Business & Finance Τρίτη 1/03/2022, 15:47
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ψυχρός Πόλεμος στις πτήσεις – Πώς αλλάζει ο χάρτης λόγω Ρωσίας

Λόγω του κλεισίματος του εναέριου χώρου της Ρωσίας

Ψυχρός Πόλεμος στις πτήσεις – Πώς αλλάζει ο χάρτης λόγω Ρωσίας

«Έμφραγμα» έχει προκαλέσει στις αερομεταφορές το αμοιβαίο αεροπορικό εμπάργκο μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης και Ρωσίας.

Οι επιπτώσεις είναι ήδη φανερές: ακυρώσεις ή επιστροφές πτήσεων, καθώς και σημαντική αύξηση στον χρόνο ταξιδιών με τα αεροπλάνα να κάνουν χρονοβόρους (και κοστοβόρους) «κύκλους».

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα πτήσης από τη Σερβία προς τη Ρωσία (πριν το κλείσιμο του εναέριου χώρου), της οποίας η διάρκεια εκτοξεύτηκε στις 5 ώρες και 45 λεπτά από 2μιση ώρες, καθώς ο πιλότος απέφυγε να πετάξει πάνω από την εμπόλεμη Ουκρανία.

 

Μακροχρόνια, πολλοί αναλυτές κάνουν για επιστροφή στον Ψυχρό Πόλεμο, με πολύωρα ταξίδια, αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων, ακόμα και στάσεις για ανεφοδιασμό στην Αλάσκα, όπως γινόταν πριν το τέλος του Σιδηρού Παραπετάσματος, δηλαδή της απαγόρευσης πτήσεων πάνω από τη Σιβηρία.

Ακόμα και πτήσεις που δεν πλησιάζουν την εμπόλεμη Ουκρανία ή την «απαγορευμένη» Ρωσία αναμένεται να επηρεαστούν εξαιτίας της αύξησης στην τιμή του πετρελαίου, λόγω της σύγκρουσης Μόσχας – Κιέβου, και της αντίστοιχης ανόδου στα εισιτήρια.

Περίπου 600 πτήσεις την ημέρα που απογειώνονται ή προσγειώνονται στην Ευρώπη περνούν από τον εναέριο χώρο της Ρωσίας, σύμφωνα με την εταιρεία αναλύσεων Cirium.

Πώς επηρεάζονται οι επιβατικές πτήσεις

Μια από τις άμεσες συνέπειες είναι ότι οι πτήσεις με προορισμό στην Ασία θα είναι μεγαλύτερες σε διάρκεια. Τις πιο… κρύες μέρες του Ψυρού Πολέμου, οι πτήσεις προς την ανατολική Ασία πετούσαν βόρεια προς τη Γροιλανδία, έκαναν στάση στο Άνκορατζ της Αλάσκας για Ανεφοδιασμό και συνέχιζαν από τον Βερίγγειο Πορθμό.

Oι ευρωπαϊκές αερογραμμές επηρεάζονται διαφορετικά από την απαγόρευση αυτή. Για παράδειγμα, η Finnair βρισκόταν σε πλεονεκτική θέση καθώς μπορούσε είχε μια σύντομη δίοδο προς την Ασία.

Τώρα, σύμφωνα με email της φινλανδικής εταιρείας αερομεταφορών, οι πτήσεις της προς τη βορειοανατολική Ασία ενδέχεται να σταματήσουν εντελώς, καθώς η αλλαγή διαδρομής ισοδυναμεί με μεγαλύτερο χρόνο πτήσης, κάτι που «δεν είναι οικονομικά έφικτο».

Πάντως, εναλλακτικές φαίνεται πως υπάρχουν: το Καζακστάν ανακοίνωσε τη Δευτέρα ότι τριπλασιάστηκε ο αριθμός των πτήσεών στο εναέριο χώρο του.

Πλήγμα για τις μεταφορές εμπορευμάτων μέσω αέρος

Οι διεθνείς εφοδιαστικές αλυσίδες, οι οποίες έχουν ήδη «χτυπηθεί» σκληρά από την πανδημία, αντιμετωπίζουν και αυτές σοβαρό πρόβλημα με τις πτήσεις cargo.

Ο Φρέντερικ Χορστ, διευθύνων σύμβουλος της Cargo Facts Consulting, ανέφερε ότι οι απαγορεύσεις πτήσεων επηρεάζουν αερογραμμές που είναι υπεύθυνες για περίπου το 20% της αεροπορικής μεταφορά εμπορευμάτων.

Μόνο η ρωσική AirBridgeCargo είναι υπεύθυνη για κάτι λιγότερο από το 4% της διεθνούς αεροπορικής μεταφοράς εμπορευμάτων. Σύμφωνα με τον Χορστ, ενδεχομέωνς το 1/4 των αερομεταφορών εμπορευμάτων μεταξύ Ασίας και Ευρώπης θα πρέπει να βρει εναλλακτικές διαδρομές.

Η κίνηση αυτή ενδέχεται να εκοτξεύσει το κόστος αεροπορικής μεταφορά εμπορευμάτων. «Οι πτήσεις γίνονται πιο ακριβές εξαιτίας των μεγαλύτερων διαδρομών. Καθώς το αεροπλάνο χρειάζεται περισσότερη κηροζίνη, η χωρητικότητα του φορτίου μειώνεται» εξήγησε στο Reuters o Stefan Maichl, αναλυτής στη γερμανική Landesbank Baden-Wuerttemberg.

«Μπλόκο» και στο leasing

Πέρα από την αμοιβαία απαγόρευση χρήσης του εναέριου χώρου μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης και Ρωσίας, και οι εταιρείς leasing αεροσκαφών σκοπεύουν να διακόψουν εκατοντάδες συμφωνίες με ρωσικές αερογραμμές.

Σύμφωνα με την Cirium, ο συνολικός εν υπηρεσία στόλος των ρωσικών αερογραμμών ανέρχεται σε 980 επιβατικά αεροπλάνα, εκ των οποίων τα 2/3 ενοικιάζονται ή μισθώνονται.

Ωστόσο, τραπεζίτες αναφέρουν ότι οι ρωσικές αερογραμμές ήταν από τους πιο συνεπείς πληρωτές κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Ήδη, δύο από τις μεγαλύτερες εταιρείες εκμίσθωσης αεροσκαφών – η AerCap και η Air Lease – είδαν τις μετοχές τους να «βουλιάζουν» αφότου ανακοίνωσαν ότι σταματούν τη συνεργασία με ρωσικές αερογραμμές.

Προσωρινό πρόβλημα;

Θετικό είναι το γεγονός ότι πολλές ασιατικές χώρες έχουν ακόμη περιορισμούς λόγω του κορωνοϊού, οπότε οι πτήσεις προς αυτές είναι μειωμένες.

«Δεν είναι μεγάλη η επίπτωση σε εμάς γιατί αυτή τη στιγμή διαθέτουμε πτήσεις για ένα μικρό αριθμό προορισμών στην Ασία και μπορούμε να τις επαναδρομολογήσουμε» ανέφερε τη Δευτέρα ο διευθύνων σύμβουλος της British Airways.

Για το ζήτημα με τα καύσιμα και τις ενδεχόμενες στάσεις για ανεφοδιασμούς, ειδικοί αναφέρουν ότι πλέον τα σύγχρονα αεροπλάνα μπορούν να πετάνε για περισσότερη ώρα.

Τέλος, η Ρωσία δεν έχει «μπλοκάρει» τον εναέριο χώρο της σε ασιατικές αερογραμμές, οι οποίες ενδέχεται να επωφεληθούν από την κατάσταση.

moneyreview.gr με πληροφορίες από Reuters, Bloomberg, Financial Times

Διαβάστε επίσης:

Ρωσία-Ουκρανία: «Εγκλωβισμένοι» επιβάτες στο αεροδρόμιο της Μόσχας περιμένουν να φύγουν

Νέα ΝΟΤΑΜ: Απαγόρευση πτήσεων στον εθνικό εναέριο χώρο όλων των ρωσικών αεροσκαφών

Αεροπορικό εμπάργκο στη Ρωσία από την Ευρώπη

 

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News