ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η «εκτυφλωτική» επίδοση της μεταποίησης

Φωτ. Reuters

Ένα χρόνο μετά τον χαρακτηρισμό του κορωνοϊού ως πανδημία και με τα περιοριστικά μέτρα να παραμένουν σε ισχύ στις περισσότερες χώρες του κόσμου, η μεταποίηση δηλώνει εμφατικά «παρούσα», δείχνοντας ότι μπορεί να αναλάβει τα ηνία και να ηγηθεί στον δρόμο για την οικονομική ανάπτυξη.

Την ώρα που η οικονομική δραστηριότητα ανά τον κόσμο προσπαθεί να βρει τα πατήματά της έχοντας ως «δεκανίκια» τα κυβερνητικά μέτρα στήριξης και αυτά των κεντρικών τραπεζών, η μεταποιητική δραστηριότητα τον Μάρτιο στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ έφθασε σε επίπεδα ρεκόρ ή σε πολυετή υψηλά, ενώ στην Ασία ανέβασε μεν ταχύτητα σε πολύ πιο ήπιους ρυθμούς όμως. 

Αποκτάει ιδιαίτερη σημασία το γεγονός ότι τον περασμένο μήνα δεν ήταν όλα ρόδινα, από τη στιγμή που τα πρωτοφανή επίπεδα ζήτησης, «έσπρωξαν» προς τα πάνω τις τιμές των πρώτων υλών και συνεπακόλουθα το κόστος για τους μεταποιητές, ενώ τα προβλήματα στις αλυσίδες εφοδιασμού τα οποία και επιμένουν να υφίστανται, έφεραν καθυστερήσεις στις παραδόσεις των προϊόντων, με αποκορύφωμα το επεισόδιο στη διώρυγα του Σουέζ και τον εγκλωβισμό του εμπορικού πλοίου Ever Given. 

Στην Ευρωζώνη η μεταποιητική δραστηριότητα σημείωσε ιστορικό υψηλό ρεκόρ από τότε που διεξάγεται η εν λόγω έρευνα, παίρνοντας μεγάλη ώθηση από το αντίστοιχο ρεκόρ της μεταποίησης στη Γερμανία. Ειδικότερα ο Δείκτης Υπευθύνων Προμηθειών ΡΜΙ της IHS Markit για τη μεταποίηση στις 19 χώρες που μοιράζονται το ευρώ, εκτινάχθηκε τον Μάρτιο στις 62,5 μονάδες, από τις 57,9 μονάδες τον Φεβρουάριο, τιμή που συνιστά ρεκόρ από τον Ιούνιο του 1997 όταν και άρχισαν να καταγράφονται τα συγκεκριμένα στοιχεία, ελαφρώς υψηλότερα από τις 62,4 μονάδες της προκαταρκτικής ανάγνωσης του δείκτη. 

Στη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης η δραστηριότητα των εργοστασίων επίσης σημείωσε ιστορικό υψηλό ρεκόρ τον Μάρτιο, με την τιμή του δείκτη ΡΜΙ να φθάνει στις 66,6 μονάδες, σε πλήρη εναρμόνιση με την προκαταρκτική ανάγνωση, με την ισχυρή ζήτηση από ΗΠΑ και Κίνα να συνεισφέρουν στην ιστορική αυτή επίδοση.

Σε Γαλλία και Ιταλία η τιμή του συγκεκριμένου δείκτη έφθασε στο υψηλότερο επίπεδο από τον Σεπτέμβριο του 2000 και τον Μάρτιο του 2000 αντίστοιχα, ενώ στην Ισπανία σε υψηλό από τον Δεκέμβριο του 2006. 

Εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο Ηνωμένο Βασίλειο η μεταποίηση σκαρφάλωσε σε υψηλό 10 ετών, ενώ στην Ελβετία σημείωσε την υψηλότερη τιμή του από τον Νοέμβριο του 2006. 

Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού η εικόνα είναι παρόμοια, καθώς ο δείκτης ISM για τη μεταποίηση εκτινάχθηκε σε υψηλό 37 ετών και συγκεκριμένα από τον Δεκέμβριο του 1983, με την τιμή του να σκαρφαλώνει στις 64,7 μονάδες, από τις 60,8 μονάδες τον Φεβρουάριο. 

Ωστόσο μπορεί οι επιδόσεις να ζαλίζουν, όμως με την πανδημία του κορωνοϊού να μαίνεται για τρίτη φορά και τα προγράμματα εμβολιασμών να εξελίσσονται με βραδύτερο ρυθμό, υπάρχει ο κίνδυνος να επιβραδυνθεί η μεταποιητική δραστηριότητα το επόμενο διάστημα.

Οι μνήμες άλλωστε είναι νωπές από τη σχεδόν ακινητοποίηση του μεταποιητικού κλάδου πριν από ένα χρόνο τον Απρίλιο του 2020, όταν τα εργοστάσια σε όλο τον κόσμο είτε ανέστειλαν τη λειτουργία της, είτε υπολειτουργούσαν. Αποτέλεσμα σχεδόν σε όλες τις χώρες ο δείκτης ΡΜΙ να βυθιστεί σε ιστορικά χαμηλά ρεκόρ κοντά σε μια τιμή κατά μέσο όρο στις 30 με 33 μονάδες. 

Πολλές μεταποιητικές μονάδες έγιναν εστίες μόλυνσης, ενώ επί της παρούσης τα μέτρα προφύλαξης είναι σαφώς πιο αυστηρά, όμως το τρίτο κύμα της Covid-19 είναι επίσης πιο επιθετικό σε σχέση με τα προηγούμενα κύματα. 

Στον φετινό Απρίλιο άλλωστε αναμένεται να αποτυπωθούν οι πρώτες αναταράξεις στο παγκόσμιο εμπόριο από το κλείσιμο της διώρυγας του Σουέζ, ένα επεισόδιο που πήγε «πίσω» τις παραγγελίες εμπορευμάτων αξίας εκατοντάδων δισ. δολαρίων.

Οπωσδήποτε όμως, η διαδρομή από τα ιστορικά χαμηλά στα ιστορικά υψηλά σε διάστημα μόλις 12 μηνών, είναι σε κάθε περίπτωση κάτι περισσότερο από εντυπωσιακή. 

Από την άλλη στην Ασία, η μεταποίηση ναι μεν επιταχύνθηκε, αλλά σε καμιά περίπτωση δεν πλησίασε καν τα πολυετή υψηλά όπως στην Ευρώπη, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα την Κίνα, όπου η τιμή του δείκτη ΡΜΙ ήταν στις 50,6 μονάδες, ο βραδύτερος ρυθμός των τελευταίων 12 μηνών. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι τους καλοκαιρινούς μήνες του 2020, όταν ακόμη οι οικονομίες στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ, προσπαθούσαν να «συνέλθουν» από το χτύπημα του κορωνοϊού, η μεταποίηση στην Ασία και ειδικότερα στην Κίνα, έσωσε τα προσχήματα. 

Πιθανόν ήρθε η ώρα η μεταποίηση της Ευρώπης να πάρει τη σκυτάλη και να προσφέρει στήριξη στην παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη το επόμενο διάστημα, παρά τις προκλήσεις που δεν κάνουν την εμφάνισή τους με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο. 

moneyreview.gr με πληροφορίες από Reuters, WSJ

 

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News