Business & Finance Πέμπτη 17/12/2020, 21:38
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πώς η έλλειψη των chips φέρνει τριγμούς στις αγορές

Φωτ. Unsplash Laura Ockel

Σήματα κινδύνου για πιθανές καθυστερήσεις στην παραγωγή τους και πιθανής περιορισμένης διάθεσης στα προϊόντα τους, στέλνουν μια σειρά από κλάδους από την αυτοκινητοβιομηχανία έως τους κατασκευαστές ηλεκτρονικών ειδών, εξαιτίας της έλλειψης σε πρώτες ύλες οι οποίες είναι απαραίτητες για την κατασκευή των προϊόντων τους . Των ημιαγωγών (chips).

Όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, το πρόβλημα έχει πολλαπλές αιτίες, από τις αυξημένες αγορές της Huawei η οποία ελέω των αμερικανικών κυρώσεων προσπαθεί να εξασφαλίσει πρώτες ύλες, τη φωτιά που ξέσπασε σε μονάδα κατασκευής στη Ιαπωνία, τα lockdowns που εφαρμόσθηκαν εξαιτίας του κορωνοϊού στην νοτιοανατολική Ασία και μιας απεργίας σε εργοστάσιο στη Γαλλία. 

«Επί του παρόντος σε ολόκληρη τη βιομηχανία των ηλεκτρονικών, βιώνουμε μια έλλειψη συστατικών στοιχείων», όπως υπογραμμίζει ο Ντόνι Ζανγκ, CEO της Sand and Wave, προσθέτοντας ότι η εταιρεία του αντιμετώπισε καθυστερήσεις στην παράδοση ενός μικροσυστήματος ελέγχου, που είναι ζωτικής σημασίας για ένα τύπο ακουστικών τον οποίο κατασκευάζει. 

Και οι κακοτοπιές αυτές, συμβαίνουν την ώρα που η καταναλωτική ζήτηση αυξάνεται, με την αγορά αυτοκινήτων να αναζωογονείται από την ισχυρή ανάκαμψη των πωλήσεων στην Κίνα, ενώ ταυτόχρονα ο εγκλεισμός των ανθρώπων στα σπίτια εξαιτίας του κορωνοϊού, έχει αυξήσει επίσης κατακόρυφα τη ζήτηση για ηλεκτρονικές συσκευές και περιφερειακά εξαρτήματα γι αυτές. 

Υπό το πλαίσιο αυτό, υπάρχει κι ένας αστάθμιστος παράγοντας ο οποίος όμως ενδεχομένως να προκαλέσει δομικούς τριγμούς στην αγορά των ημιαγωγών.

Οι ασιατικές εταιρείες οι οποίες έχουν υπό ιδιοκτησία τους τις μονάδες παραγωγής, επέλεξαν τα προηγούμενα χρόνια να μην προβούν σε επενδύσεις στους υλικούς πόρους τους, με αποτέλεσμα πλέον η παραγωγική τους δυναμικότητα να μην μπορεί να ανταπεξέλθει στην αυξημένη αυτή ζήτηση για τηλέφωνα 5G, laptops και αυτοκίνητα που παρατηρείται το τελευταίο διάστημα. 

Πηγή την οποία επικαλείται το Reuters, ανέφερε ότι αναμένει καθυστερήσεις στην παράδοση υλικών περισσότερο των 10 εβδομάδων. 

Σύμφωνα με αξιωματούχο της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας, παρόμοιες καθυστερήσεις θα αντιμετωπίσουν και οι κινεζικές εταιρείες του κλάδου και οι οποίες θα επηρεαστούν κατά το α ΄ τρίμηνο του 2020, την ώρα που οι πωλήσεις οχημάτων στη μεγαλύτερη αγορά στον κόσμο έχουν ανεβάσει ταχύτητα. 

Και όπως συμβαίνει στις περιπτώσεις όταν η προσφορά δεν μπορεί να καλύψει τη ζήτηση, έτσι και οι τιμές των ημιαγωγών αναμένεται να πάρουν την ανιούσα. 

Αυτό έχει δηλώσει ήδη η ολλανδική κατασκευάστρια των εν λόγω προϊόντων τα οποία προορίζονται για αυτοκίνητα, NXP Semiconductors, θα αυξήσει τις τιμές, εξαιτίας της σημαντικής ενίσχυσης του κόστους των υλικών και της σοβαρής έλλειψης ημιαγωγών. 

Σε αυτή την έλλειψη έχουν συμβάλλει οι αμερικανικές κυρώσεις στη Huawei, η οποία καθώς δεν δύναται να έχει συναλλαγές με τους προμηθευτές από τις ΗΠΑ, έχει στραφεί στους υπόλοιπους προμηθευτές ανά τον κόσμο, αυξάνοντας τις αγορές της για να εξασφαλίσει τα απαιτούμενα αποθέματα για τα προϊόντά της. Όμως το ίδιο κάνει και η ανταγωνίστριά της Xiaomi, η οποία βρίσκεται σε έναν κύκλο ανάπτυξης και δεν θέλει να χάσει σε καμία περίπτωση το μερίδιο αγοράς το οποίο διευρύνεται συνεχώς. 

Η TSMC με πελάτες όπως η Apple και η Qualcomm έχει αναφέρει ότι η παραγωγική της δυναμικότητα είναι κοντά στα όριά της, ενώ εταιρείες όπως οι DB Hitek, UMC και SMIC, έχουν δηλώσει ότι κατά το γ ΄ τρίμηνο η παραγωγή τους έφθασε στο 100%. 

Κι όμως με τις κατασκευάστριες των ημιαγωγών να έχουν φθάσει στα όριά τους, οι ανάγκες της αυξημένης ζήτησης δεν καλύπτονται, με αποτέλεσμα έχουν εμφανισθεί αναταράξεις στην εφοδιαστική αλυσίδα, οι οποίες και είναι υπεύθυνες για αυτές τις καθυστερήσεις και εγκυμονούν να επιφέρουν νέες πιέσεις σε αγορές όπως αυτή της αυτοκινητοβιομηχανίας και των ηλεκτρικών ειδών. 

moneyreview.gr με πληροφορίες από Reuters 

 

Money Review