ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η κρίση της έλλειψης ημιαγωγών βαθαίνει – Σε αναβρασμό οι κυβερνήσεις  

Φωτ.  Unsplash/Laura Ockel

Η έλλειψη στη διάθεση ημιαγωγών που παρατηρείται σε παγκόσμιο επίπεδο, έχει εξελιχθεί σε βαθύτατη κρίση, η οποία επί του παρόντος έχει πλήξει περισσότερο τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, με αρκετές εταιρείες να έχουν μειώσει την παραγωγική τους δυναμικότητα, κλείνοντας μονάδες παραγωγής τους και θέτοντας σε αναστολή μέρος εργατικού τους προσωπικού. 

Ήδη εταιρείες, όπως οι Ford, Toyota, Nissan, Stellantis και Honda, έχουν ανακοινώσει ότι έχουν προχωρήσει σε μείωση της παραγωγής τους.

Η μεγάλη αυτή αναταραχή στην αλυσίδα εφοδιασμού έχει κινητοποιήσει τις κυβερνήσεις ανά τον κόσμο, οι οποίες ήδη καταστρώνουν σχέδια ή απευθύνουν εκκλήσεις για επίλυση του προβλήματος αυτού, το οποίο και οξύνεται με ταχείς ρυθμούς. 

Η Γαλλία είναι η τελευταία χώρα που αναλαμβάνει δράση, καθώς όπως αναφέρουν δημοσιεύματα σήμερα είχε προγραμματισθεί συνάντηση με εκπροσώπους της γαλλικής κυβέρνησης και των κλάδων της αυτοκινητοβιομηχανίας και των ηλεκτρονικών, προκειμένου να συζητήσουν το πρόβλημα της έλλειψης των ημιαγωγών. 

Η κίνηση αυτή της Γαλλίας έρχεται μετά την κινητοποίηση της Γερμανίας, όταν στα τέλη του περασμένου μήνα ο υπουργός Οικονομίας της χώρας, Πίτερ Αλτμάιρερ, με επιστολή του ζήτησε από τον ομόλογό του της Κίνας, να επιστήσει την προσοχή τις στις κινεζικές κατασκευάστριες εταιρείες, για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο γερμανικός κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας από την έλλειψη, ένας κλάδος που είναι από τους κινητήριους μοχλούς της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. 

Το Πεκίνο δεσμεύθηκε να κάνει ότι περνάει από το χέρι του προκειμένου να μετριασθεί το πρόβλημα, ωστόσο επί του παρόντος όπως έχει η κατάσταση, δύσκολα μπορεί αυτή να αναστραφεί προς το καλύτερο. 

Πώς όμως έφθασε η έλλειψη ημιαγωγών, να μετατραπεί σε παγκόσμια κρίση; 

Τα αίτια πρέπει να αναζητηθούν κάτι λιγότερο από ένα χρόνο νωρίτερα, όταν η πανδημία του κορωνοϊού απλωσε τα δίχτυα της σε ολόκληρο τον κόσμο και η παγκόσμια οικονομική δραστηριότητα ακινητοποιήθηκε. 

Από τους κλάδους που χτυπήθηκαν βάναυσα από την ακινητοποίηση αυτή, ήταν της αυτοκινητοβιομηχανίας, καθώς στο πλαίσιο των lockdowns οι εκθέσεις των αυτοκινήτων έκλεισαν και η ζήτηση σχεδόν μηδενίσθηκε. 

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έκλεισαν πολλές από τις μονάδες παραγωγής τους και συνεπακόλουθα ακύρωσαν ή μείωσαν αισθητά τις παραγγελίες τους από τους προμηθευτές τους, ανάμεσα σε αυτούς και οι κατασκευαστές ημιαγωγών. 

Την ίδια ώρα με τον κόσμο εγκλεισμένο στο σπίτι, η ζήτηση για τα ηλεκτρονικά είδη όπως τηλεοράσεις, υπολογιστές ή κινητές συσκευές εκτοξεύθηκε.

Οι εταιρείες που παράγουν ημιαγωγούς με τις παραγγελίες από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να ακυρώνονται ή να μειώνονται, στράφηκαν όπως ήταν λογικό στην προμήθεια των εταιρειών που οι παραγγελίες τους εν μέσω της πανδημίας, αντί να υποχωρήσουν ενισχύθηκαν. 

Όταν οι αυτοκινητοβιομηχανίες επανήλθαν ήταν αργά, καθώς οι νέες συμβάσεις και τα συμβόλαια με τις εταιρείες των ηλεκτρονικών ειδών δεν επέτρεπαν στις κατασκευάστριες ημιαγωγών να καλύψουν τις ανάγκες για τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας. 

Σε όλο αυτό το διάστημα υπήρξε και άλλος ένας παράγοντας που επέτεινε το πρόβλημα κι αυτός είναι οι κυρώσεις της κυβέρνησης Τραμπ σε ορισμένες κινεζικές εταιρείες κατασκευής ημιαγωγών εκ των μεγαλυτέρων στην εν λόγω αγορά, κυρώσεις που τις αποκλείουν από τις εμπορικές συναλλαγές με τις εταιρείες σε όλο τον κόσμο. 

Η κυβέρνηση Μπάιντεν δεν έχει δείξει ακόμη τις προθέσεις της αν θα άρει τις κυρώσεις, μια κίνηση που σίγουρα θα επιφέρει μεγάλη ανακούφιση, ίσως και τη μεγαλύτερη στο συγκεκριμένο πρόβλημα, καθώς θα επιστρέψει στην αγορά ένα μεγάλο μέρος της κινεζικής παραγωγής ημιαγωγών. Πάντως ήδη οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ζητήσει χείρα βοηθεία από τον Λευκό Οίκο. 

Επί της παρούσης στις κυβερνήσεις επικρατεί μεγάλος αναβρασμός και προβληματισμός, καθώς μετά την κρίση του κορωνοϊού, βρίσκονται αντιμέτωπες με μια καινούργια, η οποία είναι ξεκάθαρα αποτέλεσμα της υγειονομικής κρίσης. 

moneyreview.gr 

 

Money Review