Business & Finance Παρασκευή 23/09/2022, 08:37
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στο τραπέζι η επάρκεια της αγοράς σε ντίζελ

Στο τραπέζι η επάρκεια της αγοράς σε ντίζελ

Ζητήματα επάρκειας της εγχώριας αγοράς σε ντίζελ θα απασχολήσουν τηλεδιάσκεψη που θα πραγματοποιηθεί σήμερα το μεσημέρι με τη συμμετοχή εκπροσώπων των διυλιστηρίων των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών, του ΔΕΔΔΗΕ, της ΔΕΗ, του ΑΔΜΗΕ και της ΡΑΕ. Από 1ης Νοεμβρίου το ντίζελ κίνησης επιστρατεύεται στη μάχη για την ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας, σε περίπτωση πλήρους διακοπής των ροών ρωσικού αερίου τους κρίσιμους χειμερινούς μήνες μέχρι και τον Μάρτιο του 2023. Θα υποκαταστήσει το φυσικό αέριο στη λειτουργία μονάδων ηλεκτροπαραγωγής με δυνατότητα εναλλακτικού καυσίμου και συγκεκριμένα τις μονάδες Κομοτηνής και Λαύριο IV της ΔΕΗ, τις δύο μονάδες (EΝΘΕΣ και Θίσβης) της Elpedison και τις τρεις μικρές μονάδες ανοιχτού κύκλου της «Ηρων», συνολικής ισχύος 1.795 MW.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ της Καθημερινής, οι συμμετέχοντες στη σημερινή τηλεδιάσκεψη θα εξετάσουν το κατά πόσο έχουν διασφαλισθεί τα απαιτούμενα αποθέματα ασφαλείας και έχουν επιλυθεί ζητήματα που είχαν διαπιστωθεί σε προηγούμενη σύσκεψη μέσα στον Ιούλιο, όπως για παράδειγμα η δυνατότητα μεταφορά του καυσίμου μέσω βυτιοφόρων από τα διυλιστήρια στις εγκαταστάσεις των μονάδων, σε Κομοτηνή, Θεσσαλονίκη, Λαύριο και Βοιωτία.

Η πλευρά των διυλιστηρίων πάντως στην προηγούμενη σύσκεψη διαβεβαίωσε ότι δεν τίθεται κανένα ζήτημα με την παραγωγή ντίζελ και ότι σε κάθε περίπτωση εάν χρειαστεί θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν και ποσότητες που κατευθύνονται σε εξαγωγές.

Οι ηλεκτροπαραγωγοί των μονάδων φυσικού αερίου που θα κάνουν χρήση ντίζελ κίνησης, εφόσον το σύστημα κηρυχθεί σε κατάσταση συναγερμού επιπέδου τρία, θα πρέπει βάσει του σχεδίου προληπτικής δράσης της ΡΑΕ από 1ης Νοεμβρίου να αυξήσουν τα αποθέματα ασφαλείας σε 20 ημέρες από πέντε. Η ισοδύναμη συνολική ποσότητα του αποθέματος εναλλακτικού καυσίμου, σύμφωνα με τη ΡΑΕ, αντιστοιχεί σε περίπου 0,9 TWH φυσικού αερίου. ΔΕΗ, ΕΛΠΕ και Ηρων διαβεβαιώνουν ότι θα έχουν συμμορφωθεί πλήρως μέχρι την 1η Νοεμβρίου, ενώ έχουν ήδη τεστάρει τη λειτουργία των μονάδων με ντίζελ. Δεν φαίνεται ωστόσο να έχουν ανταποκριθεί στο κάλεσμα του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστα Σκρέκα για λειτουργία των μονάδων με ντίζελ 120 ώρες μέσα στον Σεπτέμβριο. «Δεν βρίσκεται το σύστημα σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης για να συμβεί αυτό. Οι αποδόσεις των μονάδων όταν λειτουργούν με εναλλακτικό καύσιμο μειώνονται και δημιουργούνται σοβαρά προβλήματα ανταγωνισμού, ενώ επιβαρύνονται και τεχνικά», δηλώνει στην «Κ» εκπρόσωπος των ηλεκτροπαραγωγών.

Στο μεταξύ, οι εταιρείες εισαγωγής φυσικού αερίου (ΔΕΠΑ, Mytilineos, Προμηθέας Gas, Εlpedison, ΔΕΗ και Hρων) έχουν αρχίσει να εγκαθιστούν τις πρώτες ποσότητες αποθεμάτων ασφαλείας σε αποθηκευτικούς χώρους της Ιταλίας και της Βουλγαρίας. Το προληπτικό σχέδιο της ΡΑΕ τις υποχρεώνει μέχρι την 1η Νοεμβρίου να έχουν εγκαταστήσει είτε στην Ιταλία είτε σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα, υπό την προϋπόθεση ότι το κόστος δεν είναι υψηλότερο, συνολικά αποθέματα φυσικού αερίου 1,14 TWH. Mέσα στον Οκτώβριο εξάλλου οι ηλεκτροπαραγωγοί που διαθέτουν μονάδες φυσικού αερίου χωρίς δυνατότητα εναλλακτικού καυσίμου θα κληθούν από τον ΔΕΣΦΑ να δηλώσουν σε ειδική πλατφόρμα αποθέματα ασφαλείας στο νέο FSU της Ρεβυθούσας για την περίοδο Νοεμβρίου 2022 – Μαρτίου 2023.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News