Business & Finance Δευτέρα 16/01/2023, 07:09
ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ

Uber: Ο πόλεμος για αύξηση στους μισθούς των οδηγών – «Δεν είναι βιώσιμο»

Uber: Ο πόλεμος για αύξηση στους μισθούς των οδηγών  – «Δεν είναι βιώσιμο»

«Δουλεύεις και δεν βγάζεις χρήματα. Δεν είναι βιώσιμο», δηλώνει χαρακτηριστικά οδηγός της Uber και της Lyft στη Νέα Υόρκη, ο οποίος μεταπήδησε στις δύο εταιρείες με την ελπίδα να αυξήσει τα έσοδά του, αλλά τελικά αδυνατεί να στηρίξει τον ίδιο και την οικογένειά του. Παρότι οι οδηγοί έχουν δει αυξήσεις στους μισθούς τους τα τελευταία χρόνια και όσοι απασχολούνται στην Uber παίρνουν τώρα 33,3 δολάρια την ώρα, η μαρτυρία του στους New York Times αντανακλά ένα καθολικό πρόβλημα που επιβαρύνει τους εργαζομένους τις σχετικής αγοράς.

Οι εντάσεις μεταξύ των οδηγών και των σχετικών εταιρειών στη Νέα Υόρκη έχουν κλιμακωθεί, με την Uber να επεμβαίνει δικαστικά εμποδίζοντας την αύξηση των μισθών των οδηγών τον Δεκέμβριο. Η εταιρεία ισχυρίστηκε ότι η αύξηση θα της κόστιζε επιπλέον 21 -23 εκατ. δολάρια τον μήνα, οδηγώντας σε αύξηση της χρέωση των επιβατών κατά 10%. Ως απάντηση, οι οδηγοί προχώρησαν σε δύο απεργιακές κινητοποιήσεις και ζήτησαν από τους πελάτες να μποϊκοτάρουν την εφαρμογή. Παρ’ όλα αυτά επικράτησε η απόφαση της Uber, η οποία εφαρμόζεται και για τη Lyft.

Uber: Ο πόλεμος για αύξηση στους μισθούς των οδηγών  – «Δεν είναι βιώσιμο»-1
φωτ. Todd Heisler/The New York Times

Σύμφωνα με στοιχεία της Uber, οι οδηγοί της παίρνουν 33,3 δολάρια την ώρα (εξαιρουμένων των φιλοδωρημάτων) από 25,5 δολάρια την ώρα το 2018. Ωστόστο, ο υψηλός πληθωρισμός ενδέχεται να έχει αντισταθμίσει την αύξηση. Το περασμένο καλοκαίρι στη Νέα Υόρκη, το κόστος των τροφίμων ήταν 9% υψηλότερο σε σχέση με το 2021. Παράλληλα, η χρέωση της διαδρομής έχει αυξηθεί κατά 37% τα τρία τελευταία χρόνια, επιβαρύνοντας οδηγούς, αλλά και επιβάτες.

Οι οδηγοί από την πλευρά τους υποστηρίζουν ότι η Uber ευνοείται περισσότερο από τους ίδιους από την αύξηση της χρέωσης. «Μη νομίσετε πως ό,τι σας χρεώνουν πάει στην τσέπη του οδηγού», τονίζει χαρακτηριστικά στους ΝΥΤ οδηγός της Uber, ενώ άλλος δήλωσε ότι «το νόημα της επιχείρησης είναι να πιέσει και τον οδηγό και τον επιβάτη όσο το δυνατόν περισσότερο, διότι οι εταιρείες βγάζουν περισσότερα χρήματα».

Κίνητρα για τους οδηγούς

Η Uber πρωτόφτασε στη Νέα Υόρκη το 2011 και τότε θεωρείτο καλύτερη εναλλακτική έναντι των ταξί στο δρόμο, τα οποία κυριαρχούσαν στην αγορά. Τέτοιου είδους εφαρμογές προσέφεραν μπόνους και άλλα προνόμια στους οδηγούς, ενώ παράλληλα τούς επέτρεπαν να κυκλοφορούν με τα δικά τους αυτοκίνητα.

Όταν όμως οι εφαρμογές προσέλκυσαν μεγάλο αριθμό επιβατών και οδηγών, η βιομηχανία ταξί κατέρρευσε. Οι ιδιοκτήτες ταξί, εκ των οποίων μεγάλη μερίδα είχε δανειστεί για να αποκτήσει άδεια κυκλοφορίας, «πνίγονταν» στα χρέη. Όπως μάλιστα αναφέρουν οι NYT, ορισμένοι αυτοκτόνησαν. Έπειτα, η πανδημία «πάγωσε» την αγορά.

Αυτή τη στιγμή, υπάρχουν στη Νέα Υόρκη περίπου 173.000 διαθέσιμοι οδηγοί με άδειες από 204.000 στις αρχές του 2020. Ο συνολικός αριθμός των διαθέσιμων οχημάτων, εκ των οποίων μεγάλο μέρος συνεργάζεται με την Uber και τη Lyft, συρρικνώθηκε από 125.000 σε περίπου 100.000 στο ίδιο διάστημα. Ορισμένοι επικριτές δηλώνουν ότι ο αριθμός εξακολουθεί να είναι υψηλός, εμποδίζοντας τους οδηγούς να έχουν αξιοπρεπή εισοδήματα.

«Πόλεμος» για αύξηση μισθών

Το 2018, το δημοτικό συμβούλιο της πόλης άνοιξε τον δρόμο για τον καθορισμό κατώτατου μισθού για τους οδηγούς που συνεργάζονται με τέτοιες εταιρείες. Έκτοτε, η επιτροπή ταξί της πόλης αύξησε σημαντικά τους μισθούς για τους οδηγούς της Uber και της Lyft, οι οποίοι πρόκειται να δουν νέα αύξηση τον Μάρτιο, η τρίτη από το 2020, με στόχο να αντισταθμιστεί η επιβάρυνση του πληθωρισμού και των αυξανόμενων εξόδων. Τον περασμένο μήνα αυξήθηκαν οι ταρίφες για πρώτη φορά εδώ και μία δεκαετία.

Οι αυξήσεις αυτές όμως φαίνεται πως εξακολουθούν να μην αρκούν για ορισμένους οδηγούς. Όπως μάλιστα δήλωσε στους ΝΥΤ οδηγός που συνεργάζεται με την Uber και τη Lyft, πριν από περίπου μία δεκαετία έβγαζε 700 με 800 δολάρια την ημέρα μέσω των εφαρμογών, ενώ τώρα βγάζει λιγότερο από 140 δολάρια. Ο ίδιος και άλλοι οδηγοί αποδίδουν τη συρρίκνωση των εισοδημάτων τους στην αύξηση του τέλους εξυπηρέτησης από την Uber και τη Lyft, αλλά και στους κρατικούς φόρους και τις πρόσθετες επιβαρύνσεις.

moneyreview.gr με πληροφορίες από New York Times

Διαβάστε επίσης:

Ντελιβεράδες κέρδισαν την Uber στην Ισπανία

Πού πηγαίνουν οι τουρίστες με την Uber; Οι 3 top προορισμοί της Αττικής

Uber: Άλμα 180% στις διαδρομές στην τουριστική περίοδο

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News