Business & Finance Πέμπτη 10/11/2022, 12:17
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ημέρα των Εργένηδων: Πώς κατέρρευσε το μεγαλύτερο αγοραστικό event στον κόσμο

Ημέρα των Εργένηδων: Πώς κατέρρευσε το μεγαλύτερο αγοραστικό event στον κόσμο

Πριν από έναν χρόνο, σε 14 ώρες ζωντανής μετάδοσης, κατάφερε να πουλήσει προϊόντα αξίας περίπου 1 δισ. δολαρίων, από σαμπουάν μέχρι κασκόλ. Φέτος, έπειτα από ένα πρόστιμο για φοροδιαφυγή και την εξαφάνισή της από το Διαδίκτυο, δεν θα συμμετάσχει στη μεγαλύτερη διαδικτυακή «γιορτή» αγορών του κόσμου.

Ο λόγος για την 37χρονη Viya, η οποία μαζί με αρκετούς ακόμη σταρ του Διαδικτύου, αποφάσισε να απέχει από τον «μαραθώνιο» της αγοραστικής φρενίτιδας που λαμβάνει χώρα στην Κίνα για περίπου δύο εβδομάδες μέχρι τις 11 Νοεμβρίου. Πρόκειται για το αποτέλεσμα μίας σειράς δυσμενών περιστατικών που επιβάρυναν την καταναλωτική εμπιστοσύνη.

Το λεγόμενο «Singles Day» (Ημέρα των Εργένηδων) άλλοτε ολοκληρωνόταν με τζίρο δισεκατομμυρίων για τις μεγαλύτερες αλυσίδες της Κίνας, αλλά και με μεγάλα κέρδη για τις διαδικτυακές διασημότητες. Πλέον όμως, τα απανωτά lockdowns στην Κίνα, σε συνδυασμό με τον αυξημένο έλεγχο στις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο Διαδίκτυο, αλλά και τα «σκάνδαλα» που συνοδεύουν τους influencers στην Κίνα, οδηγούν σε περαιτέρω μείωση των πωλήσεων, οι οποίες ήδη υποχωρούσαν μετά την πρώτη τέτοιου είδους διοργάνωση το 2009.

Ειδικότερα, οι πωλήσεις σε ζωντανή μετάδοση (livesteaming), όπου ο κόσμος αγόραζε προϊόντα απευθείας μέσω πλατφορμών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, είχαν καταστεί μέρος της καθημερινότητας εκατομμυρίων καταναλωτών. Η ανάπτυξη του σχετικού κλάδου όμως ανακόπηκε μετά τις πιέσεις της κινεζικής κυβέρνησης για έλεγχο της επιρροής των influencers. Σκάνδαλα, όπως η φοροδιαφυγή της Viya, υποχρέωσαν τα μεγάλα brand να απομακρυνθούν από τις διαδικτυακές διασημότητες ή να καταφύγουν σε ψηφιακά avatar για την πώληση προϊόντων online.

Παράλληλα όμως και οι καταναλωτές από μόνοι τους απομακρύνθηκαν. Σύμφωνα με έρευνα της AlixPartners, περίπου τα τρία τέταρτα των καταναλωτών δήλωσαν ότι θα παρακολουθούσαν τέτοιου είδους livestreams ή θα αγόραζαν προϊόντα μέσω τέτοιων καναλιών φέτος, ενώ πέρυσι το ποσοστό αυτό άγγιζε το 97%. Ορισμένοι δήλωσαν ότι απομακρύνθηκαν λόγω των αρνητικών ειδήσεων για τους influencers.

Τα σκάνδαλα

Η Viya άλλοτε θεωρείτο το μέλλον των αγορών: μεταξύ άλλων είχε συνεργαστεί με την Kim Kardiashian για την διοργάνωση ενός livestream, όπου πωλήθηκαν 15.000 μπουκάλια του αρώματός της μέσα σε λίγα λεπτά. Επίσης, διοργάνωσε ένα ειδικό event στην Γουχάν, όπου έδειχνε την ανάπλαση της πόλης μετά το lockdown, δείχνοντας πώς οι influencers μπορούν να προσαρμοστούν στις αξίες της κινεζικής κυβέρνησης. Η «αυτοκρατορία» της καταστράφηκε όταν οι κινεζικές αρχές ζήτησαν να επιστρέψει 1,34 δισ. γουάν σε φόρους και πρόστιμα. Απολογήθηκε και έκτοτε δεν επέστρεψε στα ψηφιακά της κανάλια.

Άλλος κορυφαίος influencer, ο Li Jiaqi, ενεπλάκη φέτος σε σκάνδαλο, όταν σε μία από τις μεταδόσεις του εμφανίστηκε μία τούρτα σε σχήμα τανκ την παραμονή της επετείου της σφαγής στην πλατεία Τιεναμέν. Έπειτα, ο «Βασιλιάς των Κραγιόν» όπως τον αποκαλούσαν, εξαφανίστηκε από το διαδίκτυο για περίπου τρεις μήνες. Βέβαια, κατάφερε να επιστρέψει για το φετινό Singles Day πουλώντας προϊόντα αξίας 21,5 δισ. γουάν την πρώτη μέρα των προ-πωλήσεων. 

Άλλοι influencers επίσης δέχθηκαν πρόστιμα για φοροδιαφυγή, επηρεάζοντας και τις εταιρείες που συνεργάζονταν μαζί τους. Εξ ου και πλέον οι εταιρείες αυτές απέχουν από τα άλλοτε συνηθισμένα μακροχρόνια συμβόλαια με influencers ή τους προετοιμάζουν κατάλληλα σύμφωνα με τις αρχές των εταιρειών. Άλλες εταιρείες επέλεξαν να απομακρυνθούν εντελώς από τους ανθρώπους, δημιουργώντας ψηφιακά avatar.

moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg

Διαβάστε επίσης:

Πότε είναι η καλύτερη περίοδος αγορών: Αξίζει η Black Friday;

Black Friday: Αντίστροφη μέτρηση για την Παρασκευή των υπερ-εκπτώσεων – Τι να προσέξετε

Λιανεμπόριο: Σκέψεις για περισσότερες Κυριακές με ανοικτά καταστήματα

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News