Business & Finance Δευτέρα 15/02/2021, 19:33 ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΓΚΑΛΙΑΣ
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πώς το Twitter μεταμορφώνεται σε εργαλείο νομισματικής πολιτικής

Φωτ. Reuters

Νέα δεδομένα στο νομισματικό περιβάλλον των κεντρικών τραπεζών φέρνει μελέτη της Τράπεζας της Ιταλίας, η οποία ενδεχομένως και να επιφέρει και μια ριζοσπαστική αλλαγή αναφορικά με τον ρόλο των social media στο χρηματοπιστωτικό περιβάλλον, δίνοντας παράλληλα και άλλη διάσταση στην αντίληψη που έχουμε γι αυτά. 

Η μελέτη βασιζόμενη σε πειραματικούς δείκτες οι οποίοι ανέλυσαν εκατομμύρια αναρτήσεις στο Twitter, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι μέσω των «τιτιβισμάτων», μπορεί να αποτυπωθεί το καταναλωτικό κλίμα ως προς τις τιμές των προϊόντων και συνεπακόλουθα στο πώς θα κινηθεί ο πληθωρισμός. 

Μπορεί να ακούγεται κάπως εξωπραγματικό το συμπέρασμα, ωστόσο η μελέτη διεξήχθη από τον Ιούνιο του 2013 έως τον Δεκέμβριο του 2019  και ανέλυσε 11,1 αναρτήσεις στο Twitter. 

Το εν λόγω μέσο κοινωνικής δικτύωσης μετράει περί των 200 εκατ. μηνιαίων ενεργών χρηστών και σχεδόν 10 εκατ. ενεργούς χρήστες στην γείτονα. 

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι μέσα από αυτές τις αναρτήσεις -οι οποίες χρησιμοποιήθηκαν στην έρευνα αποκλείοντας εκατοντάδες εκατομμύρια άλλες-, τα αποτελέσματα των δεικτών τους όχι μόνο ευθυγραμμίζονταν με τις τελικές μηνιαίες τιμές του πληθωρισμού, αλλά ήταν και σύμφωνα με τις προσδοκίες της Κεντρικής Τράπεζας της Ιταλίας, για τις τιμές του καταναλωτή. 

«Τα ευρήματα υποδεικνύουν ότι το Twitter μπορεί να κατασθεί μια διαχρονική πηγή για την εφαρμογή μιας μεθόδου η οποία μπορεί να εκμαιεύσει τις προσδοκίες των καταναλωτών», υπογραμμίζεται στην έκθεση των 107 σελίδων. 

Αφού αποκλείσθηκαν «τιτιβίσμα» τύπου «προσφορές στο τάδε κατάστημα», ή «με τον Ντράγκι θα καταπολεμήσουμε τον πληθωρισμό», οι δείκτες επικεντρώθηκαν κυρίως στις αναρτήσεις που υποδεικνύουν τις τάσεις του αποπληθωρισμού ή της ανόδου του, χρησιμοποιώντας όρους «τιμή ευκαιρίας», ή «πολύ υψηλές τιμές».

Σε αυτό το πλαίσιο όταν παρατηρείται μια μαζική τάση για αποφυγή των υψηλών τιμών, στο βάθος παραμονεύει το ενδεχόμενο της απομάκρυνσης των καταναλωτών, ενώ στην αντίθετη περίπτωση μια μαζική στροφή προς τα προϊόντα που αξιολογούν πως η τιμή τους είναι συμφέρουσα. Αποτέλεσμα οι δείκτες της Τράπεζας της Ιταλίας, αφενός να καταγράψουν τις καταναλωτικές τάσεις, αφετέρου το πως θα κινηθούν οι τιμές των προϊόντων και μαζί τους ο πληθωρισμός. 

Η μελέτη έρχεται σε μια περίοδο, κατά την οποία η συζήτηση μεταξύ των υπευθύνων χάραξης πολιτικής ανά τον κόσμο, αναφορικά στο πως μπορούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να αποτυπώσουν το καταναλωτικό κλίμα και αν πρέπει να λαμβάνονται υπόψη στη χάραξη της νομισματικής πολιτικής, έχει πάρει «φωτιά».

Εντούτοις όπως καταλήγει η έρευνα της Τράπεζας της Ιταλίας, τα ευρήματα από τα social media είναι σημαντικά, ωστόσο θα χρειασθεί περαιτέρω μελέτη και έρευνα, προκειμένου να αξιολογηθούν διεξοδικά τα δεδομένα. 

moneyreview.gr με πληροφορίες από Reuters