Business Talk Δευτέρα 6/03/2023, 09:31
BUSINESS TALK

Φρένο στις αποκρατικοποιήσεις, γκάζι από τις τράπεζες

Φρένο στις αποκρατικοποιήσεις, γκάζι από τις τράπεζες
  • Προχωράει η εξέταση των φακέλων των ενδιαφερομένων επενδυτών για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας από τους συμβούλους του Υπερταμείου και είναι πιθανόν σύντομα να υπάρξουν νέα για την πρώτη παραχώρηση αεροδρομίου έπειτα από πολλά χρόνια. Η δυναμική της επιβατικής κίνησης στην Καλαμάτα δικαιώνει αυτούς που επέλεξαν να βγάλουν σε διαγωνισμό μόνο του το αεροδρόμιο. 
  • Είναι δύσκολο να μιλήσει κανείς για φαβορί, καθώς όλα τα σχήματα είναι ισχυρά, αλλά κάποιοι εκτιμούν πως η Fraport, που συμμετέχει σε σχήμα μαζί με τον όμιλο Κοπελούζου και Κωνσταντακόπουλου ενδεχομένως να έχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Ωστόσο οι εκλογές μπορεί να καθυστερήσουν λίγο τη δεύτερη φάση του διαγωνισμού, αυτή των δεσμευτικών οικονομικών προσφορών. Εκτός απροόπτου, πάντως, μέχρι τα τέλη του 2023 θα υπάρχει ανάδοχος.
  • Μετά τις εκλογές βεβαίως θα πρέπει να αναμένεται η εξέλιξη και διαγωνισμών όπως η παραχώρηση της Αττικής οδού αλλά και η εισαγωγή του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών στο Χρηματιστήριο. Το αυτό ισχύει και για την ολοκλήρωση της συναλλαγής παραχώρησης της Εγνατίας οδού στην ΓΕΚ Τέρνα.
  • Το σήριαλ με την κατασκευαστική Ακτωρ  έχει κρατήσει αρκετά και έχει έτσι «αρχίσει να κουράζει» έλεγαν τις προάλλες στο περιθώριο σημαντικής συνάντησης δύο επιχειρηματίες. Και δεν είναι οι μόνοι. Τις εξελίξεις για την εταιρεία αναμένουν και οι υπόλοιποι  μεγάλοι  του κλάδου, καθώς ο κατασκευαστικός βραχίονας της  Ελλάκτωρ συνεργάζεται µε την πλειονότητα των εταιρειών, είτε στο πλαίσιο κοινοπραξιών που διεκδικούν νέα έργα είτε και ενόψει της υπογραφής συμβάσεων για έργα που έχουν ήδη αναληφθεί. Ως εκ τούτου, δεν είναι και πολλοί εκείνοι που θα ήθελαν να βρεθούν µε έναν συνέταιρο, του οποίου το μέλλον είναι αβέβαιο, ή έστω µε μια Ακτωρ που θα έχει νέο ιδιοκτήτη και νέα διοίκηση. Ακόμη πιο σημαντικό είναι και το τι μέλλει γενέσθαι µε τα έργα που έχει ήδη αναλάβει να υλοποιήσει η εταιρεία.
  • Το 2022 ήταν η πρώτη κερδοφόρος χρήση των τραπεζών μετά την τελευταία ανακεφαλαιοποίηση και τις συνολικές ζημίες των 18,2 δισ. την τελευταία επταετία, λόγω των προβλέψεων που απαιτούσαν τα κόκκινα δάνεια. Ο δρόμος ωστόσο για την πλήρη θωράκιση του τραπεζικού συστήματος, που καλείται να ενισχύσει περαιτέρω τα κεφάλαιά του τουλάχιστον κατά 150 μονάδες βάσης, προκειμένου να φθάσει τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, είναι ακόμη μακρύς και για να διανυθεί οι τράπεζες θα πρέπει να κερδίσουν το στοίχημα της διατηρήσιμης κερδοφορίας. 
  • Ο υψηλός ρυθμός ανάπτυξης της οικονομίας, τα αυξημένα επιτόκια και η εξυγίανση του χαρτοφυλακίου τους δημιουργούν θετικές προοπτικές για σταθερή κερδοφορία, που θα κρίνει και τη διανομή μερίσματος για πρώτη φορά από το 2007. Τα πρώτα σαφή σημάδια ανάκαμψης του τραπεζικού συστήματος και επιστροφής του σε υγιή οργανική κερδοφορία σηματοδοτούν τα αποτελέσματα του 2022, που θα αποτελέσει την πρώτη κερδοφόρο χρήση μετά την τελευταία ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών όπως έδειξαν ήδη τα αποτελέσματα της Πειραιώς.
  • Η επιστροφή των τραπεζών στην κερδοφορία δεν θα μπορούσε να είχε επιτευχθεί εάν δεν είχαν μειώσει τα κόκκινα δάνεια, που το 2015 είχαν εκτιναχθεί στο υψηλότερο σημείο και συγκεκριμένα στα 105 δισ. ευρώ, διαβρώνοντας τα κεφάλαια των τεσσάρων συστημικών τραπεζών. Σήμερα, με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του SSM, το στοκ των κόκκινων δανείων έχει περιοριστεί περίπου στα 10 δισ. ευρώ και ο αντίστοιχος δείκτης στο 6,82% από το υψηλό του 55%. 
  • Εντούτοις ο δείκτης μη εξυπηρετούμενων δανείων παραμένει υψηλός και αποτελεί τη δεύτερη χειρότερη επίδοση μεταξύ των χωρών της Ευρωζώνης μετά την Κύπρο, η οποία παρά επίσης τη σημαντική πρόοδο τα τελευταία χρόνια, διαθέτει τον υψηλότερο δείκτη μη εξυπηρετούμενων δανείων —7,5%– στην Ευρωζώνη. Η Ιταλία, που αποτελούσε επίσης ένα αρνητικό παράδειγμα, έχει μειώσει τον αντίστοιχο δείκτη στο 3,15%, αλλά το απόθεμα των κόκκινων δανείων ανέρχεται σε 51,15 δισ. ευρώ, ενώ μεσοσταθμικά το αντίστοιχο ποσοστό στις τράπεζες της Ευρωζώνης διαμορφώθηκε στο 2,29% και το στοκ των κόκκινων δανείων σε 348,3 δισ. ευρώ.
  • Από τη σημερινή συνεδρίαση του Χρηματιστηρίου Αθηνών, μπαίνει όριο διακύμανσης +/-10% επί της τιμής εκκίνησης σε οκτώ μετοχές που έχουν χαμηλή διασπορά κάτω του 10%. Πρόκειται για τις Trastor, Attica Bank, Πλαίσιο, Καπνοβιομηχανία Καρέλια, Prodea, Alpha Αστικά Ακίνητα, Attica Συμμετοχών και ΑVE. Επιπλέον για αυτές τις μετοχές ο προσδιορισμός της τιμής κλεισίματος της μετοχής θα πραγματοποιείται με την ενισχυμένη μέθοδο, με έλεγχο σημαντικής αξίας συναλλαγών. Το Χ.Α. προχώρησε σε αυτή την πολυαναμενόμενη απόφαση έπειτα από τα φαινόμενα ακραίων διακυμάνσεων που έχουν παρατηρηθεί.
  • Η Scope Ratings διατήρησε την αξιολόγηση BB/θετικό της μακροπρόθεσμης πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδας. Τώρα αναμένεται η αξιολόγηση της DBRS την ερχόμενη Παρασκευή 10 Μαρτίου. Θα ακολουθήσει Moody’s στις 17 Μαρτίου και ένα μήνα αργότερα, στις 21 Απριλίου, η S&P Global. Στις 9 Ιουνίου θα ανακοινωθεί και η αξιολόγηση της Fitch. Όλοι οι μεγάλοι οίκοι αξιολόγησης έχουν τη χώρα μας μια «ανάσα» από την επενδυτική βαθμίδα και πλέον αναμένεται το ποιος θα κάνει το αρχικό βήμα της αναβάθμισης. Το πότε θα γίνουν οι εκλογές θα παίξει και αυτό το ρόλο του. 

Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News