Business & Finance Κυριακή 22/01/2023, 13:43
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ευρώπη: Γιατί χρειάζεται τις μεταφορές πρώτων υλών με τραίνα από Κίνα μέσω Ρωσία

Ευρώπη: Γιατί χρειάζεται τις μεταφορές πρώτων υλών με τραίνα από Κίνα μέσω Ρωσία

Η προμήθεια της Ουκρανίας με σύγχρονα άρματα μάχης παραμένει ένα βασικό θέμα που αντιμετωπίζουν οι σύμμαχοι του Κίεβου, μετά τη συνάντηση κορυφαίων αξιωματούχων Άμυνας στη Γερμανία την Παρασκευή. Και αυτό, επειδή η πιο εκτεθειμένη αλυσίδα προσφοράς για την παραγωγή αυτού του αμυντικού εξοπλισμού γίνεται μέσω τρένων που διέρχονται της Ρωσίας. 

Η Ρωσία βρίσκεται στο επίκεντρο του εμπορευματικού σιδηροδρομικού δικτύου που προμηθεύει τους κατασκευαστές όπλων της Δύσης με σταθερή προμήθεια μετάλλων που είναι αναγκαία για μικροεπεξεργαστές, ηλεκτρονικά και πολεμοφόδια τα οποία χρησιμοποιούντια στα σύγχρονα όπλα. Το μεγαλύτερο μέρος των σπάνιων γαιών εξορύσσονται στην Κίνα και η Russian Railways μαζί με άλλα σιδηροδρομικά δίκτυα μεταφέρουν αυξανόμενες ποσότητες αυτών των σημαντικών μετάλλων τα οποία χρειάζεται η Ευρώπη για την αμυντική βιομηχανία της. 

Οι ποσότητες των κινεζικών σπάνιων γαιών που μεταφέρονται με τραίνα μέσω Ρωσίας αυξήθηκαν στους 36.074 τόνους τους πρώτους εννέα μήνες του 2022, υπερδιπλάσιες από αυτές που μεταφέρθηκαν καθ΄όλη τη διάρκεια του 2021, σύμφωνα με στοιχεία της Ε.Ε. τα οποία επικαλείται το Bloomberg. Η αξία του συγκεκριμένου εμπορίου αυξήθηκε περισσότερο από τέσσερα-πέμπτα, στα 377 εκατ.ευρώ μέσω Σεπτεμβρίου. 

«Είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι παρά τις κυρώσεις, αυτή η αλυσίδα προσφοράς εξακολουθεί να λειτουργεί. Υπογραμμίζει τη σημασία αυτών των σπάνιων γαιών και δείχνει τον τεράστιο βαθμό εξάρτησής της από αυτές», αναφέρει ο Michael Wurnser, ιδρυτής της Norge Mining. 

Σπάνιες Γαίες από Κίνα

Η μεταφορά μέσω σιδηροδρόμων σπάνιων γαιών από την Κίνα προς την Ε.Ε. έχει αυξηθεί

Source: EU data

 

Ο Wurmser μίλησε από το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ του Νταβός, όπου συναντήθηκε με στελέχη της αμυντικής βιομηχανίας τα οποία προσπαθούν να διαφοροποιήσουν τις αλυσίδες προσφοράς στρατηγικών πρώτων υλών. Το Norge Mining υποστηρίζει στη Νορβηγία διαθέτει μεγάλα αποθέματα σε βανάδιο και τιτάνιο, δύο μέταλλα ιδιαίτερα σημαντικά για την αμυντική βιομηχανία και των οποίων η παραγωγή κυριαρχείται αυτή τη στιγμή από την Κίνα και την Ρωσία. 

Η Κίνα τροφοδοτεί την Ευρώπη με περισσότερο από το 90% των σπάνιων γαιών που χρησιμοποιούνται επί ευρωπαϊκού εδάφους και τα τελευταία στοιχεία της Ε.Ε. δείχνουν ότι τα ρωσικά σιδηροδρομικά δίκτυα βρίσκονται σε πλήρη λειτουργία και αποτελούν βασικό κόμβο στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας του Πεκίνου «Μία Ζώνη Ένας Δρόμος». 

Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει δείξει σε όλο το μεγαλείο της την εξάρτηση της Ευρώπης από τα σιδηροδρομικά δίκτυα της Ρωσίας και τους διαδρόμους του εμπορίου με την Κίνα, σύμφωνα με στοιχεία της Ε.Ε.. Παρά το γεγονός ότι οι σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές εκπροσωπούν μόλις το 3% έως 4% του συνολικού εμπορίου αγαθών Κίνας – Ε.Ε., μπορούν να εξοικονομήσουν πολύ χρόνο στην παράδοση ενός προϊόντος. Χρειάζονται 16 ημέρες για τη μεταφορά μέσω σιδηροδρόμου για τη μεταφορά προϊόντων από τη Γουχάν της Κίνας στο Ντούισμπουργκ της Γερμανίας μέσω Ρωσίας. Οι αντίστοιχες μεταφορές δια θαλάσσης από την Ασία προς τη Β.Ευρώπη μπορεί να χρειαστούν διπλάσιο χρόνο. 

Οι σιδηροδρομικές μεταφορές από Κίνα προς Ευρώπη μπορεί να ακολουθήσουν διάφορους δρόμους. Ο όγκος μέσω του βόρειου διαδρόμου έχει αυξηθεί σημαντικά από το 2016 φθάνοντας τα 692.500 κοντέινερ χωρητικότητας 20 πόδων το 2021. Ομως, ο αριθμός έχει μειωθεί μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, σύμφωνα με ανάλυση της Ε.Ε., στα 187.000 κοντέινερ την περίοδο Ιανουαρίου – Απριλίου 2022. 

Ωστόσο άλλοι διάδρομοι δεν βρίσκονται σε πλήρη ανάπτυξη, ούτε είναι σε θέση να απορροφήσουν τις απώλειε από το βόρειο διάδρομο. Αυτό ενδεχομένως να αποτελέσει σημαντικό ζήτημα σε μεσοπρόθεσμο έως μακροπρόθεσμο ορίζοντα, χωρίς ωστόσο να προκαλεί ανησυχία αυτή τη στιγμή, καθώς το μεγαλύτερο μέρος από τις κρίσιμες πρώτες ύλες δεν υπόκεινται σε κυρώσεις, όπως αναφέρουν αξιωματούχοι της Ε.Ε..

Ένας σημαντικός κίνδυνος είναι ότι η Ρωσία θα μπορούσε να αυξήσει το κόστος και τις προκλήσεις για τους Ευρωπαίους εισαγωγείς εάν η Μόσχα μπλοκάρει τα 15 τραίνα ημερησίως που κινούνται μέσω του βόρειου διαδρόμου. 

Εμπόριο Ε.Ε. – Κίνας μέσω σιδηροδρόμων

Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει επιβραδύνει τις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές Ε.Ε. – Κίνας έως πέρυσι το Σεπτέμβριο 

Source: EU data

Επιπλέον, η διακοπή της πρόσβασης στα κινεζικά ορυχεία βολφραμίου, τα οποία αντιπροσώπευαν περισσότερο από το 83% της παγκόσμιας παραγωγής, θα μπορούσε να καταστήσει τις δυτικές οικονομίες ιδιαίτερα ευάλωτες.

Το μέταλλο είναι ζωτικής σημασίας για μια σειρά προϊόντων – από μπαταρίες έως μαγνήτες και μικροτσίπ και από κοινού η Κίνα και η Ρωσία ελέγχουν σχεδόν τα δύο τρίτα των αναγνωρισμένων αποθεμάτων – και η ζήτηση καθοδηγείται από τις «αμυντικές δαπάνες που τροφοδοτούνται από τη σύγκρουση Ουκρανίας και Ρωσίας», σύμφωνα με την Tungsten West. 

 

moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg

 

Διαβάστε επίσης:

Σουηδία: Βρέθηκε το μεγαλύτερο κοίτασμα σπάνιων γαιών της Ευρώπης – Ανακατεύεται η τράπουλα στην αγορά

Η στρατηγική αυτονομία της βιομηχανίας

Σπάνιες γαίες: Η Γροιλανδία μετατρέπεται σε πεδίο μάχης

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News