ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Ρεκόρ στα κρουαζιερόπλοια, αλλά με λιγότερους επιβάτες από το 2019

Για το 2023 καταγράφεται µεσοσταθµική αύξηση περίπου 15% στις κρατήσεις σχεδόν όλων των προορισµών.

Ρεκόρ στα κρουαζιερόπλοια, αλλά με λιγότερους επιβάτες από το 2019

Περισσότερα κρουαζιερόπλοια, αλλά µε λιγότερους επιβάτες ήρθαν το 2022 στην Ελλάδα, καθώς ο κλάδος αδυνατεί ακόµα να ανακάµψει πλήρως από την πανδηµία. Με δεδοµένο ότι το µέσο µέγεθος των κρουαζιεροπλοίων έχει τα τελευταία χρόνια αυξηθεί διεθνώς, καθίσταται σαφές πως αιτία των παραπάνω µεγεθών είναι οι χαµηλές πληρότητες των πλοίων. Ακόµα και έτσι, πάντως, η επιβάρυνση προορισµών που έχουν πλέον καταστεί αρνητικά παραδείγµατα υπερτουρισµού, όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη, ήταν εµφανής ειδικά κατά τους καλοκαιρινούς µήνες, δυναµώνοντας τις φωνές κατοίκων και φορέων για θέσπιση αυστηρών ορίων αποβίβασης ηµερήσιων επισκεπτών. Θετική χαρακτηρίζεται από την ΕΛΙΜΕ (Ενωση Λιµένων Ελλάδος) και η πορεία των συνολικών εσόδων από την κρουαζιέρα.

Οσον αφορά τις προοπτικές για το 2023, µε βάση τα σηµερινά στοιχεία η ΕΛΙΜΕ τις χαρακτηρίζει ευοίωνες, καταγράφοντας µια µεσοσταθµική αύξηση περίπου 15% στις κρατήσεις σχεδόν στο σύνολο των προορισµών. Σηµειώνεται επίσης πως σε πολλούς ελληνικούς προορισµούς προχωρούν έργα κατασκευής και αναβάθµισης των υποδοµών και υπηρεσιών κρουαζιέρας, όπως και έργα που αφορούν την ψηφιακή και την πράσινη µετάβαση των λιµένων. Ωστόσο, τα αποτελέσµατα αυτών των πρωτοβουλιών, εφόσον αποδειχθούν πετυχηµένες, θα χρειαστούν αρκετά χρόνια για να γίνουν αισθητά και να αποσυµφορήσουν τους βεβαρηµένους προορισµούς, σηµειώνουν κύκλοι της αγοράς.

Τα νούμερα του 2022

Σύµφωνα µε την ΕΛΙΜΕ, που συγκεντρώνει τα σχετικά στατιστικά στοιχεία, το έτος 2022 οι συνολικές αφίξεις κρουαζιεροπλοίων στα ελληνικά λιµάνια ανήλθαν στις 4.614 και ο αριθµός επιβατών σε 4.381.876. Το τελευταίο πριν από την πανδηµία έτος, το 2019, ο αριθµός των αφίξεων ήταν 3.979 πλοία και των επιβατών 5.552.384. Η αύξηση στις αφίξεις πάντως σε σχέση µε το 2021 ήταν κατακόρυφη και ανέρχεται σε ποσοστό 123,5%, ενώ στους επιβάτες ακόµη µεγαλύτερη στο 209%. Σύµφωνα µε την ΕΛΙΜΕ, «ιδιαίτερα κρίσιµο στοιχείο συνιστά το γεγονός ότι µε έτος αναφοράς το 2019 ο αριθµός αφίξεων κρουαζιεροπλοίων αυξήθηκε κατά 16%, ενώ µε την ενσωµάτωση των τελικών στοιχείων για τον Οργανισµό Λιµένος Πειραιώς, όπου τα σηµερινά στοιχεία αφορούν το εννεάµηνο έως 30 Σεπτεµβρίου, η αύξηση σε σχέση µε το 2019 αναµένεται να αγγίξει το 20%».

Οι πιο δημοφιλείς προορισμοί

Στον αριθµό κρουαζιεροπλοίων στις πρώτες θέσεις βρίσκονται η Σαντορίνη, η Μύκονος, ο Πειραιάς, η Κέρκυρα, η Ρόδος, το Ηράκλειο, η Πάτµος και το Κατάκολο. Στον αριθµό επιβατών προηγούνται η Σαντορίνη, η Μύκονος, ο Πειραιάς, η Κέρκυρα, η Ρόδος, το Ηράκλειο και το Κατάκολο, ενώ ψηλά βρίσκονται επίσης τα Χανιά, η Κεφαλονιά – Ιθάκη, η Πάτµος, το Λαύριο, η Θεσσαλονίκη, ο Βόλος και το Ναύπλιο. Είναι αξιοσηµείωτο ότι σε σχέση µε το 2021 παρατηρείται αύξηση στις αφίξεις σε όλους τους προορισµούς, και ιδιαίτερα στο Λαύριο 291%, στη Θεσσαλονίκη και τη Σαντορίνη 259%, στη Μύκονο 141%, στον Βόλο 114%, στην Κέρκυρα 96%, στη Ρόδο 95% και στο Ηράκλειο 92%.

Σηµαντικά ενισχυµένο εµφανίζεται και το homeporting στα ελληνικά λιµάνια του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης, του Λαυρίου, της Κέρκυρας και του Ηρακλείου, όπου προσφέρεται η σχετική δυνατότητα στους επιβάτες.

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης: 

Έτος ορόσημο για την κρουαζιέρα το 2022 – Σε επίπεδα ρεκόρ οι αφίξεις

Βασ. Κικίλιας: Ευοίωνα τα μηνύματα – Και το 2023 ο τουρισμός κύρια πηγή εσόδων

Με το «δεξί» ο τουρισμός στο 2023 – Πολύ καλή η ροή των «early bookings»

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News