Business Talk Τετάρτη 8/02/2023, 00:01
BUSINESS TALK

Οι «συστημικές ακτοπλοϊκές» και οι υπόλοιποι

Οι «συστημικές ακτοπλοϊκές» και οι υπόλοιποι
  • Το γεγονός πως η νησιωτική χώρα αποτελεί ένα μεγάλο μέρος της Ελλάδας τόσο σε έκταση όσο και ως χαρακτήρα, σε συνδυασμό με τα κρίσιμα εθνικά συμφέροντα που η νησιωτικότητα αυτή συνεπάγεται, καθιστά υψίστης σημασίας τον ρόλο των μεγάλων ελληνικών ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων, υπογραμμίζουν οι επαΐοντες. Ο λόγος για αυτές τις ακτοπλοϊκές που διασφαλίζουν ολόκληρο το χρόνο, χειμώνα-καλοκαίρι, την διασύνδεση της νησιωτικής χώρας με την ηπειρωτική, τον ομαλό εφοδιασμό των νησιωτικών αγορών αλλά και την ίδια την τοπική οικονομία τους. Χρήσιμες βεβαίως, συμπληρώνουν οι ίδιοι κύκλοι, και οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται εποχικά με ταχύπλοα το καλοκαίρι διεκδικώντας ένα κομμάτι από την πίτα της τουριστικής-παραθεριστικής αγοράς, ωστόσο η λειτουργία τον ταχυπλόων δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να συγκριθεί με τον εθνικής σημασίας ρόλο των μεγάλων συμβατικών επιβατηγών / οχηματαγωγών πλοίων των «συστημικών» ακτοπλοϊκών εταιρειών. 
  • Η Πειραιώς επιδιώκει με τις κινήσεις της στην MIG τρεις στόχους: Πρώτον, να διασώσει την Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρεία Κρήτης, (ΑΝΕΚ) η οποία έχει αρνητική καθαρή θέση 77 εκατ. και αντιμετωπίζει προβλήματα ρευστότητας. Δεύτερον, να μεγεθύνει την Attica, ώστε να αντέξει στον ανταγωνισμό που δέχεται στις γραμμές Κρήτης και Αδριατικής από τις Μινωικές του ομίλου Γκριμάλντι και στις Κυκλάδες από την Seajets και να καταστεί μία από τις μεγαλύτερες ακτοπλοϊκές της Ευρώπης. Τρίτον, να ανατάξει την MIG σε μία επενδυτική εταιρεία που θα δημιουργεί υπεραξίες από τις συμμετοχές που θα αποκτά. 
  • Και στις τρεις αυτές εταιρείες, κυρίως δε στην MIG και την ΑΝΕΚ, η Τράπεζα Πειραιώς είναι άμεσα ή έμμεσα πιστωτής αλλά και μέτοχος. Η διοίκηση της τράπεζας έχει δηλώσει πως στόχος της είναι η εξαγωγή της μεγαλύτερης δυνατής αξίας από αυτή την τριπλή έκθεσή της για λογαριασμό όλων των μετόχων. Έτσι, με βάση το επιχειρησιακό της σχέδιο που έχει εγκριθεί από τους αρμόδιους ρυθμιστικούς και εποπτικούς φορείς, η θυγατρική της, Strix, στην οποία έχει μεταβιβάσει το σύνολο των απαιτήσεων της από την MIG πρότεινε στο Διοικητικό Συμβούλιο της τελευταίας, κι αυτό συμφώνησε, την ανταλλαγή του χρέους με τις μετοχές που η MIG κατέχει στην Attica (79,38%). Ωστόσο χρειάζεται επικύρωση γενικής συνέλευσης. Η Strix, η οποία, επαναλαμβάνεται, αποτελεί 100% θυγατρική της Πειραιώς (στην οποία η τράπεζα έχει μεταβιβάσει τις περισσότερες από τις μη τραπεζικές συμμετοχές του χαρτοφυλακίου της και τα δάνεια προς την MIG) θα καταστεί έτσι μέτοχος άνω του 90% στην Attica (κατέχει ήδη 12%). Κατόπιν, στο πλαίσιο άλλης συμφωνίας, οι μέτοχοι της ΑΝΕΚ θα λάβουν το 10% περίπου των μετοχών της νέας Attica, η οποία με βάση τις σχέσεις ανταλλαγής μετοχών και την αξία του στόλου των δύο εταιριών αποτιμάται σε επίπεδα άνω του ενός δισεκατομμυρίου. 
  • Η MIG, που δεν θα έχει πλέον μετοχές της ακτοπλοϊκής, θα έχει διαγράψει χρέη 443 εκατομμυρίων και θα συνεχίσει ως επενδυτική εταιρεία και εταιρεία συμμετοχών. Κατέχει ήδη στο χαρτοφυλάκιο της το 100% της Robne Kuce Beograd, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες ακινήτων στη Σερβία. Τα ακίνητα αυτά (28 εμπορικά κέντρα και ελεύθερες εκτάσεις) αποτιμήθηκαν από την American Appraisal στα 200 εκατ. ενώ ο δανεισμός της ανέρχεται στα 89 εκατ. 
  • Έχοντας εξοικειωθεί τα τελευταία λίγα χρόνια με τον χώρο των επαγγελματικών επενδύσεων από την συμμετοχή του στην αμερικανική Catalio Capital Management του 31χρονου Γιώργου Πετρόχειλου, όπου είναι ήδη μέτοχος, ο Έλληνας άσος του NBA Γιάννη Αντετοκούνμπο αποφάσισε να δοκιμάσει την τύχη του και με τον προ ετών μνηστήρα της Εθνικής Ασφαλιστικής, Τζον Κάλαμος. Προχώρησε λοιπόν στην ίδρυση των Calamos Antetokounmpo Global Sustainable Equity Funds, από κοινού με τον επίσης ελληνικής καταγωγής επικεφαλής της Calamos Investments, Γιάννη Κουδούνη. Του ευχόμαστε, αυτονόητα, καλή επιτυχία και γρήγορα, όπως πάντα, αντανακλαστικά.
  • Με διαδικασίες fast track θα ολοκληρώσει η Emirates τη διαδικασία εύρεσης μελών για τα πληρώματά της στις ημέρες καριέρας που πραγματοποιεί την επόμενη εβδομάδα στην Ελλάδα. Η αεροπορική έχει προγραμματίσει τα events της τη Δευτέρα στην Αθήνα και την Τετάρτη και Παρασκευή σε Θεσσαλονίκη και Ηράκλειο. Ο μέσος μισθός πληρώματος καμπίνας της Emirates ξεπερνάει ελαφρώς τα 2.000 ευρώ και μένει να φανεί εάν το νούμερο αυτό -που η εταιρεία δεν δημοσιοποιεί επίσημα- θα λειτουργήσει ως «μαγνήτης». Με την Emirates να διοργανώνει τις ημέρες καριέρας στις 9 το πρωί, η στήλη θυμήθηκε συνειρμικά μία ιστορία που αφηγούνταν CEO που αναζητούσε εργαζόμενους. Αρκετοί από τους υποψηφίους από τους οποίους ζητούσε να είναι στο γραφείο στις 08:30 για συνέντευξη του ζητούσαν εάν θα ήταν δυνατόν η συνάντηση να γίνει λίγο αργότερα, προς τις…12:00.
  • Το έλλειμμα προσωπικού στην Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων είναι γνωστό και πολλαπλώς διατυπωμένο από τον εργατικό πρόεδρο της Αρχής Δημήτρη Ντζανάτο. Μία κάποια λύση φαίνεται να προέρχεται από την πρόσληψη έκτακτου προσωπικού που δρομολογεί η ΕΕΕΠ για διάστημα οκτώ μηνών. Συγκεκριμένα, θα προσληφθούν 15 άτομα, με τους ενδιαφερόμενους να καλούνται να υποβάλουν τις αιτήσεις τους μέχρι την Παρασκευή 17 Φεβρουαρίου. 

Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News