Business & Finance Τρίτη 14/09/2021, 21:00
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Ανάκαμψη διπλής όψεως στις αερομεταφορές: Επιστρέφει ο τουρισμός, αργούν τα επαγγελματικά ταξίδια

Το 2024 ορόσημο για επιστροφή στα προ Covid επίπεδα - Το παράδειγμα της Ελλάδας

φωτ. Reuters

Μια διττή εικόνα εμφανίζει -και θα συνεχίσει να εμφανίζει- ο κλάδος των αερομεταφορών, ο οποίος καταβάλλει προσπάθεια να αφήσε οριστικά στο παρελθόν το πανδημικό έτος του 2020, όταν και τα έσοδα συρρικνώθηκαν κατά 60%.

Παρότι η Covid-19 εξακολουθεί να συνιστά απειλή, τα πρώτα στοιχεία από τη φετινή καλοκαιρινή περίοδο δείχνουν μια αισθητή ανάκαμψη του κλάδου, η οποία εδράζεται κυρίως στον τουρισμό.

Σύμφωνα με την Boeing, εξάλλου, η πλήρης επιστροφή στα προ-πανδημίας επίπεδα θα έρθει σε περίπου 2,5 χρόνια, δηλαδή έως τις αρχές του 2024. Και μέχρι τότε, κύριος μοχλός ανάπτυξης των αερομεταφορών θα αποτελούν τα τουριστικά ταξίδια.

Γι’ αυτό, εξάλλου, όλα τα στοιχεία προμηνύουν μια ταχύτερη ανάκαμψη των μικρής-διάρκειας και κοντινών πτήσεων συγκριτικά με τις μεγάλης-διάρκειας και μακρινές πτήσεις, όπως για παράδειγμα τα υπερατλαντικά ταξίδια.

Από την άλλη πλευρά, τα επαγγελματικά ταξίδια δεν αναμένεται να ανακάμψουν παρά σε ποσοστό της τάξης του 80% έως το 2024, κάτι στο οποίο συμβάλλει σημαντικά και η μαζική στροφή προς την τηλεργασία και τα εξ αποστάσεως meetings.

Αυτή η τάση, η οποία εδραιώνεται ολοένα και περισσότερο, αναμένεται να επιφέρει και ορισμένες διαρθρωτικές αλλαγές, όπως για παράδειγμα η μείωση της χρήσης των μεγάλων και κοστοβόρων αεροσκαφων (τα κέρδη των συγκεκριμένων πτήσεων προέκυπταν κυρίως από τις θέσεις business), αλλά και η αναδιάταξη του εσωτερικού των αεροπλάνων.

Δεν είναι τυχαίο ότι η Rynaiar, η ιρλανδική εταιρεία χαμηλού κόστους, ανακοίνωσε την πρόσληψη 5.000 εργαζομένων στην Ευρώπη, προκειμένου να επανδρώσει τα περίπου 210 νέα αεροσκάφη Boeing Max Game Changers, τα οποία θα παραλαμβάνει σταδιακά έως το 2025.

Το παράδειγμα της Ελλάδας

Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα για τη συνεισφορά των τουριστικών ταξιδιών στην ανάκαμψη του κλάδου δεν είναι άλλο από αυτό της Ελλάδας. Τα αεροδρόμια της χώρας έχουν πετύχει πολύ υψηλούς αριθμούς αφίξεων, οι οποίοι τον Αύγουστο προσέγγισαν τα επίπεδα του 2019.

Τον τελευταίο μήνα του καλοκαιριού, ενδεικτικά, τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της Fraport εμφάνισαν αύξηση επιβατών κατά 83%, με τον συνολικό αριθμό να διαμορφώνεται σε 4,4 εκατ. άτομα.

Ταυτόχρονα, κατά το ίδιο διάστημα, η Ελλάδα βρέθηκε στην πρώτη δεκάδα των χωρών της Ευρώπης με τη μεγαλύτερη αεροπορική κίνηση, καταγράφοντας δε τις μικρότερες εβδομαδιαίες απώλειες σε σχέση με τον Αύγουστο του 2019 (-3%).

Το «αγκάθι» των μέτρων

«Αγκάθι» βέβαια, στα τουριστικά ταξίδια αποτελούν οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί, οι οποίοι θέτουν μια σειρά εμποδίων στην ελεύθερη μετακίνηση των επιβατών. Και το γεγονός ότι δεν υπάρχει μια ενιαία στρατηγική, καθιστά την πρόκληση ακόμη πιο επείγουσα.

Για παράδειγμα, η Ε.Ε. έχει υιοθετήσει το «πράσινο πιστοποιητικό», κάτι το οποίο δεν ισχύει στον υπόλοιπο πλανήτη, κάτι το οποίο περιορίζει τις αφίξεις από πολλές γειτονιές του πλανήτη.

Ταυτόχρονα, οι ΗΠΑ απαγορεύουν τις πτήσεις από Ηνωμένο Βασίλειο και Ευρώπη (δύο περιοχές με υψηλό εμβολιαστικό ποσοστό), ενώ επιτρέπουν τις πτήσεις από τη Νοτιοανατολική Ασία (μια περιοχή με μεγάλη διασπορά της Δέλτα).

Σε κάθε περίπτωση, ο χειμώνας που θα ακολουθήσει αποτελεί ένα μεγάλο «στοίχημα» για το σύνολο του κλάδου, ο οποίος επιθυμεί διακαώς να διατηρήσει σε υψηλά επίπεδα την ταξιδιωτική ζήτηση και να μειώσει το υπέρογκο χρέος που έχει συσσωρεύσει. 

moneyreview.gr

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News