ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η μάχη για τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Ηγουμενίτσας

Στην τελική ευθεία οι διαγωνισμοί – Ποιοι διεκδικούν τα δύο λιμάνια

Η μάχη για τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Ηγουμενίτσας

Την Πέμπτη αναμένεται το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ να εγκρίνει τα νομιμοποιητικά έγγραφα των συμμετεχόντων στον διαγωνισμό για την πώληση της πλειοψηφίας του μετοχικού κεφαλαίου (τουλάχιστον 67%) του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας, ενώ δύο εβδομάδες αργότερα, στις 22 Σεπτεμβρίου, εκπνέει, εκτός απροόπτου, και η καταληκτική προθεσμία για την υποβολή δεσμευτικών οικονομικών προσφορών για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Ωστόσο, αν και για την Ηγουμενίτσα αναμένεται έως τις 18 Σεπτεμβρίου (10 μέρες μετά τις αποφάσεις της Πέμπτης) να ξεκαθαρίσει η εικόνα για το ποιο από τα τρία επενδυτικά σχήματα που κατέθεσαν δεσμευτικές προσφορές θα επικρατήσει (ή ποια δύο σχήματα θα οδηγηθούν σε διαδικασία βελτιωμένων προσφορών), η ορατότητα σχετικά με την ιδιωτικοποίηση του λιμένα Αλεξανδρούπολης ενδεχομένως να παραμείνει χαμηλή.

Και αυτό διότι αφορά ένα λιμάνι κρίσιμης γεωπολιτικά σημασίας, ειδικά σε μια περίοδο που εξελίσσεται ένας πόλεμος στην Ευρώπη και οι υποδομές του χρησιμοποιούνται για την υποστήριξη της άμυνας συμμαχικών χωρών. Υπενθυμίζεται ότι στo πλαίσιο της θεσμοθετημένης ελληνοαμερικανικής αμυντικής συνεργασίας (Συμφωνία Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας – MDCA) το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης χρησιμοποιούν οι αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις για τη μεταφορά πολεμικού υλικού στην Ευρώπη, όπως η διαρκής επιχείρηση του υπουργείου Αμυνας των ΗΠΑ, Atlantic Resolve, με την οποία εναλλάσσεται υλικό και προσωπικό που σταθμεύει σε συμμαχικές χώρες. Οι σχετικές πληροφορίες, που δεν διασταυρώνονται επισήμως, δίνουν αυξημένη πιθανότητα στη χορήγηση νέας παράτασης. Η προθεσμία για τη χορήγηση νέας τέτοιας αναβολής τοποθετείται στις 15 Σεπτεμβρίου. Στον εν λόγω διαγωνισμό έχουν προκριθεί δύο επενδυτικά σχήματα, είτε αμιγώς αμερικανικών συμφερόντων είτε με τη συμμετοχή αμερικανικών συμφερόντων, αφενός η Quintana Infrastructure & Development και αφετέρου η κοινοπραξία των Black Summit Financial Group, Euroports, EFA Group και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, όπως επίσης και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης –που ανεπισήμως διαρρέει πως δεν θα καταθέσει δεσμευτική προσφορά– αλλά και η κοινοπραξία Cameron S.A., Goldair Cargo A.E. και Bollore Africa Logistics.

Λιγότερο περίπλοκα είναι τα θέματα σχετικά με την ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας. Στον διαγωνισμό έχουν καταθέσει δεσμευτικές προσφορές τρία σχήματα: η Attica Group σε κοινοπραξία με την Ακτωρ, η κοινοπραξία της Grimaldi Euromed με τις Μινωικές Γραμμές και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης. Στην αγορά εκτιμάται πως όταν αποσφραγιστούν οι οικονομικές προσφορές, δηλαδή έως τις 18 Σεπτεμβρίου, οι δύο υποψήφιοι με τις υψηλότερες οικονομικές προσφορές (και εφόσον η προσφορά του δεύτερου δεν απέχει περισσότερο από 20% από του πρώτου, οπότε και ο διαγωνισμός θα επικυρωθεί στον πρώτο) θα κληθούν να δώσουν νέες βελτιωμένες προσφορές. Η εκτίμηση που επικρατεί φέρει ως πιθανότερους μονομάχους τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης με τον όμιλο Grimaldi.

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης: 

ΤΑΙΠΕΔ: Τρεις δεσμευτικές προσφορές για το λιμάνι Ηγουμενίτσας

Η νέα κόντρα στις τηλεπικοινωνίες και οι ναυμαχίες για τα λιμάνια

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News