Business & Finance Παρασκευή 10/06/2022, 08:00
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Burgers χωρίς μαρούλι και πεινασμένα μωρά: Από την εποχή της αφθονίας στον καιρό των ελλείψεων

Burgers χωρίς μαρούλι και πεινασμένα μωρά: Από την εποχή της αφθονίας στον καιρό των ελλείψεων

Τα KFC δεν έχουν μαρούλια, τα McDonalds δεν έχουν πατάτες και η ζάχαρη ή το χαρτί τουαλέτας γίνονται είδος υπό εξαφάνιση στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Οι αναταραχές στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα μόνο χειρότερες έγιναν μετά το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές  του δυτικού κόσμου, που μεγάλωσαν μέσα σε συνθήκες αφθονίας, να έρχονται σήμερα αντιμέτωποι με σοβαρές ελλείψεις. Και εάν ένα burger που έχει λάχανο αντί για μαρούλι δεν μοιάζει και τόσο σημαντικό, οι αρμόδιες αρχές των ΗΠΑ αναγκάστηκαν πριν από λίγες ημέρες να προειδοποιήσουν ότι οι αυτοσχέδιες συνταγές με τις οποίες προσπαθούσαν να αντιμετωπίσουν οι Αμερικανοί γονείς τις τεράστιες ελλείψεις βρεφικού γάλακτος, μπορεί να είναι επικίνδυνες για την υγεία των μωρών τους.

Από το 2020 ο κόσμος έχει εισέλθει σε έναν κύκλο γεμάτο προκλήσεις, οι οποίες έχουν δημιουργήσει πλήθος και ευρείας κλίμακας προβλήματα. Ωστόσο μετά από δύο και περισσότερα χρόνια, βρίσκεται αντιμέτωπος με ένα πρόβλημα: τις ελλείψεις σε προϊόντα διατροφής, το οποίο ελλοχεύει τον κίνδυνο αν πάρει μεγαλύτερες διαστάσεις να εξελιχθεί σε επισιτιστική κρίση. 
Το άνοιγμα των οικονομιών μετά την πρώτη κρίση του κορωνοϊού και η μεγάλη αύξηση της ζήτησης, δημιούργησαν αναταράξεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες οι οποίες κλήθηκαν να ξεπεράσουν τα όριά τους τα οποία σε κάθε περίπτωση έχουν ένα ταβάνι προκειμένου να καλύψουν τη ζήτηση. Τα προβλήματα αυτά όχι μόνο δεν υποχώρησαν, αλλά μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία εντάθηκαν, με αποτέλεσμα πλέον οι ισορροπίες στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα να κρέμονται από μια κλωστή.

Φυσικά δεν πρέπει να λησμονείται και το γεγονός ότι πέραν των προαναφερθεισών προκλήσεων, στη διάρκεια που εκτυλίσσονται ο καιρός και τα ακραία φαινόμενα κάθε άλλο παρά σύμμαχος ήταν.

Μαρούλια

H γνωστή αμερικανική αλυσίδα γρήγορου φαγητού με βάση το κοτόπουλο, KFC, ανακοίνωσε ότι στα καταστήματά της στην Αυστραλία αντικαθιστά το μαρούλι στα γεύματα που το περιέχουν, με λάχανο ή ένα μείγμα λάχανου με μαρούλι, εξαιτίας της έλλειψης που υπάρχει στη χώρα σε μαρούλια.

Ο λόγος της έλλειψης των μαρουλιών είναι οι πλημμύρες που χτύπησαν τις περιοχές, Νέα Νότια Ουαλία και Κουίνσλαντ, περιοχές με μεγάλες καλλιεργήσιμες εκτάσεις. Αποτέλεσμα το μαρούλι να αποτελεί είδος προς εξαφάνιση. Φωτογραφίες Αυστραλών πολιτών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, έδειχναν τα εν λόγω γεωργικά προϊόντα να πωλούνται προς 10 δολάρια Αυστραλίας, τρεις φορές περισσότερο σε σχέση με την κανονική τους τιμή.

Για την εν λόγω αλυσίδα στην Αυστραλία το 2022 δεν είναι και από τις καλύτερες χρονιές που θα μπορούσε να έχει. Τον περασμένο Ιανουάριο βρέθηκε αντιμέτωπη με έλλειψη στο προϊόν που δεν μπορούσε να της λείψει: το κοτόπουλο. Κι αυτό διότι η εξάπλωση της μετάλλαξης Όμικρον στις ανατολικές πολιτείες της χώρας εξανάγκασε κάποιες μονάδες παραγωγής κοτόπουλου να αναστείλουν τη λειτουργία τους.

Πατάτες

Μια άλλη ακόμη μεγαλύτερη αμερικανική αλυσίδα γρήγορου φαγητού η McDonald’s, αντιμετώπισε το πρόβλημα της έλλειψης για άλλο προϊόν και σε άλλη ήπειρο την ασιατική.

Συγκεκριμένα, στις Ιαπωνία και Σιγκαπούρη δεν υπήρχαν επαρκείς προμήθειες πατάτας, ωστόσο ο λόγος σε αυτή την περίπτωση είχε να κάνει με τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Κρέας και αυγά

Στις ΗΠΑ έρευνα που διεξήχθη τον περασμένο Φεβρουάριο, έδειξε ότι περισσότεροι από δύο στους τρεις Αμερικανούς (79%) δεν είχαν βρει προϊόντα που επιθυμούν στα μανάβικα. Περισσότεροι από τους μισούς συμμετέχοντες ανέφεραν ότι δυσκολεύονταν ή δεν έβρισκαν καθόλου κρέας και αυγά (η μετάλλαξη Όμικρον όπως στην Αυστραλία έκλεισε αρκετές μονάδες παραγωγής), όπως επίσης και χαρτιά υγείας (δείτε παρακάτω).

Σιτηρά

Στην Ανατολική Ευρώπη εκτυλίσσεται ένας πόλεμος στον οποίο εμπλέκονται οι Ρωσία και η Ουκρανία, δύο από τις μεγαλύτερες χώρες-παραγωγούς σιτηρών στον κόσμο και ο πόλεμος έχει περιορίσει τις εξαγωγές τους.

Σήμερα το υπουργείο Γεωργίας της Ουκρανίας ανακοίνωσε ότι κατά 80% αυξήθηκαν οι εξαγωγές γεωργικών προϊόντων της χώρας τον Μάιο εν συγκρίσει με τον προηγούμενο μήνα, σύμφωνα με το υπουργείο Γεωργίας της χώρας. 

Ειδικότερα σύμφωνα με την ανακοίνωση, οι εξαγωγές σε σιτηρά, σπορέλαια και φυτικά έλαια ανήλθαν σε 1,743 εκατ. τόνους, ωστόσο οι όγκοι συνεχίζουν να είναι σημαντικά χαμηλότεροι από τις εξαγωγές τον Μάιο του 2021. 

Μια εξέλιξη που διόγκωσε ακόμη περισσότερο το πρόβλημα με τα σιτηρά ήταν η απόφαση της Ινδίας να αναστείλει τις εξαγωγές της, προκειμένου να εξασφαλίσει τη διατροφική της ασφάλεια. 

Βρεφικό γάλα

Μόλις τον Μάιο, δημοσιεύματα ανέφεραν ότι στις ΗΠΑ δεν επαρκούσε το βρεφικό γάλα να καλύψει τις ανάγκες της ζήτησης. Στις αρχές Μαΐου οι προμήθειες στα καταστήματα ήταν κατά 43% λιγότερες και κάποιοι γονείς ανέφεραν ότι βιώναν μια κόλαση. 

Σε αυτή την περίπτωση η έλλειψη προξενήθηκε από το κλείσιμο ενός εργοστασίου της εταιρείας Abbott Laboratories στην πολιτεία του Μίσιγκαν, μιας εταιρείας με ευρεία γκάμα βρεφικών τροφών. Το κλείσιμο ήταν αποτέλεσμα ομοσπονδιακής έρευνας μετά τα τέσσερα περιστατικά με βακτηριακές λοιμώξεις σε νεογέννητα, τα δύο εκ των οποίων έχασαν τη ζωή τους. 

Ωστόσο, η αγορά των βρεφικών τροφών σε παγκόσμιο επίπεδο ήδη υπέφερε από τις αναταράξεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες εξαιτίας της πανδημίας και η εξέλιξη αυτή στις ΗΠΑ επέτεινε τη δυσχερή κατάσταση. 

Ζάχαρη

Τα προβλήματα στην παγκόσμια αγορά ζάχαρης προκύπτουν από τη χώρα με τη μεγαλύτερη παραγωγή στον κόσμο: τη Βραζιλία. Οι ντόπιοι παραγωγοί ζαχαροκάλαμου διοχετεύουν περισσότερο από το εμπόρευμά τους για την παραγωγή αιθανόλης (ως βιοκαύσιμο), καθότι η πώληση στην αγορά αυτή είναι πιο επικερδής γι αυτούς. Ήδη η τιμή της ζάχαρης έχει ακριβύνει και η περίπτωση των μειωμένων προμηθειών αναμένεται να λειτουργήσει ως ανοδικός ωθητήρας. 

Προϊόντα χαρτιού 

Στην κατηγορία αυτή οι δυσάρεστες εξελίξεις έκαναν την εμφάνισή τους από την έναρξη της πανδημίας. Ο εγκλεισμός των ανθρώπων εν μέσω της πανδημίας μείωσε μεν τη ζήτηση για χαρτιά υγείας στις επιχειρήσεις, αύξησε όμως κατακόρυφα τη ζήτηση των νοικοκυριών. Και σε αυτή την περίπτωση ο πόλεμος στην Ουκρανία κάνει τα πράγματα ακόμη χειρότερα. 

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News