Business & Finance Σάββατο 7/05/2022, 15:58
ECONOMIST INTELLIGENCE UNIT

Ξαναστήνεται η σκακιέρα στον τουρισμό: Πώς επηρεάζει ο πόλεμος στην Ουκρανία

Ξαναστήνεται η σκακιέρα στον τουρισμό: Πώς επηρεάζει ο πόλεμος στην Ουκρανία

Λίγους μήνες νωρίτερα, οι προβλέψεις για την ανάκαμψη του τουρισμού ήταν εξαιρετικά αισιόδοξες, με μεγάλους φορείς να αναμένουν πλήρη επαναφορά των τουριστικών ροών στα προ-κορωνοϊού επίπεδα μέχρι το 2023. Ωστόσο, τις βλέψεις αυτές ανέτρεψε ο πόλεμος στην Ουκρανία, μία κατάσταση η οποία αδιαμφισβήτητα αποτελεί «αγκάθι» στην ανάκαμψη του κλάδου αφενός επιβαρύνοντας περαιτέρω αεροπορικές, ξενοδοχεία και εστιατόρια, αφετέρου μειώνοντας το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Σύμφωνα με σχετική ανάλυση του Economist Intelligence Unit, ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα που τίθενται στον τουρισμό είναι η απώλεια Ρώσων και Ουκρανών τουριστών. Με βάση τα προ-κορωνοϊού επίπεδα, στα πλαίσια των παγκόσμιων τουριστικών ροών η Ρωσία ήταν η 11η μεγαλύτερη πηγή τουριστών και η Ουκρανία η 13η, αποτελώντας συνολικά το 5% διεθνώς για το 2019. Μάλιστα, ακόμη σημαντικότερη ήταν η συμβολή τους ως προς τις τουριστικές δαπάνες, οι οποίες αποτέλεσαν περίπου το 8% διεθνώς το 2019.

Πλέον, η συμβολή αυτή εξανεμίζεται, αφήνοντας εμφανές αποτύπωμα στους δημοφιλέστερους προορισμούς για τους τουρίστες από τις δύο χώρες. Στην κορυφή της λίστας βρίσκεται η Τουρκία, η οποία το 2018 δέχθηκε 6 εκατ. Ρώσους και 1,4 εκατ. Ουκρανούς Τουρίστες. Επίσης, μεταξύ άλλων σοβαρές θα είναι οι επιπτώσεις για την Κύπρο, το Μαυροβούνιο και την Λετονία, όπου το 20%, 29% και 36% των συνολικών τουριστών για το 2018 αντίστοιχα προερχόταν από τη Ρωσία.

Ξαναστήνεται η σκακιέρα στον τουρισμό: Πώς επηρεάζει ο πόλεμος στην Ουκρανία-1

Εκτός από την άμεση απώλεια τουριστών από τη Ρωσία και την Ουκρανία, η διάθεση για ταξίδια φαινόταν «άνευρη» παγκοσμίως τουλάχιστον στις εβδομάδες αμέσως πριν από το Πάσχα. Έπειτα από την ισχυρή δυναμική που καταγράφηκε στην αρχή του έτους, η ζήτηση για πτήσεις από τις ΗΠΑ προς την Ευρώπη εμφάνισε σημάδια επιβράδυνσης, ενώ μάλιστα ορισμένες πτήσεις προς τις σκανδιναβικές χώρες και την ανατολική Ευρώπη ακυρώθηκαν λόγω της κοντινής γεωγραφικής απόστασης στον πόλεμο.

Και βέβαια, η Ρωσία θα χάσει τα περίπου 25 εκατ. τουριστών που δεχόταν ετησίως, εκ των οποίων η πλειονότητα προερχόταν από την Ουκρανία. Αντίστοιχα, η Ουκρανία δεχόταν 14 εκατ. τουρίστες κάθε χρόνο, με μεγάλο μερίδιο αυτών από τη Ρωσία.

Αεροπορικές

Ενόσω βρισκόταν καθ’οδόν για πλήρη ανάκαμψη μετά τα σκληρά περιοριστικά μέτρα, ο κλάδος της αεροπλοΐας καλείται να σηκώσει το βάρος των κυρώσεων, στο πλαίσιο των οποίων τα ρωσικά αεροσκάφη απαγορεύεται να πετούν πάνω από το έδαφος της Ε.Ε., της Βρετανίας και των ΗΠΑ. Παράλληλα, η Ρωσία έχει κατασχέσει τα ξένα αεροσκάφη που βρίσκονται ακόμη σε ρωσικό έδαφος, ενώ ο εθνικός αερομεταφορέας της χώρας έχει διαγράψει από το πρόγραμμά της τις περισσότερες διεθνείς πτήσεις.

Τιμές

Οι αεροπορικές βρίσκονται ενώπιον ενός ακόμη προβλήματος, την περαιτέρω αύξηση των τιμών των καυσίμων, τα οποία αποτελούν περίπου το 20-30% των συνολικών τους εξόδων. Παράλληλα, έχουν αυξηθεί σημαντικά και τα έξοδα των ασφαλιστικών υπηρεσιών, με αποτέλεσμα να επιβαρύνουν τους ισολογισμούς των εταιρειών του κλάδου.

Από την άλλη πλευρά, η αύξηση στις τιμές των τροφίμων επιβαρύνει ξενοδοχεία και εστιατόρια, τα οποία θα υποχρεωθούν να μετακυλίσουν το επιπλέον κόστος στους καταναλωτές. Με την σειρά τους οι τελευταίοι δέχονται πιέσεις από τις αυξήσεις των τιμών σε βασικά προϊόντα και από τον υψηλότατο πληθωρισμό.

Παρά τις δυσκολίες αυτές, το Economist Intelligence Unit αναμένει αύξηση των καταναλωτικών δαπανών σε ξενοδοχεία και εστιατόρια κατά 8% στην Ευρώπη, με αποτέλεσμα να φτάσουν κοντά σε επίπεδα προ πανδημίας. Αυτό βέβαια δεν ισχύει για την περίπτωση της Ρωσίας, όπου μεγάλες αλυσίδες δυτικών συμφερόντων έχουν αναστείλει τις δραστηριότητές τους, και αναμένεται ότι οι δαπάνες σε ξενοδοχεία και εστιατόρια θα κάνουν «βουτιά» φέτος.

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης:

Ολική επαναφορά στον τουρισμό: Top of mind προορισμός η Ελλάδα

Τουρισμός: Ποιες χώρες στήριξαν τα έσοδα το 2021

Ελ. Βενιζέλος: Στο 84,5% του 2019 η επιβατική κίνηση τον Απρίλιο

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News