Business & Finance Πέμπτη 25/03/2021, 19:55
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πώς η Ευρώπη αλλάζει το παιχνίδι στον κλάδο τεχνολογίας

AP Photo

Οι τεχνολογικοί κολοσσοί δεν βρίσκονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά στις ΗΠΑ και δευτερευόντως στην Κίνα. Παρόλα αυτά η Ένωση ηγείται παγκοσμίως των πρωτοβουλιών να μπει φρένο στην επιρροή των πανίσχυρων εταιρειών της Σίλικον Βάλεϊ, να προστατευθούν τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών τους και να εξασφαλιστεί ότι θα πληρώνουν το μερίδιο που τους αναλογεί σε φόρους. Google, Facebook και άλλες εταιρείες ίσως αναγκαστούν υπό την ευρωπαϊκή πίεση να αναθεωρήσουν άρδην το επιχειρηματικό τους μοντέλο σχολιάζει σε ρεπορτάζ του το CNBC. 

«Η δυνατότητα της Ε.Ε. να αναμορφώσει το επιχειρηματικό μοντέλο των τεχνολογικών κολοσσών είναι τεράστια. Είναι αξιοσημείωτο μάλιστα το γεγονός ότι αυτό θα έχει αντίκτυπο πολύ πέραν των ευρωπαϊκών συνόρων, αφού συνήθως οι εταιρείες που τελικά συμμορφώνονται με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, ακολουθούν τα ίδια πρότυπα διεθνώς για επιχειρησιακούς λόγους» λέει στο αμερικανικό δίκτυο ο Jeremy Ghez. 

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η εφαρμογή του κανονισμού για τα προσωπικά δεδομένα, GDPR, που υιοθετήθηκε το 2018. Ήταν μία ρύθμιση- ορόσημο, που έδωσε ισχυρότερη φωνή στους πολίτες ως προς το πώς θα διαχειρίζονται οι εταιρείες τα δεδομένα τους, αλλά και λειτούργησε ως πρότυπο για ανάλογες νομοθετικές πρωτοβουλίες εκτός Ένωσης, από τη Βραζιλία έως την Αυστραλία. Πυροδότησε σοβαρές συζητήσεις για την προστασία των προσωπικών δεδομένων και στις ΗΠΑ, όπου λείπουν οι αντίστοιχες κινήσεις σε ομοσπονδιακό επίπεδο, αλλά έχουν γίνει σημαντικά βήματα σε μεγάλες πολιτείες όπως η Καλιφόρνια, η οποία το 2020 απέκτησε τον δικό της GDPR. 

«Κατά μία έννοια η ευρωπαϊκή νομοθεσία καθίσταται ολοένα και πιο σημαντική για τη δράση των τεχνολογικών κολοσσών σε κάθε γωνιά του πλανήτη. Επηρεάζονται βεβαίως και οι κινεζικές τεχνολογικές, που επιδιώκουν σιγά- σιγά να κάνουν ανοίγματα στην ευρωπαϊκή αγορά και αλλού. Αυτό εξηγεί το πώς η Ε.Ε. γίνεται η κορυφαία δύναμη στη ρύθμιση του τεχνολογικού τομέα» εξηγεί ο κ. Ghez. 

Δεν πρέπει επίσης να ξεχνάμε ότι τον περασμένο Δεκέμβριο η Ε.Ε. έκανε ένα βήμα πέρα από τον GDPR. Παρουσίασε νέο σχέδιο που θα αναγκάζει τους τεχνολογικούς κολοσσούς να αναλαμβάνουν την ευθύνη για το περιεχόμενο που δημοσιεύουν στις πλατφόρμες τους, ενώ προσφέρει περισσότερα μέσα για την αποτροπή μονοπωλιακών πρακτικών και κατάχρησης δεσπόζουσας θέσης. Η Πράξη για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες και την Ψηφιακή Αγορά όπως ονομάζεται θα τεθεί πιθανότατα σε εφαρμογή από το 2022 και εκτιμάται ότι θα έχει ακόμη ισχυρότερο αντίκτυπο από την νομοθεσία για τα προσωπικά δεδομένα. 

«Θα είναι το πακέτο των ρυθμιστικών κανόνων που θα λειτουργήσει ως πραγματικός game changer. Θα δημιουργήσει ένα ενιαίο ρυθμιστικό παλίσιο και θα θέσει τις βάσεις για ισχυρότατη διακρατική συνεργασία, με σημαντικούς μηχανισμούς επιβολής και πρόβλεψη για βαρύτατες κυρώσεις» σημειώνει η Dessislava Savova της Clifford Chance. 

Επόμενο μέτωπο θα είναι η τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ). Ήδη η Κομισιόν επεξεργάζεται σχέδιο για τη ρύθμιση του συγκεκριμένου κλάδου. Όπως σχολιάζει το CNBC υπάρχει πραγματική πολιτική βούληση για αυτά τα βήματα, όπως και στήριξη από την κοινή γνώμη. Αυτό προκύπτει και από πρόσφατη έρευνα σύμφωνα με την οποία το 74% των Ευρωπαίων πολιτών θέλουν να γνωρίζουν πώς τα δεδομένα τους χρησιμοποιούντα. 

moneyreview.gr 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News