Business & Finance Σάββατο 18/03/2023, 11:45
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τάνκερ που «ήρθαν από το πουθενά» μεταφέρουν το ρωσικό πετρέλαιο

Τάνκερ που «ήρθαν από το πουθενά» μεταφέρουν το ρωσικό πετρέλαιο

Σχεδόν 1.200 μίλια μακριά από το Ντουμπάι, ένα μικρό γραφείο σε μια υποβαθμισμένη βιομηχανική περιοχή δεν προσφέρει την παραμικρή ένδειξη ότι είναι ένα μικρό γρανάζι στην τεράστια νέα αλυσίδα εφοδιασμού πετρελαίου της Ρωσίας.

Η τοποθεσία αυτή αναφέρεται σε μια διεθνή βάση δεδομένων ναυτιλίας ότι ανήκει σε εταιρείες που διαθέτουν περιουσιακά στοιχεία δεξαμενόπλοιων συνολικής αξίας 2 δισ. δολαρίων. Συγκέντρωσαν στόλους σε λιγότερο από ένα χρόνο που τώρα παραδίδουν εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού πετρελαίου σε όλο τον κόσμο.

Ονόματα όπως Gatik Ship Management και Fractal Shipping ανήκουν στο δίκτυο που βοηθά την Ρωσία να συνεχίζει τις εξαγωγές πετρελαίου της και να παρακάμπτει τις κυρώσεις της Δύσης. 

«Πρόκειται για τους νέους παίκτες στην αγορά τάνκερ που έχουν βοηθήσει την Μόσχα να συνεχίζει τις ροές πετρελαίου της σε ολόκληρο τον κόσμο. Οι κυρώσεις φαίνεται να έχουν πολύ μικρό αντίκτυπο στο σύνολο των ρωσικών εξαγωγών», αναφέρει η Ρεβέκα Γαλανόπουλος Τζόουνς, αναλύτρια της VesselsValue, εταιρείας που παρακολουθεί τις τιμές χιλιάδων εμπορικών πλοίων. 

Η Ευρώπη έχει απαγορεύσει τις δια θαλάσσης εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου από τις 5 Δεκεμβρίου επιβάλοντας πλαφόν, απαγόρευση που επεκτάθηκε και στα ρωσικά προϊόντα ντίζελ και διυλισμένου πετρελαίου από τις 5 Φεβρουαρίου. 

Όσα τάνκερ θέλουν να έχουν πρόσβαση σε βασικές δυτικές υπηρεσίες – ειδικά ασφάλιση – θα πρέπει να παράσχουν έγγραφα που να αποδεικνύεται ότι μεταφέρουν ρωσικό αργό σε τιμή κόστους κάτω των 60 δολαρίων το βαρέλι. 

Ωστόσο, τα τρία-τέταρτα του στόλου της εταιρείας Gatik καλύπτεται ασφαλιστικά από τον International Group of Protection & Indemnity Clubs στο Λονδίνο, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg. Για την Fractal, η αναλογία είναι μεγαλύτερη. 

Και οι δύο εταιρείες έχουν πολλά πλοία στο στόλο τους που καλύπτονται από κάποιο από τα 13 μέλη της παραπάνω ένωσης που έχει τα κεντρικα γραφεία της στη Νέα Υόρκη. 

Ο επικεφαλής επιχειρησιακός διευθυντής του American Club, Ντάνιελ Τάντρος, επιβεβαίωσε ότι ο οργανισμός του καλύπτει πλοία και στους στόλους των δύο εταιρειών, προσθέτοντας ότι και οι δύο έχουν παράσχει τις λεγόμενες βεβαιώσεις που επιβεβαιώνουν ότι οι αγορές πετρελαίου είναι σύμφωνες με το ανώτατο όριο τιμών της Ομάδας G7.

Οι ανάγκες για εταιρείες όπως η Gatik και η Fractal αυξήθηκαν επειδή πολλές συμβατικές δυτικές ναυτιλιακές εταιρείες σταμάτησαν να «σηκώνουν» ρωσικά βαρέλια, είτε για να διαμαρτυρηθούν για την εισβολή είτε λόγω του κινδύνου να υποστούν κυρώσεις.

Όμως ακόμη και πριν επιβληθούν τα μέτρα με το πλαφόν, ένα μεγάλο μέρος των τάνκερ είχαν αρχίσει να πωλούν το ρωσικό αργό σε μία νέα ομάδα αγοραστών, των οποίων η ταυτότητα δεν ήταν πάντα ξεκάθαρη. 

Επιτρεπόμενο Εμπόριο

Δεν υπάρχουν αποτελέσματα κατά την αναζήτηση της εταιρείας Gatik Ship Management στον ιστότοπο του Υπουργείου Εταιρικών Υποθέσεων της Ινδίας. Μια διεύθυνση ιστότοπου Gatik δείχνει ότι είναι υπό κατασκευή, ενώ η εταιρεία αρνήθηκε να απαντήσει σε ερωτήσεις σχετικά με τις δραστηριότητές της.

Ο ιστότοπος της Fractal έχει μόνο μια διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για πρόσληψη. Η διεύθυνσή της στο Ντουμπάι αναγράφεται στο Equasis ως η τοποθεσία για τον εμπορικό διαχειριστή των περισσότερων δεξαμενόπλοιων της Fractal. Η εταιρεία μετακόμισε επίσης πρόσφατα από έναν κοινόχρηστο χώρο εργασίας στη Γενεύη, όπου ήταν τα κεντρικά γραφεία της, σύμφωνα με έναν διευθυντή εκεί.

Ο στόλος της Gatik μπορεί να μεταφέρει περίπου 30 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου και καυσίμων, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε το Bloomberg. Το Fractal έχει μεταφορική ικανότητα κοντά στα 15 εκατ. βαρέλια.

Σχεδόν όλα τα δεξαμενόπλοια των Fractal και Gatik είχαν επαφές με ρωσικά λιμάνια φέτος ή μετέφεραν ρωσικά φορτία με τη μέθοδο από πλοίο σε πλοίο, σύμφωνα με δεδομένα παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων που συγκεντρώθηκαν από το Bloomberg.

Η Ινδία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα δεν υπέγραψαν το ανώτατο όριο τιμών, ούτε έχουν επιβάλει άλλες κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο. Μπορούν επίσης να χρησιμοποιούν νόμιμα δυτικές υπηρεσίες, με την προϋπόθεση ότι δίνουν βεβαίωση ότι τα φορτία αγοράστηκαν με ή κάτω από το ανώτατο όριο.

Ρωσία – Υπηρεσίες

Η πρώτη καταγεγραμμένη εξαγορά δεξαμενόπλοιων της Gatik ήταν τον Ιούνιο του 2022, με την πιο πρόσφατη τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους, σύμφωνα με την VesselsValue, εταιρεία που παρακολουθεί τις πωλήσεις και τις αγορές εμπορικών πλοίων. Τον ίδιο μήνα έγιναν και στην Fractal, σύμφωνα με τα στοιχεία του Equasis.

Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι το δεξαμενόπλοιο Gatik Jumbo, το οποίο παρατηρήθηκε να καταπλέει στο λιμάνι Ust-Luga στη Βαλτική Θάλασσα της Ρωσίας στις 11 Φεβρουαρίου. Τώρα βρίσκεται κοντά στην Καλαμάτα στην Ελλάδα, όπου συνηθίζονται να γίνονται μεταφορές φορτίου από πλοίο σε πλοίο, σύμφωνα με την παρακολούθηση πλοίων από το Bloomberg. Το πλοίο τέθηκε υπό τη διαχείριση του Gatik στις 3 Φεβρουαρίου, σύμφωνα με το Equasis.

Η Ρωσία εξήγαγε 3,2 εκατ.βαρέλια ημερησίως αργού από τα λιμάνια της στο δίμηνο μετά την επιβολή του πλαφόν στις εισαγωγές της Ε.Ε. στις 5 Δεκεμβρίου του 2022. 

Ούτε η Gatik ούτε η Fractal αναφέρονται ως οι πραγματικοί κάτοχοι των δεξαμενόπλοιων στους στόλους τους, πράγμα που σημαίνει ότι πιθανώς εκμεταλλεύονται τα πλοία για λογαριασμό άλλων, των οποίων η ταυτότητα συχνά δεν δημοσιοποιείται. Περιγράφονται ως οι «εγγεγραμμένοι ιδιοκτήτες» των πλοίων τους στον ιστότοπο του American Club.

Αυτή είναι μια κοινή μορφή ιδιοκτησίας πλοίου στη ναυτιλιακή αγορά, χωρίς ωστόσο να υποδηλώνει τον πραγματικό ιδιοκτήτη του πλοίου.

 

 

moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg

 

Διαβάστε επίσης:

Bloomberg: Ο Λακωνικός Κόλπος, τα ρωσικά πετρέλαια και το ship-to-ship

Ρωσία: Ο «σκοτεινός» στόλος της γίνεται το πρόβλημα της διεθνούς ναυτιλίας

Η Ευρώπη θα εισάγει απαγορευμένο ρωσικό ντίζελ χωρίς να το ξέρει

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News