Business & Finance Παρασκευή 2/04/2021, 07:26
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Αλ. Βασιλικός στο «MR»: Τέσσερις λόγοι για ανοιχτά ξενοδοχεία το καλοκαίρι

«Πάμε για σαφώς καλύτερη επίδοση» στον τουρισμό το 2021

Φωτ. AP/Γιώργος Καραχάλης

«Ρεαλιστικά αισιόδοξος» δηλώνει στο «MR» ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας και επικεφαλής της AIROTEL Αλέξανδρος Βασιλικός, τονίζοντας ότι θα ήταν αδιανόητο ένα δεύτερο χαμένο καλοκαίρι για τον ελληνικό τουρισμό. Ο ίδιος εξηγεί γιατί προβλέπει «σαφώς βελτιωμένες επιδόσεις» στα τουριστικά έσοδα το τρέχον έτος. Σημειώνει δε ότι ο τομέας της φιλοξενίας διεκδικεί χώρο στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης, υπογραμμίζοντας ότι συνεισφέρει στην ελληνική οικονομία περισσότερα από 1,5 δισ. ευρώ και δημιουργεί 1 στις 4 νέες θέσεις εργασίας.

al-vasilikos-sto-mr-tesseris-logoi-gia-anoichta-xenodocheia-to-kalokairi0

1. Με τους πρώτους τουρίστες να καταφθάνουν έστω και πειραματικά, πόσο αισιόδοξος είστε για το άνοιγμα και την πορεία της φετινής σεζόν;

«Θέλουμε να είμαστε αισιόδοξοι γιατί θα ήταν πραγματικά αδιανόητο ένα δεύτερο στη σειρά χαμένο καλοκαίρι για τον ελληνικό τουρισμό. Πρώτα απ’ όλα είναι θετικό ότι στην Ευρώπη υπάρχει η πολιτική βούληση για καθαρούς και ενιαίους κανόνες για τα ταξίδια και έγινε το μεγάλο βήμα με την υιοθέτηση από την Ε.Ε. της πρωτοβουλίας του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για το Digital Green Certificate. Ορίζεται έτσι και το πλαίσιο για διακρατικές συμφωνίες με τρίτες χώρες που οι αγορές τους είναι κρίσιμες για εμάς. Δεύτερον με τη συνδρομή της επιστήμης έχουμε περισσότερα όπλα στη διάθεσή μας που αφορούν στα εμβόλια, στα τεστ και στην καλύτερη παρακολούθηση της επιδημιολογικής εξέλιξης. Τρίτον όλος ο κόσμος θέλει να ταξιδέψει. Είναι έντονη η ανάγκη που υπάρχει μετά από τους περιορισμούς όλου του προηγούμενου διαστήματος και το ταξίδι είναι η κατεξοχήν δραστηριότητα που είναι συνυφασμένη με την έννοια της ελευθερίας. Τέταρτο και παρά πολύ βασικό, το ελληνικό τουριστικό προϊόν διατηρεί την ελκυστικότητά του και υπάρχει ζήτηση ακόμη κι αν δεν αποτυπώνεται λόγω των αβεβαιοτήτων σε κρατήσεις. Συνεπώς η αισιοδοξία μας είναι ρεαλιστική χωρίς να υποτιμούμε βέβαια το γεγονός πως η πανδημία δείχνει ακόμη τα δόντια της σε όλη την Ευρώπη και είναι τα επιδημιολογικά δεδομένα αυτά που θα παίξουν  τον καθοριστικό ρόλο».

2. Τι θα μπορούσε να οριστεί ως επιτυχία για τη σεζόν του 2021;

«Την επιτυχία θα ορίσει η χρυσή τομή που θα εγγυάται την υγεία και την ασφάλεια για όλους, με ανοιχτό τουρισμό. Το καταφέραμε κάτω από πολύ δυσκολότερες συνθήκες το 2020, κερδίσαμε αξιοπιστία και εμπιστοσύνη και είμαστε έτοιμοι να δώσουμε και πάλι τον καλύτερο εαυτό μας. Το ΞΕΕ όπως και πέρυσι έτσι και φέτος, μόλις οριστικοποιηθούν τα υγειονομικά πρωτόκολλα για τη λειτουργία των ξενοδοχείων θα κάνει όλες τις απαραίτητες ενέργειες ώστε να πετύχουμε την υποδειγματική εφαρμογή τους. Η υγεία και αυτό το καλοκαίρι θα είναι πάνω απ’ όλα. Από κει κι έπειτα προσδοκούμε βάσιμα πως θα έχουμε σαφώς πιο βελτιωμένες επιδόσεις και στα έσοδα σε σχέση με το 2020 που βρεθήκαμε μπροστά σε ελεύθερη πτώση. Το ΞΕΕ από τον Απρίλιο θα ξεκινήσει και πάλι τις κυλιόμενες έρευνες του ΙΤΕΠ προκειμένου να παρακολουθούμε διαρκώς την εξέλιξη της σεζόν, να καταγράφουμε πρωτογενή δεδομένα και να δίνουμε σε τακτά χρονικά διαστήματα τη «φωτογραφία» της πραγματικής κατάστασης στον ξενοδοχειακό κλάδο». 

3. Αυτή την εβδομάδα ολοκληρώθηκε η πρωτοβουλία του ΞΕΕ “ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ MoU”. Δικαίωσε τις προσδοκίες σας;

«Είναι διαχρονικά σταθερή η πεποίθησή μας πως η φιλοξενία είναι υπόθεση όλων γιατί έχει πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα στην παραγωγική δυναμική της χώρας, ενισχύει την απασχόληση και στηρίζει την περιφερειακή ανάπτυξη σε όλη τη χώρα. Όμως πραγματικά η ανταπόκριση της πρωτοβουλίας “ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ MoU” ξεπέρασε κάθε προσδοκία μας. Αγκαλιάστηκαν οι θέσεις μας για τον στρατηγικό ρόλο της Φιλοξενίας στην ανασυγκρότηση της χώρας στη μετά Covid εποχή καθώς όλο το μήνα Μάρτιο συζητήσαμε με παραγωγικούς φορείς, με εκπροσώπους κλάδων και επαγγελμάτων. Η Φιλοξενία ενώνει δυνάμεις, ενώνει ιδέες, ενώνει ελπίδες. Η μεγάλη θετική ανταπόκριση της πρωτοβουλίας μας, απέδειξε πως μια νέα κουλτούρα συνεργασίας είναι εφικτή και πάνω απ’ όλα είναι αναγκαία για να προχωρήσουμε γρήγορα μπροστά. Είναι μια εξαιρετικής σπουδαιότητας παρακαταθήκη που δείχνει πως ο πιο γρήγορος και ασφαλής δρόμος για ένα βιώσιμο αύριο περνάει μέσα από την επένδυση σε αυτά που μας ενώνουν».

4. Δώσατε μεγάλη σημασία στα social media στην πρωτοβουλία αυτή. Γιατί κάνατε αυτήν την επιλογή;

«Πράγματι επιδιώξαμε μέρος αυτού του διαλόγου για το ρόλο και τη σημασία της Φιλοξενίας να γίνουν και οι ίδιοι οι πολίτες. Τα κοινωνικά δίκτυα παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο πλέον στην ενημέρωση και την πληροφόρηση, ξεπερνώντας σε πολλές περιπτώσεις την επιρροή των συμβατικών καναλιών επικοινωνίας. Έτσι προσαρμόσαμε το περιεχόμενο των θέσεών μας στον χαρακτήρα και τις ιδιαιτερότητες των κοινωνικών δικτύων κι ανοίξαμε έναν ελεύθερο διάλογο με τους χρήστες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το animated video “Γνωρίστε την Ελένη” που απέσπασε πολύ κολακευτικά σχόλια, συμπυκνώνοντας και αποδίδοντας πολύ παραστατικά μέσα στη διάρκεια ενός λεπτού τη μεγάλη προσφορά της Φιλοξενίας στην οικονομία και την κοινωνία. Συνολικά η αλληλεπίδραση που πετύχαμε στα κοινωνικά δίκτυα υπήρξε εντυπωσιακή, εξάπλωσε τα μηνύματά μας και συνεισέφερε στην καλύτερη κατανόηση των ωφελειών της κοινής γνώμης. Τα μηνύματά μας έφτασαν σε όλη την Ελλάδα αφού και η Φιλοξενία πάει παντού. Το μεγαλύτερο πλήθος των επιχειρήσεων Φιλοξενίας είναι στις περιφέρειες της χώρας σε σύγκριση με την Αττική και δείχνει την ουσιαστική συμβολή της στην περιφερειακή ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή».

5. Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας παρουσιάσατε και μία  έρευνα της Grant Thornton για τη συμβολή της φιλοξενίας  στην εθνική οικονομία. Υπάρχουν ευρήματα που για πρώτη φορά διαπιστώνονται; 

Για πρώτη φορά αποτυπώνεται σε βάθος και λεπτομέρεια η διάχυση ωφελειών, αυτό που οι οικονομολόγοι περιγράφουν ως “spillover effects” σε 17 κλάδους και 9 τομείς οικονομικής δραστηριότητας στη χώρα. Σκεφτείτε ότι μόνο για τις ανακαινίσεις των ξενοδοχείων κάθε χρόνο το όφελος είναι 292 εκατ. ευρώ στη μεταποίηση, 284 εκατ. ευρώ στις κατασκευές, 204 εκατ. ευρώ στο χονδρικό/λιανικό εμπόριο, 64 εκατ. ευρώ στην παροχή ηλεκτρικού ρεύματος -φυσικού αερίου 48 εκατ. ευρώ στη μεταφορά / αποθήκευση 27 εκατ. ευρώ σε επιστημονικές και τεχνικές δραστηριότητες 18 εκατ. ευρώ στην ενημέρωση/επικοινωνία 12 εκατ. ευρώ στην παροχή νερού και διαχείριση αποβλήτων και 11 εκατ. ευρώ σε διοικητικές και υποστηρικτικές δραστηριότητες. Η συνολική συνεισφορά της Φιλοξενίας στην παραγωγική δυναμική της χώρας αποτυπώνεται σε μια μέση ετήσια συνεισφορά άνω του 1,5 δισ. ευρώ από επενδύσεις σε ανακαινίσεις και δημιουργία νέων μονάδων καταλυμάτων και εστίασης και από προμήθειες σε πάγιο εξοπλισμό. Ταυτόχρονα με την ιδιότητα του μεγαλύτερου ιδιώτη επενδυτή ετησίως για την ελληνική οικονομία, η Φιλοξενία είναι και ο μεγαλύτερος εργοδότης. Πρώτη σε κατάταξη με τη μεγαλύτερη συμβολή στην αύξηση του ετήσιου πλήθους των απασχολούμενων. Σε κάθε τέσσερις θέσεις εργασίας, η μία δημιουργείται από τη Φιλοξενία. Συμβάλλει επίσης αποφασιστικά στη μείωση της ανεργίας των νέων καθώς το μερίδιο των εργαζομένων νεαρής ηλικίας ξεπερνά κατά 9 ποσοστιαίες μονάδες το μέσο μερίδιο των λοιπών κλάδων της οικονομίας. Και κλείνω με κάτι εξίσου σημαντικό. Για πρώτη φορά εξετάζεται η ευαισθησία χαρακτηριστικών κλάδων της οικονομίας σε εξωγενείς μεταβολές. Αυτό που διαπιστώνεται είναι πως η Φιλοξενία εμφανίζει σημάδια ταχείας επαναφοράς σε απώλειες του κύκλου εργασιών που προκύπτουν από εξωγενείς παράγοντες και διαθέτει υψηλότερη ικανότητα απορρόφησης των αρνητικών οικονομικών κύκλων και άμεσης απόδοσης των πόρων που εν τέλει επενδύονται σε αυτή.

6. Ο τουρισμός θα είναι τελικά στο επίκεντρο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης των επόμενων χρόνων;

Είναι μια ιστορική ευκαιρία να βάλουμε την Ελλάδα πάνω στις ράγες του 21ου αιώνα και να το κάνουμε με τρόπο βιώσιμο και οικονομικά αποτελεσματικό. Δυστυχώς στη χώρα μας υπάρχει μια κακή παράδοση αστοχιών σε σχέση με την αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων που δεν επέτρεψαν στην ελληνική οικονομία να δώσει αυτά που πραγματικά μπορεί. Η Φιλοξενία είναι το εργαλείο που μπορεί να ξεκλειδώσει την αναπτυξιακή δυναμική που έχει ανάγκη η χώρα στα επόμενα χρόνια. Θα σας έλεγα λοιπόν πως το παράδοξο θα ήταν να μην είναι η φιλοξενία στο επίκεντρο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης. Αποδεδειγμένα και τεκμηριωμένα μπορεί να γίνει ο οδηγός της βιώσιμης ανάκαμψης για την οικονομία και την κοινωνία.

moneyreview.gr

Money Review