Business Talk Δευτέρα 27/03/2023, 00:01
BUSINESS TALK

Η αναμονή για τον Άκτωρα, τα προβλήματα των τραπεζών και οι επενδύσεις στο υδρογόνο 

Η αναμονή για τον Άκτωρα, τα προβλήματα των τραπεζών και οι επενδύσεις στο υδρογόνο 
  • Θέμα ημέρων, αν όχι ωρών, θεωρούνται οι ανακοινώσεις για τη συμφωνία με την Ελλάκτωρ για την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ από την Intrakat. Οι πληροφορίες που κυκλοφόρησαν μέσα στο Σαββατοκύριακο κάνουν λόγο για μια συμφωνία στην περιοχή των 200 εκατ. ευρώ. Οι λεπτομέρειες μένουν να αποσαφηνιστούν αλλά το δεδομένου είναι η εξαγορά της «Ακτωρ» από την Intrakat θα δηµιουργήσει τον δεύτερο ισχυρότερο «πόλο» στον κατασκευαστικό κλάδο, πίσω µόνο από τον όµιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Το συνδυασµένο ανεκτέλεστο υπόλοιπο των δύο εταιρειών υπολογίζεται ότι θα προσεγγίζει τα 4 δισ. ευρώ, χωρίς να υπολογίζονται τυχόν συνέργειες από την αυτόµατη αύξηση των ποσοστών συµµετοχής του νέου οµίλου, σε σειρά από κοινοπραξίες µεγάλων έργων.
  • Πού θα οδηγήσει η αναταραχή με τις τράπεζες σε Ευρώπη και ΗΠΑ; Αυτό είναι το μεγάλο ερώτημα που απασχολεί τους πάντες. Από τα γραφεία των traders στο City έως τους διαμορφωτές πολιτικής στις Βρυξέλλες και τη Φρανκφούρτη. Αναλυτές και οικονομολόγοι δεν δίνουν πιθανότητες για μια γενικευμένη κρίση στο τραπεζικό σύστημα και επανάληψη του 2008. Αναφέρουν πως τουλάχιστον στη δική μας πλευρά του Ατλαντικού οι τράπεζες είναι σε γενικές γραμμές θωρακισμένες και καλά κεφαλαιοποιημένες. Σημειώνουν πως οι αναταραχές καταγράφονται σε τράπεζες που αντιμετώπιζαν τα τελευταία χρόνια προβλήματα ή ακόμη και είχαν εμπλακεί σε σκάνδαλα. Το μεγάλο ζήτημα είναι τι θα γίνει αν αυτές οι επιλεκτικές αναταράξεις πολλαπλασιαστούν.
  • Δύο επενδυτικά σχέδια για τη μείωση του ανθρακικού της αποτυπώματος προωθεί η HELLENiQ ENERGY στο διυλιστήριο της Ελευσίνας,. Σύμφωνα με την Καθημερινή της Κυριακής, στην τελική ευθεία βρίσκεται το επενδυτικό σχέδιο για τη δέσμευση και αποθήκευση του CO2 στην παραγωγή του «γκρι» υδρογόνου, διαδικασία που θα το μετατρέψει σε χαμηλού αποτυπώματος «μπλε» υδρογόνο. Συνδυαστικά με αυτή την επένδυση, ο όμιλος προωθεί και την εγκατάσταση μιας πιλοτικής μονάδας υδρογόνου ισχύος περίπου 10 MW, που θα παράγεται από φωτοβολταϊκό πάρκο στις εγκαταστάσεις του διυλιστηρίου της Ελευσίνας, με προοπτική αύξησης της δυναμικότητάς της.
  • Τα εναλλακτικά καύσιμα αποτελούν βασικό πυλώνα της στρατηγικής της Motor Oil για την ενεργειακή μετάβαση και η εταιρεία έχει υπό πλήρη ανάπτυξη μια δυναμική στρατηγική για το υδρογόνο. Πηγές της εταιρείας έκαναν λόγο στην Καθημερινή για ένα σχέδιο που προβλέπει την παραγωγή πράσινου υδρογόνου με ενέργεια από ΑΠΕ που θα διασφαλίζει μέσω PPΑS (διμερών συμβολαίων) και το οποίο στη συνέχεια θα μεταφέρεται είτε μέσω ενός εικονικού συστήματος διανομής –στην ουσία βυτιοφόρα– είτε μέσω ενός πρατηρίου υδρογόνου στον τελικό καταναλωτή. Μπορεί επίσης να μεταφέρεται μέσω των αγωγών του συστήματος μεταφοράς όπου θα συνυπάρχει ως μείγμα με το φυσικό αέριο.
  • H εταιρεία αναμένεται να υποβάλει εκ νέου προς ένταξη στα έργα ΙPCEI στην Ε.Ε. το έργο Blue med, που περιλαμβάνει τη μονάδα παραγωγής υδρογόνου του διυλιστηρίου με δέσμευση διοξειδίου του άνθρακα και συμπληρώνεται με την παραγωγή πράσινου υδρογόνου, που παράγεται με ηλεκτρόλυση νερού. Σε συνεργασία με τη ΔΕΗ μέσω της κοινής εταιρείας Hellenic Hydrogen, στην οποία η Motor Oil συμμετέχει με ποσοστό 51% , το διυλιστήριο της Κορίνθου εξετάζει σχέδια για μονάδες παραγωγής πράσινου υδρογόνου άνω των 100 MW στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας, με στόχο την αξιοποίηση συνεργειών από χώρους, όπως παλιά εργοστάσια ρεύματος.
  • Συγκρατημένα αισιόδοξος δηλώνει ο γενικός διευθυντής Ανάπτυξης της Fraport Greece, Γιώργος Βήλος, για την πορεία της επιβατικής κίνησης στα περιφερειακά αεροδρόμια φέτος. «Με βάση τα στοιχεία που έχουμε από τα προγράμματα πτήσεων, τα μηνύματα που λαμβάνουμε από τις αεροπορικές εταιρείες σχετικά με την πορεία κρατήσεων αλλά και την εξέλιξη των κρατήσεων των ξενοδοχειακών κλινών, μπορώ να σας πω ότι είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι. Θεωρούμε ότι εφόσον δεν υπάρχει κάποιο συγκλονιστικό απρόοπτο, θα μπορέσουμε να διατηρήσουμε και γιατί όχι να ενισχύσουμε οριακά τα μεγέθη που κατέγραψαν τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια το 2022», σημείωσε σε συνέντευξή του στην Καθημερινή.
  • Ωστόσο, προβλέπει μεταβολές στη δυναμική των επιμέρους αεροδρομίων, καθώς κάποια, όπως της Μυκόνου και της Σαντορίνης, προσέγγισαν πέρυσι το μάξιμουμ της δυναμικότητάς τους, ενώ για άλλα, όπως της Ρόδου, των Χανίων, της Κω, της Κέρκυρας, της Ζακύνθου και της Σκιάθου, οι πρώτες ενδείξεις εμφανίζουν βελτιωμένες επιδόσεις κατά την τρέχουσα σεζόν. Θετικές εκτιμά και τις προοπτικές του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης «Μακεδονία». Επισημαίνει όμως και κινδύνους που σχετίζονται όχι μόνο με κάποιο απρόβλεπτο γεγονός αλλά και με τα διαρθρωτικά προβλήματα που έχει αποκτήσει πλέον η αγορά των αερομεταφορών, όπως οι μεγάλες ελλείψεις προσωπικού.

Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News