Η δημόσια πρόταση της BlackRock προς τους μετόχους μειοψηφίας της εισηγμένης στη Wall Street ελληνικής ναυτιλιακής GasLog, συμφερόντων Παναγιώτη Γ. Λιβάνου (επί της οποίας θα αποφασίσει η γενική συνέλευση της εισηγμένης, την πλειοψηφία της οποίας ελέγχει ο Έλληνας εφοπλιστής) έχει και ένα επιπλέον, μη προφανές, ελληνικό ενδιαφέρον. Πέραν δηλαδή αυτού της επένδυσης ενός κολοσσιαίου διαχείριση κεφαλαίων σε μία ελληνική ναυτιλιακή. Η GasLog μέσω και θυγατρικών της ελέγχει (εκτός από περί τα 35 πολύ μεγάλα δεξαμενόπλοια LNG) και ποσοστό 20% του μετοχικού κεφαλαίου στον υπεράκτιο σταθμό επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη, την Gastrade (είναι δηλαδή σήμερα ισότιμος εταίρος των ΔΕΠΑ, ΔΕΣΦΑ, οικ. Κοπελούζου και της κρατικής βουλγαρικής εταιρείας ενέργειας).

 

  • Καθώς το βασικό αντικείμενο της GasLog είναι η μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου, γίνεται εύκολα αντιληπτό πως ο λόγος συμμετοχής της στο project της Αλεξανδρούπολης. Με δεδομένες δεσμεύσεις από Βουλγαρία και αλλού για εισαγωγές αερίου καθίσταται σαφές πως η ναυτιλιακή του Λιβάνου (στην οποία συμμετέχει αμέσως και το Επιχειρηματικό Ίδρυμα Ωνάση), έχει το βλέμμα στις μεταφορές αμερικανικού υγροποιημένου φυσικού αερίου από τον κόλπο του Μεξικό στα ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης (το λιμάνι της οποίας θα ιδιωτικοποιηθεί οσονούπω).

 

  • Με απλά λόγια όλα δένουν, ειδικά αν συνυπολογιστεί το γεγονός πως η GasLog έχει άριστες σχέσεις με την αμερικανική Cheniere που είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αμερικανικού LNG από τον Κόλπο του Μεξικό και δεν έχει κρύψει το ενδιαφέρον της να εξάγει και στην Αλεξανδρούπολη. Όπως και ότι η BlackRock χρησιμοποιεί ως όχημα για να μπει στην GasLog την θυγατρική της Global Energy & Power Infrastructure Team (GEPIF) ενώ επιχειρεί να το κάνει αγοράζοντας όλο το free float (περί το 45%) της GasLog και μαζί με το Λιβανό να την βγάλουν από το χρηματιστήριο (όπου αποτιμάται σήμερα πέριξ των 555 εκατ. δολ.).

 

  • Και μιας και ο λόγος για ενέργεια, αξίζει να θυμηθεί κανείς πως έχουν περάσει δέκα μήνες από τότε που το πρώτο κύμα των lockdowns προκαλούσε μία τέτοια κατάρρευση στη ζήτηση του πετρελαίου ώστε οι τιμές αυτού που κάποτε αποκαλείτο και «μαύρος χρυσός» έφταναν να διαπραγματεύονται σε αρνητικό επίπεδο. Όμως εκείνο το αδιανόητο ιστορικό χαμηλό των -36,73 δολαρίων του περασμένου Απριλίου, μοιάζει πια σαν να απέχει μία αιωνιότητα.

 

  • Τα εμβόλια και η προοπτική να πάρει ξανά μπροστά η παγκόσμια οικονομία «ζεσταίνουν» την αγορά και φέρνουν τις τιμές σταθερά πάνω από τα 60 δολάρια το βαρέλι. Η Morgan Stanley λέει ότι η αναλογία προσφοράς και ζήτησης στην αγορά πετρελαίου το τρίτο τρίμηνο θα είναι η πιο σφικτή που έχει δει εδώ και 20 χρόνια, συνεπώς «βλέπει» τις τιμές στα 70 δολάρια.

 

  • Η Goldman Sachs περιμένει τις τιμές του πετρελαίου στα 75 δολάρια έως το καλοκαίρι και η Bank of America μπαίνει και αυτή στο χορό των αναβαθμίσεων, με πρόβλεψη για μέση τιμή του brent στα 60 δολάρια για το 2021, με την αγορά να κάνει «peak» έως τα 70 δολάρια το δεύτερο τρίμηνο.

 

  • Τι σημαίνει αυτό για τις αερομεταφορές και την ακτοπλοΐα και τί για τις εμπορευματικές μεταφορές και τους καταναλωτές αλλά και την ενεργοβόρο βιομηχανία ; Δυνητικό διπλασιασμό του ενεργειακού κόστους χωρίς ακόμα να έχει επιστρέφει η ζήτηση για τις υπηρεσίες τους.

 

  • Και κάπως έτσι φτάνουμε και στα ΕΛΠΕ που έχουν προγραμματίσει να ανακοινώσουν τα οικονομικά αποτελέσματα της χρήσης του 2020, μετά το κλείσιμο της αγοράς αύριο Πέμπτη ενώ ακολούθως θα δώσουν το guidance του managment για φέτος σε τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές στις 18:00. Αν εξαιρεθεί ο αντίκτυπος της μεταβολής των τιμών των αποθεμάτων και οι εφάπαξ εγγραφές στον ισολογισμό, ορισμένοι αναλυτές αναμένουν για το 4ο τρίμηνο «προσαρμοσμένα» EBITDA γύρω στα 62 εκατ. (-48% σε ετήσια βάση και -6% σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο ) και «προσαρμοσμένη» καθαρή ζημιά 14 εκατ. από «προσαρμοσμένα» καθαρά έσοδα 24 εκατ. το αντίστοιχο τρίμηνο του 2019 και προσαρμοσμένη» καθαρή ζημιά 9 εκατ. το τρίτο τρίμηνο του 2020.

 

  • Με αυτά τα δεδομένα, για ολόκληρο το έτος τα «προσαρμοσμένα» EBITDA των ΕΛΠΕ αναμένεται να κινούνται κοντά στα 310-320 εκατ. ευρώ, δηλαδή 44% χαμηλότερα από το 2019 και η «προσαρμοσμένη» καθαρή ζημιά περί το 1,5 εκατ. σε σύγκριση με «προσαρμοσμένα» καθαρά έσοδα 182 εκατ. το 2019. Δύσκολη χρονιά δηλαδή και για τα ΕΛΠΕ το 2020 ενώ και για το 2021 τα πράγματα μπορεί να αποδειχτούν περισσότερο μεταβατικά και λιγότερο πανηγυρικά, λένε οι ίδιες πηγές.

 

  • Σε πολλά «ταμπλό» παίζει στην Ελλάδα η πορτογαλική EDPR. Όπως ανακοίνωσε ο Γιώργος Περιστέρης, ο πορτογαλικός όμιλος –μαζί με την γαλλική ENGIE – έχουν σχηματίσει την κοινοπραξία Ocean Winds που αποτελεί τον στρατηγικό εταίρο της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή για την ανάπτυξη θαλάσσιων αιολικών πάρκων στην Ελλάδα. Παράλληλα, η EDPR συμπράττει με την ΕΛΛΑΚΤΩΡ για την κατασκευή mega-αιολικού πάρκου 470,4 MW στην Εύβοια, ένα project ύψους σχεδόν 500 εκατ. ευρώ που εντάχθηκε πρόσφατα στις στρατηγικές επενδύσεις. Πέρυσι δε υπέγραψε με την ΔΕΗ Ανανεώσιμες MoU για την ανάπτυξη φωτοβολταϊκών πάρκων. Τρεις διαφορετικοί Έλληνες συνεταίροι για συμπράξεις σε τρεις διαφορετικές τεχνολογίες ΑΠΕ.

Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.