Business & Finance Πέμπτη 7/04/2022, 15:52
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πέντε μαθήματα που πρέπει να πάρουν οι CEOs από τον Ζελένσκι

Πέντε μαθήματα που πρέπει να πάρουν οι CEOs από τον Ζελένσκι

Ο Ουκρανός πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι είναι ο άνθρωπος που καλείται να διαχειριστεί μία από τις μεγαλύτερες γεωπολιτικές κρίσεις από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ντυμένος με τα χακί μπλουζάκια που έχει καθιερώσει, βρίσκεται πλέον παντού: Ποστάρει βίντεο από τους δρόμους του Κιέβου, εμφανίζεται από τα βραβεία Grammy και το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ έως την ελληνική Βουλή.

Σύμφωνα με το Business Insider, οι CEOs επιχειρήσεων έχουν πολλά να μάθουν από την προσέγγιση του Ζελένσκι στη διαχείριση κρίσεων.

Ασφαλώς, το να κυβερνά κανείς μια χώρα είναι διαφορετικό από το να διοικεί μια εταιρεία, υπάρχουν όμως ομοιότητες. Όπως οι πρόεδροι, οι CEOs είναι υπεύθυνοι για την επίβλεψη και φροντίδα μιας ομάδας ανθρώπων και διαχειρίζονται προϋπολογισμούς που κάποιες φορές είναι αντίστοιχοι με εκείνους κάποιων κρατών. Οι μάνατζερ είναι υπεύθυνοι για την επίτευξη στόχων, βρίσκονται στη δημοσιότητα και καλούνται όλο και πιο συχνά να παίρνουν αποφάσεις για ζητήματα που απασχολούν όλο τον κόσμο, όπως η κλιματική κρίση.

Ο Ζελένσκι ανοίγει μια νέα εποχή στη διαχείριση κρίσεων. «Η ιστορία θα τον γράψει πολύ ευνοϊκά», λέει στο Business Insider ο Ουίλιαμ Έιμικε, καθηγητή του School of International and Public Affairs στο Columbia University. «Οι καλοί ηγέτες αναγνωρίζουν ότι είναι μόνο τόσο καλοί όσοι εκείνοι που τους ακολουθούν. Και στην πραγματικότητα, είναι η προσωποποίηση της ομάδας του οργανισμού ή της κυβέρνησης που εκπροσωπούν. Δεν είναι χωριστοί και μακριά».

Σύμφωνα με το Business Insider, υπάρχουν βασικά μαθήματα που μπορούν να πάρουν οι CEOs και οι μάνατζερ από τον Ζελένσκι.

Μπες στο ψητό

Σε καιρό κρίσης, ο κόσμος είναι αγχωμένος και δεν θέλει να ξοδεύει πνευματική για να αποκωδικοποιεί μεγάλες προτάσεις και μακριά επιχειρήματα, λέει η Λατόγια Έβανς, βετεράνος της επικοινωνίας των κρίσεων.

Το επικοινωνιακό στυλ του Ζελένσκι χαρακτηρίζεται από σύντομες προτάσεις, ζωντανές εικόνες και ενσυναίσθηση, κάνοντάς τον αποτελεσματικό.

«Είμαι εδώ. Δεν αφήνουμε τα όπλα. Αυτό είναι. Αυτό ήθελα μόνο να σας πω. Δόξα στην Ουκρανία», λέει σε ένα βίντεο στο Twitter που έχει προβληθεί πάνω από 19 εκατ. φορές.

Ο Ζελένσκι μας μαθαίνει ότι η αποτελεσματική επικοινωνία είναι ξεκάθαρη και συνοπτική.

Ηγήσου από την πρώτη γραμμή

Ο Ζελένσκι είχε την ευκαιρία να γλιτώσει τα δύσκολα όταν ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν προσφέρθηκε να τον βοηθήσει να φύγει από την Ουκρανία, με την έναρξη της εισβολής. Όμως αποφάσισε να μείνει.

Ένας CEO που κάνει το ίδιο είναι εκείνος που πηγαίνει στον τρόπο μιας τραγωδίας ή μιας κρίσης όταν συμβαίνει κάτι τέτοιο, αντί να κρύβεται στο γραφείο ή το σπίτι του. Έρευνα του 2021 του Academy of Management Journal δείχνει ότι οι ηγέτες που δίνουν πρώτοι το παράδειγμα αυξάνουν την παραγωγικότητα στις επιχειρήσεις τους.

«Ο Ζελένσκι έβαλε τον εαυτό του στην πρώτη γραμμή, παρά το γεγονός ότι το κόστος θα μπορούσε να είναι η ίδια του η ζωή», εξηγεί ο Βέσκο Γκατσέβιτς, καθηγητής του Boston University.  «Δεν κρύβεται πίσω από τους χοντρούς τοίχους του προεδρικού μεγάρου και δεν ταπεινώνει τους  υφισταμένους του μπροστά στις κάμερες για να δείξει τη δύναμή του».

Δείξε την ανθρωπιά σου

Όταν οι καταστάσεις είναι δύσκολες, οι άνθρωποι γίνονται συναισθηματικοί και θέλουν να νιώσουν ότι τα αισθήματά τους δικαιώνονται. Ο Ζελένσκι χρησιμοποιεί το συναίσθημα και έτσι κερδίζει τη στήριξη των Ουκρανών, εξηγεί η Αλίσα Φαρά Γκρίφιν του Institute of Politics and Public Service  στο Georgetown University.

Για αυτό πολλές γυναίκες αρνούνται να φύγουν, αλλά έχουν πάρει τα όπλα, ενώ πολλοί ξένοι εθελοντές, μεταξύ αυτών και Αμερικανοί βετεράνοι πολέμων, έχουν ταξιδέψει στην Ουκρανία για να πολεμήσουν.

«Ο Ζελένσκι δείχνει ότι οι CEO και οι άλλοι ηγέτες δεν θα πρέπει να φοβούνται το συναίσθημα, όταν αυτό δικαιολογείται», εξηγεί η Γκρίφιν.

Ντύσου ανάλογα με τον ρόλο

Μπορεί η πανδημία να έχει αλλάξει πολλούς από τους κανόνες ντυσίματος, όμως τα καλοσιδερωμένα κοστούμια παραμένουν η πρώτη επιλογή των διεθνών ηγετών. Αυτά φορούσε συνήθως και ο Ζελένσκι στο παρελθόν, όμως από τη στιγμή που ξέσπασε ο πόλεμος, άλλαξε εντελώς το ντύσιμό του. Κατάλαβε τη δύναμη των ρούχων στην προσπάθειά του να επικοινωνήσει μία ιδεολογία.

Οι ειδικοί της επικοινωνίας πιστεύουν ότι η αλλαγή στο ντύσιμό του είναι μία έξυπνη κίνηση, που τον κάνει πιο προσιτό και ευκολότερο να ταυτιστεί κάποιος μαζί του.

Μείνε αδυσώπητος

Σε μία κρίση, ένας CEO πρέπει να είναι απολύτως αφοσιωμένος στην αποστολή του. Για τον Ζελένσκι, είναι η προστασία των πολιτών και το να κάνει ό,τι μπορεί για να εξασφαλίσει μεγαλύτερη υποστήριξη από το εξωτερικό έναντι της Ρωσίας.

Η ανεξάντλητη ενέργειά του στους στόχους αυτούς φαίνεται από τον αριθμό των συνεντεύξεων και των ομιλιών που έχει δώσει τις τελευταίες εβδομάδες, τα συνεχή tweets τους και τις επισκέψεις του σε πολίτες.

Πριν μερικές ημέρες, «ξήλωσε» μερικούς στρατηγούς, αποκαλώντας τους «αντι-ήρωες». «Τώρα, δεν έχω χρόνο να αντιμετωπίσω τους προδότες. Αλλά σταδιακά, όλοι τους θα τιμωρηθούν», είπε.

«Κάθε CEO έχει μία βασική αποστολή. Ο πρόεδρος Ζελένσκι μένει εστιασμένος στη βασική αποστολή του. Έχει ήδη αποδείξει τη δέσμευσή του να δώσει προτεραιότητα σε όσους του είναι αφοσιωμένοι και αρχίζει να μετακινεί βασικά άτομα σε κρίσιμες θέσεις», εξηγεί ο Ντέρικ Άντερσον, καθηγητής διεθνών σχέσεων του Arizona State University.

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης: 

Ζελένσκι στην ελληνική Βουλή: Λέμε και εμείς «Ελευθερία ή Θάνατος»

Μάνατζερ σε περιόδο κρίσης; Πώς θα κρατήσετε ψηλά το ηθικό της ομάδας

Οι 4 ερωτήσεις που πρέπει να θέσετε στους εργαζόμενους σας, αν δεν θέλετε να τους χάσετε 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News