ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Απάτες: Τα νέα κόλπα που χρησιμοποιούν οι επιτήδειοι

Απάτες: Τα νέα κόλπα που χρησιμοποιούν οι επιτήδειοι

Τα µηνύµατα στο κινητό ή στο ηλεκτρονικό ταχυδροµείο που αποστέλλονται δήθεν από τράπεζες µε στόχο την αποκάλυψη κωδικών χρήσης πιστωτικών καρτών και αριθµών λογαριασµών καθώς και προσωπικών στοιχείων είναι ο πιο συνηθισµένος τρόπος του λεγόµενου phishing (ηλεκτρονικό ψάρεµα) για την εξαπάτηση των καταναλωτών και την απόσπαση κρίσιµων δεδοµένων από επιτήδειους που στη συνέχεια αποσπούν χρήµατα από τους τραπεζικούς λογαριασµούς. Το γεγονός, ωστόσο, ότι τα χρηµατοπιστωτικά ιδρύµατα λαµβάνουν µέτρα και οι καταναλωτές αρχίζουν να γίνονται πιο καχύποπτοι έχει ως συνέπεια οι επιτήδειοι να επιστρέφουν σε πιο παραδοσιακούς τρόπους.

Οπως αποκαλύπτει η ετήσια έκθεση πεπραγµένων του Συνηγόρου του Καταναλωτή, πλέον οι επιτήδειοι προσεγγίζουν τα υποψήφια θύµατα µέσω αγγελιών που τα ίδια έχουν αναρτήσει. Συγκεκριµένα, ιδιαίτερα αυξηµένος παρουσιάζεται ο αριθµός αναφορών που λαµβάνει η Αρχή σχετικά µε την εξαπάτηση καταναλωτών που έχουν αναρτήσει ιδιωτικές αγγελίες στο ∆ιαδίκτυο. Η εξαπάτηση γίνεται µέσω τηλεφωνικών κλήσεων που δέχονται από άγνωστα πρόσωπα, τα οποία, προσποιούµενα τους υποψήφιους αγοραστές προϊόντων ή υπηρεσιών που τίθενται προς πώληση, τους παραπείθουν σε αποκάλυψη προσωπικών κωδικών πρόσβασης e-banking ή στοιχείων χρεωστικών – πιστωτικών καρτών.

Νέους τρόπους εξαπάτησης των καταναλωτών έχουν επινοήσει οι επιτήδειοι και στον κλάδο του ηλεκτρονικού εµπορίου. Αν και οι σχετικές καταγγελίες που δέχθηκε ο Συνήγορος του Καταναλωτή ήταν λιγότερες σε σύγκριση µε το 2020, χρονιά της µεγάλης «έκρηξης» του ηλεκτρονικού εµπορίου, οι περιπτώσεις παρελκυστικών πρακτικών και πρακτικών εξαπάτησης δεν έλειψαν.

Ποια είναι τα πιο συνηθισµένα φαινόµενα; Αθλητικά ενδύµατα και υποδήµατα πολύ γνωστών εµπορικών εταιρειών που προσφέρονται σε τιµές-κράχτες, αφού είναι ιδιαίτερα και σε ύποπτο βαθµό χαµηλές σε σχέση µε τις συνήθεις τιµές διάθεσης αυτών των προϊόντων στην αγορά. Τα προϊόντα αυτά, όποτε παραδίδονται στους καταναλωτές, διαπιστώνεται ότι είναι πολύ χαµηλής ποιότητας και συνήθως σε χρώµα ή/και νούµερο διαφορετικά από την παραγγελία, χωρίς δυνατότητα αλλαγής, αφού η έδρα των πωλητών για την επιστροφή των προϊόντων δεν αναφέρεται στις ιστοσελίδες τους ή δηλώνονται ψευδή στοιχεία επικοινωνίας. Για τις συναλλαγές αυτές δεν εκδίδεται ή εκδίδεται πλαστή απόδειξη λιανικής πώλησης, ενώ είναι χαρακτηριστική και η τακτική πολλών τέτοιων επιτήδειων να λειτουργούν περισσότερες ιστοσελίδες µε παρεµφερή ονόµατα χώρου (domain names) και να παριστάνουν ψευδώς ότι είναι διαφορετικά καταστήµατα που δήθεν ανταγωνίζονται µεταξύ τους, ώστε να πείθουν ευκολότερα και να εξαπατούν τους καταναλωτές.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News