Business & Finance Κυριακή 13/12/2020, 07:25
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Εμπορικές πτήσεις: Το επώδυνο «ταξίδι» του 2020 και οι προσδοκίες για το 2021

AP Photo

Οι αερομεταφορές είναι εκ των κλάδων στους οποίους η πανδημία έχει αφήσει βαρύ το αποτύπωμά της. Ήδη από τον Μάρτιο του 2020 ο αντίκτυπος έγινε κάτι παραπάνω από αισθητός με μία «βουτιά» 44% στον συνολικό αριθμό των εμπορικών πτήσεων (επιβατικών και μεταφορικών) ανά την Ε.Ε. σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat. 

Καθώς τα lockdown άρχισαν να γίνονται η νέα «κανονικότητα» στο σύνολο σχεδόν των χωρών της κοινότητας είχαμε σχεδόν πλήρη καθήλωση μέσα στους επόμενους τρεις μήνες. Τον Απρίλιο οι πτήσεις ήταν μειωμένες κατά 91% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019, τον Μάιο κατά 90% και τον Ιούνιο κατά 84%.

Η εικόνα βελτιώθηκε κατά τους δύο τελευταίους μήνες του καλοκαιριού, ενώ στις αρχές του φθινοπώρου, καθώς το δεύτερο κύμα άρχιζε να σαρώνει την Ευρώπη απογειώνοντας τα κρούσματα κοντά στα επίπεδα της άνοιξης, οι πιέσεις άρχισαν και πάλι να εντείνονται.

emporikes-ptiseis-to-epodyno-taxidi-toy-2020-kai-oi-prosdokies-gia-to-20210

Πιο αναλυτικά, τον Ιούλιο η πτώση είχε περιοριστεί στο 64% σε σχέση με πέρυσι, τον Αύγουστο οι πτήσεις ήταν μειωμένες κατά 53%, τον Σεπτέμβριο κατέγραψαν πτώση 59% και τον Οκτώβριο 62%. 

Αν και η έκταση των επιπτώσεων, όπως και το μονοπάτι προς την ανάκαμψη διαφέρουν από χώρα σε σε χώρα, για τα περισσότερα κράτη (21 από τα 27) το ισχυρότερο πλήγμα ήρθε τον Απρίλιο, ενώ για τα υπόλοιπα 6 τον Μάιο. 

Τα αεροδρόμια που δέχθηκαν τις ισχυρότερες πιέσεις 

Συνολικά στο διάστημα Ιανουαρίου- Οκτωβρίου 2020 τα μεγάλα αεροδρόμια της Ευρώπης είδαν τις εμπορικές πτήσεις να μειώνονται περισσότερο από 50%. Στη Φραγκφούρτη οι πτήσεις ήταν μειωμένες κατά 251.900 ή 58%, στο Σαρλ ντε Γκολ του Παρισιού είχαμε πτώση κατά 232.200 πτήσεις ή 55%, στο Schiphol του Άμστερνταμ κατεγράφησαν 225.700 λιγότερες πτήσεις (-53%).  Παρόμοια η εικόνα στο αεροδρόμιο του Μονάχου, που είχε 218.300 λιγότερες πτήσεις σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020 (-60%) και της Μαδρίτης (-212.800 ή 60%).

emporikes-ptiseis-to-epodyno-taxidi-toy-2020-kai-oi-prosdokies-gia-to-20211

«Καθίζηση» είχαμε και σε άλλα αεροδρόμια ανά την ήπειρο, όπως στο El Prat της Βαρκελώνης (-182 500, -63%), στο Fiumicino της Ρώμης (-172 400, -65%), στο Schwechat της Βιέννης (-138 600, -60%). 

Η εικόνα στο «Ελευθέριος Βενιζέλος»

Στη δίνη της πανδημίας του κορωνοϊού βρέθηκε και ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος». Τον Οκτώβριο η επιβατική κίνηση ήταν μειωμένη κατά 68,8% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019. Μόλις 719.125 επιβάτες πτήσεων εσωτερικού και εξωτερικού πέρασαν από το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας εκείνο τον μήνα. 

Συνολικά στο διάστημα Ιανουαρίου- Οκτωβρίου η επιβατική κίνηση ήταν μειωμένη κατά 66%. Συγκεκριμένα πέρασαν από το αεροδρόμιο μόλις 4,8 εκατ. επιβάτες όταν το αντίστοιχο διάστημα του 2019 είχαν φτάσει 15,4 εκατ. επιβάτες.

Στο δεκάμηνο αυτό πραγματοποιήθηκαν 100.675 πτήσεις, καταγράφοντας πτώση της τάξης του 48,8% σε σχέση με το 2019. Οι πτήσεις εσωτερικού μειώθηκαν κατά 44,1% και οι διεθνείς πτήσεις κατά 52,3%.

Οι ελπίδες στο εμβόλιο 

Με πολλές χώρες να έχουν επιστρέψει σε αυστηρότατα περιοριστικά μέτρα, για να ανακόψουν το δεύτερο κύμα της πανδημίας, που αιφνιδίασε με την ορμή του, οι δύο τελευταίοι μήνες του 2020 παραμένουν επώδυνοι για τους αερομεταφορείς και τα αεροδρόμια. Το βλέμμα του κλάδου είναι στραμμένο στις εξελίξεις στο μέτωπο του εμβολίου, αφού αυτός είναι ο βασικός παράγοντας, που δίνει ελπίδα για ανάκαμψη μέσα στο 2021. 

Aκόμη όμως και εάν ο εμβολιασμός «τρέξει» σε μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού και αρθούν οι περιορισμοί, αναλυτές προειδοποιούν πως μέσα στην επόμενη χρονιά αρκετοί θα παραμείνουν επιφυλακτικοί απέναντι στην προοπτική των ταξιδιών. Η IATA υπολογίζει ότι η επιβατική κίνηση θα ανακάμψει σταθερά, αλλά όχι εντυπωσιακά τα επόμενα χρόνια, για να φτάσει τελικά στα προ πανδημίας επίπεδα το 2024. 

 

 

 

 

Money Review