Σουηδία: Η έκθεση Ντράγκι πέφτει στην «παγίδα» του κοινού χρέους
Η πρόταση του πρώην προέδρου της ΕΚΤ Μάριο Ντράγκι να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα της ΕΕ αναλαμβάνοντας κοινό χρέος είναι μια επικίνδυνη στρατηγική που θα μπορούσε να αποσπάσει την προσοχή από τις πιο αναγκαίες μεταρρυθμίσεις που χρειάζεται η ένωση, προειδοποίησε ο Σουηδός πρωθυπουργός Ουλφ Κρίστερσον.
Ενώ ο πρωθυπουργός χαιρέτισε την έκθεση ως σημαντική συμβολή σε μια συζήτηση για τις μακροπρόθεσμες οικονομικές προοπτικές για την οποία η Σουηδία είχε ασκήσει πίεση κατά τη διάρκεια της προεδρίας της ΕΕ πέρυσι, επανέλαβε τη μακροχρόνια αντίθεση της χώρας του για έκδοση κοινού χρέους.
«Οι ευρωπαϊκές εκθέσεις τείνουν να συνοψίζονται στην εξής άποψη, ότι χρειάζεται να δανειστείτε πολλά χρήματα από κοινού για να κάνετε πράγματα», είπε ο Κρίστερσον σε συνέντευξή του στη Στοκχόλμη. «Σε αυτό το θέμα, εμείς, μαζί με άλλες χώρες, είμαστε δύσπιστοι. Κάθε φορά που θέλετε να πετύχετε κάτι, δεν μπορεί να καταλήγετε στο να αναλάβουμε περισσότερα χρέη».
Η έκθεση Ντράγκι, που δημοσιεύθηκε την περασμένη εβδομάδα, προέτρεψε την ΕΕ να επενδύσει έως και 800 δισ. ευρώ (890 δισεκατομμύρια δολάρια) επιπλέον ετησίως και να δεσμευτεί για πωλήσεις κοινών ομολόγων για να βοηθήσει να γίνει η ένωση πιο ανταγωνιστική με την Κίνα και τις ΗΠΑ. Ζήτησε επίσης από την ΕΕ να χαλαρώσει το ρυθμιστικό πλαίσιο των εταιρειών και να λάβει υπόψη τα αποτελέσματα στην καινοτομία κατά τη διερεύνηση των συγχωνεύσεων, που θα μπορούσαν να ανοίξουν σε περισσότερη ενοποίηση σε τομείς όπως ο κλάδος των τηλεπικοινωνιών.
Με τη θέση αυτή, ουσιαστική η Σουηδία ευθυγραμμίζεται με χώρες όπως η Ολλανδία και η Γερμανία, που είναι αντίθετες στον κοινό δανεισμό της ΕΕ.
Με τις πολιτικές ελεύθερου εμπορίου που υποστηρίζονται συχνά από τη Σουηδία υπό την πίεση των γεωπολιτικών εντάσεων και των κρατικών επιδοτήσεων, τα κράτη μέλη της ΕΕ θα λάβουν απόφαση για το αν θα προχωρήσουν σε επιπλέον δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα τον επόμενο μήνα. Ο Κρίστερσον είπε ότι μετά την αποχή στην αρχική ψηφοφορία για την κίνηση, η κυβέρνησή του επανεξετάζει τώρα το θέμα λεπτομερώς.
«Υπάρχει πιθανώς ένας μάλλον ρεαλιστικός συμβιβασμός που πρέπει να γίνει, στο πλαίσιο να καταστεί το εμπόριο όσο το δυνατόν πιο ελεύθερο», είπε. «Είναι κυριολεκτικά το ελεύθερο εμπόριο που έχει χτίσει τον πλούτο αυτής της μικρής χώρας και δυσκολεύομαι να πιστέψω ότι κάτι διαφορετικό από αυτό θα γίνει ξαφνικά αυτό που θα μπορούσε να φέρει στη Σουηδία, με τους 11 εκατομμύρια κατοίκους της, μεγαλύτερη ευημερία».
moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News