Business & Finance Τετάρτη 20/10/2021, 08:15
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ρωσία: Μπορεί να είναι ο «σωτήρας» του παγκόσμιου εμπορίου;

Η Ρωσία μπορεί να αποτελέσει μια εναλλακτική στα προβλήματα που ταλανίζουν το παγκόσμιο εμπόριο

Φωτ. Reuters

Τα μεγάλα προβλήματα στις εφοδιαστικές αλυσίδες και κυρίως η εκτίναξη του κόστους μεταφοράς, έχει φέρει στο προσκήνιο τη Ρωσία και την εναλλακτική μεταφορά των εμπορευμάτων που προσφέρει.

Όπως αναφέρει το Reuters, το τελευταίο διάστημα καταγράφεται μια μεταστροφή των Κινέζων εξαγωγέων, προς τα σιδηροδρομικά δίκτυα της Ρωσίας, προκειμένου να μεταφέρουν τα προϊόντα τους προς την ευρωπαϊκή ήπειρο, αποφεύγοντας έτσι τον παραδοσιακό τρόπο μεταφοράς μέσω της θαλάσσιας οδού. Κι αυτή η αλλαγή γίνεται από τη στιγμή που δεν είναι μόνο το κόστος που έχει φθάσει σε δυσθεώρητα ύψη, είναι και οι καθυστερήσεις στην παράδοση των φορτίων από τη συμφόρηση που έχει δημιουργηθεί στα λιμάνια. 

Διαβάστε επίσης: Ο κόσμος ξεμένει από τα πάντα: Ο χάρτης των ελλείψεων

Σύμφωνα με την κρατική ρωσική σιδηροδρομική εταιρεία η οποία και έχει το μονοπώλιο στον εν λόγω κλάδο, κατά τους πρώτους 9 μήνες του 2021 οι μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων μέσω του σιδηροδρομικού δικτύου της αχανούς χώρας, αυξήθηκαν κατά 40% σε ετήσια βάση, στις 782.000 TEU (ισοδύναμες μονάδες είκοσι ποδών, μονάδα μέτρησης για τα εμπορευματοκιβώτια) και θα μπορούσε να φθάσει έως το 1 εκατ. TEU έως το τέλος της χρονιάς. 

Η μεγάλη αυτή άνοδος οφείλεται στην αυξημένη κίνηση στη διαδρομή Ασία-Ρωσία-Ευρώπη, με τον όγκο των μεταφερόμενων προϊόντων να σημειώνει αύξηση περί του 47% στα 568.700 TEU.

«Στην αρχή του έτους το κόστος μεταφοράς μέσω πλοίων από την Ασία στην Ευρώπη, ήταν διπλάσιο σε σχέση με το κόστος μέσω σιδηρόδρομου. Επί του παρόντος είναι 3,5 φορές υψηλότερο», σύμφωνα με την ρωσική κρατική εταιρεία. 

Η Ρωσία μπορεί να αποτελέσει μια εναλλακτική στα προβλήματα που ταλανίζουν το παγκόσμιο εμπόριο, ωστόσο εκείνοι που μετέχουν στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Ρωσίας, προειδοποιούν ότι υπάρχουν προβλήματα με τις υποδομές του δικτύου, τα οποία ενδεχομένως να περιορίσουν τις ροές των μεταφορών αισθητά. 

Η έλλειψη σε προσωπικό από ανώτερα στελέχη έως χειριστές γερανών, είναι δεδομένο ότι θα δημιουργήσει προβλήματα σε περίπτωση που ο όγκος των μεταφορών αυξηθεί περαιτέρω, αναφέρει ο Αλεξέι Μπεζμπορόντοφ, επικεφαλής στην εταιρεία που αναλύει δεδομένα και τάσεις στις μεταφορές και στις υποδομές, Infraproject. «Κανείς δεν περίμενε μια τέτοια απότομη αύξηση στην κίνηση στις μεταφορές πριν την πανδημία και κανένας δεν ήταν έτοιμη γι αυτή», επισημαίνει. 

Διαβάστε επίσης: Θα έρθουν στην ώρα τους τα Χριστούγεννα φέτος;

Από τη μεριά της η ρωσική κυβέρνηση έχει εξαγγείλει ένα μακροπρόθεσμο σχέδιο με το οποίο αποσκοπεί να αυξήσει τη χωρητικότητα μεταφοράς στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Το 2018, ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν έδωσε εντολή να αυξηθεί η χωρητικότητα μεταφοράς των εμπορευματοκιβωτίων στα 1,7 εκατ. TEU έως το 2024, μια τετραψήφια αύξηση σε σχέση με τα επίπεδα του 2017. 

Ένα προσχέδιο για τη στρατηγική της Ρωσίας στα σιδηροδρομικά δίκτυα το οποίο τέθηκε υπόψη του Reuters, δείχνει ότι στόχος αποτελεί οι μεταφορικές ροές να αυξηθούν στα 3,7 εκατ. TEU, έως το 2035, ένα επίπεδο που θα ανεβάσει το μερίδιο της Ρωσίας στη μεταφορά εμπορευμάτων μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, από το 4% στο 15%. 

Προκειμένου να επιτύχει αυτούς τους στόχους η Russian Railways έχει εξαπολύσει ένα επενδυτικό σχέδιο ύψους 2,8 δισ. δολαρίων από το 2019 έως το 2024, με την ονομασία «Transsib in 7 days». Σύμφωνα με το σχέδιο αυτό, ο μεγαλόπνοος στόχος είναι να μειωθεί ο χρόνος μεταφοράς από τα ανατολικά στα δυτικά σύνορα της μεγαλύτερης χώρας στον κόσμο, από τις 11 με 14 ημέρες στη μια εβδομάδα. 

moneyreview.gr με πληροφορίες από Reuters
 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News