ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το delivery στην πρώτη γραμμή: Με μισθό ή με μπλοκάκι

Πώς «άνοιξε» το επάγγελμα του ταχυμεταφορέα με όχημα την πανδημία

AP Photo

Στην πρώτη γραμμή βρέθηκε εν μέσω πανδημίας το επάγγελμα του ταχυμεταφορέα. Η κατακόρυφη αύξηση που προκάλεσαν το lockdown στη ζήτηση τόσο για την υπηρεσία παράδοσης φαγητού κατ’ οίκον (delivery) όσο και ο πολλαπλασιασμός των αποστολών πακέτων που πρέπει να μεταφερθούν από τους κούριερ. Μέσα σε λίγους μήνες, το ενδιαφέρον για ένα δύσκολο επάγγελμα η ρύθμιση του οποίου επιχειρείται εδώ και χρόνια, αυξήθηκε κατακόρυφα. Τόσο από την πλευρά των εργοδοτών που αναζητούν έμπειρους συνεργάτες για να καλύψουν την αυξημένη ζήτηση για τις υπηρεσίες που προσφέρουν όσο και από τους εργαζόμενους οι οποίοι βλέπουν στο συγκεκριμένο επάγγελμα μια πιθανή διέξοδο στο πρόβλημα της ανεργίας (σ.σ ενδεικτική άλλωστε είναι και η πρόσφατη δήλωση του επικεφαλής της Wolt στο Money Review για 7000 πολίτες που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για να συνεργαστούν με την εταιρεία του η οποία εξειδικεύεται στην διανομή τροφίμων).

Το αν η πανδημία έχει δημιουργήσει και νέες θέσεις εργασίας στο συγκεκριμένο επάγγελμα είναι ένα ζήτημα που έχει δημιουργήσει αντικρουόμενες θέσεις και απόψεις. Εκπρόσωποι επιχειρήσεων του κλάδου μιλούν για συνεχή προσπάθεια εξεύρεσης συνεργατών αλλά και για «ανταγωνισμό» που έχει δημιουργηθεί μεταξύ των εταιρειών με αντικείμενο την καλή στελέχωση. Από τη μια οι εταιρείες κούριερ που κατά κύριο λόγο προσφέρουν θέσεις μισθωτής απασχόλησης με πλήρες ωράριο και από την άλλη οι υπηρεσίες delivery που προβάλουν ως δελεαρ και την προοπτική των φιλοδωρημάτων –δηλαδή της έμμεσης προσαύξησης του εισοδήματος- που αφήνουν συνήθως οι καταναλωτές σε όσους φέρνουν τα πακέτα με το φαγητό.  

Η πράξη δείχνει ότι το επάγγελμα του μεταφορέα έχει γίνει πλέον πλήρως «ανοικτό» κάτι που σημαίνει ότι προσφέρονται θέσεις απασχόλησης με κάθε πιθανή μορφή συνεργασίας.

1.       Υπάρχει η μισθωτή απασχόληση με σχέση εξαρτημένης εργασίας. Πολλοί είναι και οι εργοδότες (ειδικά στις μικρές επιχειρήσεις εστίασης) που προτείνουν τη λύση της μερικής απασχόλησης ούτως ώστε να περιορίζεται το μισθολογικό κόστος. Εκτός από τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τη σχέση εξαρτημένης εργασίας, οι εργοδότες οφείλουν να πληρούν τις προϋποθέσεις για την ασφαλή απασχόληση του εργαζόμενου (συντήρηση του δίκυκλου κλπ).

2.       Το τελευταίο διάστημα, έχει προστεθεί και η λύση της «αυτοαπασχόλησης». Ο εργαζόμενος αντιμετωπίζεται ως συνεργάτης. Αν η σχέση του είναι πιο «χαλαρή» (σ.σ καθώς ο ίδιος επιλέγει τη συχνότητα της απασχόλησής του) αμείβεται με τίτλο κτήσης. Μετά τις πρόσφατες αλλαγές στην ασφαλιστική νομοθεσία και ο τίτλος κτήσης βαρύνεται μες ασφαλιστικές εισφορές 20,28% για σύνταξη και υγειονομική περίθαλψη. Επίσης, υπάρχει επιβάρυνση 3,6% για το χαρτόσημο. Συνήθως, οι τίτλοι κτήσης προσφέρονται για αμοιβές της τάξεως των 10.000 ευρώ σε ετήσια βάση.

3.       Για ποσά μεγαλύτερα των 10.000 ευρώ από αυτοαπασχόληση, απαιτείται έναρξη εργασιών στην εφορία με τον ΚΑΔ 53.20.12 (Υπηρεσίες κατ’ οίκον παράδοσης τροφίμων). Με την έναρξη εργασιών ο επαγγελματίας βαρύνεται ο ίδιος με τις ασφαλιστικές εισφορές οι οποίες πλέον υπολογίζονται με πέντε διαφορετικά ποσά (από 220 ευρώ έως πάνω από 550 ευρώ) και ελεύθερη επιλογή από τον επαγγελματία. 

Money Review