ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σούπερ μάρκετ: Oι κερδισμένοι της πανδημίας

Σούπερ μάρκετ: Oι κερδισμένοι της πανδημίας

Μπορεί το 2020 ο κλάδος των σούπερ μάρκετ να ήταν τελικά από τους πλέον ωφελημένους όχι μόνο του λιανεμπορίου, αλλά συνολικά των επιχειρήσεων, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι η χρονιά ήταν το ίδιο καλή για όλους. Έτσι, μπορεί συνολικά οι πωλήσεις του κλάδου το 2020 να αυξήθηκαν κατά 9,7%, σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ, όμως άλλες αλυσίδες, όπως η «Σκλαβενίτης» και η «Γαλαξίας» κατέγραψαν πολύ υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης, ενώ άλλες πολύ μικρότερο, όπως η «ΑΒ Βασιλόπουλος» και η «Μασούτης», ενώ κάποιες σημείωσαν ρεκόρ κερδών όπως για παράδειγμα η «My Market». 

Με το 2021 να είναι μία αρκετά διαφορετική χρονιά, καθώς οι δαπάνες των νοικοκυριών στρέφονται και προς άλλες δραστηριότητες και όχι σχεδόν αποκλειστικά στο σούπερ μάρκετ, όπως συνέβη πέρυσι, ο ανταγωνισμός και η μάχη των μεριδίων είναι εντονότερη φέτος. Το σκηνικό δυσκολεύει ακόμη περισσότερο το κύμα ανατιμήσεων που επικρατεί με τις αλυσίδες να βρίσκονται μπροστά στο δίλημμα εάν θα θυσιάσουν τζίρο και περιθώρια κέρδους προκειμένου να απορροφήσουν μέρος των ανατιμήσεων και να μην χάσουν τους πελάτες τους. Ταυτόχρονα έχουν να αντιμετωπίσουν και την αύξηση του ενεργειακού και του μεταφορικού κόστους το οποίο εκτιμάται ότι μπορεί να επιβαρύνει το κόστος λειτουργίας μίας μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ περισσότερο από 3 εκατ. ευρώ ετησίως. 

Οι επιδόσεις του «Σκλαβενίτη»

Ο ηγέτης του κλάδου, η «Σκλαβενίτης» όχι μόνο αύξησε τον κύκλο εργασιών του με ρυθμό πολύ υψηλότερο από το σύνολο της αγοράς, αλλά το καθαρό του αποτέλεσμα ήταν κέρδη, για πρώτη φορά από το 2017, οπότε απέκτησε και τον έλεγχο της πρώην «Μαρινόπουλος». σύμφωνα με την οικονομική έκθεση του «Σκλαβενίτη», ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών του διαμορφώθηκε το 2020 σε 3,79 δισ. ευρώ έναντι 3,27 δισ. ευρώ το 2019 καταγράφοντας άνοδο 15%. Ο κύκλος εργασιών της μητρικής -αφορά δηλαδή τη δραστηριότητα της αλυσίδας «Σκλαβενίτης» στην Ελλάδα- διαμορφώθηκε το 2020 σε 3,15 δισ. ευρώ έναντι 2,63 δισ. ευρώ το 2019 καταγράφοντας αύξηση 19,5%. το καθαρό αποτέλεσμα του ομίλου ήταν κέρδη και δη 63,59 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 18,79 εκατ. ευρώ το 2019. Σε επίπεδο μητρικής τα καθαρά μετά φόρων κέρδη διαμορφώθηκαν το 2020 σε 60,95 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 10,74 εκατ. ευρώ το 2019.

Ο μέσος όρος πελατών του ημερησίως διαμορφώνεται το 2021 (στοιχεία οχταμήνου Ιανουαρίου – Αυγούστου) σε περίπου μισό εκατομμύριο άτομα (505.700), εκ των οποίων οι 467.700 αφορούν την αλυσίδα «Σκλαβενίτης», 26.700 τα καταστήματα «Χαλκιαδάκης», όπου κύριος μέτοχος κατά 60% είναι η Σκλαβενίτης και 11.300 τα καταστήματα cash & carry «The Mart». Το μερίδιο αγοράς της «Σκλαβενίτης» σύμφωνα με τα στοιχεία του ίδιου οχταμήνου διαμορφώνεται σε 29,9%. 

Διαβάστε ακόμη: Sklavenitis.gr – Απόβαση στον θεσσαλικό κάμπο 

Η «ΑΒ Βασιλόπουλος»

Ο δεύτερος της αγοράς, η «ΑΒ Βασιλόπουλος» είδε το 2020 για πρώτη φορά από το 2017 ο κύκλος εργασιών του να «σπάει» πάλι το φράγμα των 2 δισ. ευρώ, χωρίς πάντως να φτάσει στα επίπεδα που είχε φτάσει το 2016 και το 2017, τότε που είχε ευνοηθεί σημαντικά από την κατάρρευση της «Μαρινόπουλος» και είχε κατακτήσει την πρώτη θέση στον κλάδο. Σύμφωνα με την οικονομική του έκθεση, ο κύκλος εργασιών σε ενοποιημένο επίπεδο διαμορφώθηκε σε 2,021 δισ. ευρώ έναντι από 1,94 δισ. ευρώ το 2019, καταγράφοντας αύξηση 3,76% και σε επίπεδο εταιρείας σε 2,018 δισ. ευρώ το 2020 καταγράφοντας αύξηση 3,60%. Πολύ καλύτερες ήταν οι επιδόσεις της αλυσίδας από πλευράς κερδοφορίας, με τα κέρδη προ φόρων να ανέρχονται το 2020 σε 38,7 εκατ. ευρώ σε επίπεδο ομίλου και σε 28,5 εκατ. ευρώ σε επίπεδο εταιρείας, καταγράφοντας αύξηση σε σύγκριση με το 2019 κατά 35,60% και 31,69% αντιστοίχως. Τα κέρδη χρήσεως αυξήθηκαν σε επίπεδο ομίλου κατά 40,20% φτάνοντας τα 28 εκατ. ευρώ. Το 2020 η ΑΒ Βασιλόπουλος προχώρησε σε σημαντικές επενδύσεις θέτοντας σε λειτουργία 8 νέα καταστήματα σούπερ μάρκετ και 36 με το σύστημα της δικαιόχρησης (franchising), ενώ προχώρησε και στη δημιουργία του AB Home Shop Center, επένδυση άνω των 10 εκατ. ευρώ που εξυπηρετεί αποκλειστικά τις ηλεκτρονικές παραγγελίες για την Αττική. 

Ποιοι ακολουθούν

Υπερδιπλασιασμό των κερδών της είχε το 2020 η ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ (Μy Market στη λιανική και Metro Cash & Carry στη χονδρική) καθώς αυτά διαμορφώθηκαν σε 22 εκατ. ευρώ από 9,5 εκατ. ευρώ το 2019. Σε επίπεδο κύκλου εργασιών αυτός διαμορφώθηκε σε 1,33 δισ. ευρώ από 1,25 δισ. ευρώ το 2019, καταγράφοντας αύξηση 6,4%. 

Παρόμοιο ρυθμό ανάπτυξης είχε και η «Μασούτης» με τον τζίρο της το 2020 να διαμορφώνεται σε 882,44 εκατ. ευρώ έναντι 829,81 εκατ. ευρώ το 2019. Τα κέρδη μετά από φόρους διαμορφώθηκαν σε 9,92 εκατ. ευρώ από 8,26 εκατ. ευρώ το 2019, καταγράφοντας αύξηση 20%. Μες στο 2020 η εταιρεία ίδρυσε 7 νέα καταστήματα, αλλά προχώρησε και στο κλείσιμο 4.   

Με τζίρο πάνω από μισό δισεκατομμύριο ευρώ έκλεισε το 2020 για την αλυσίδα «Γαλαξίας». Συγκεκριμένα, ο κύκλος εργασιών της διαμορφώθηκε πέρυσι σε 511,53 εκατ. ευρώ έναντι 450,13 εκατ. ευρώ το 2019, καταγράφοντας αύξηση 13,64%. Τα κέρδη μετά από φόρους αυξήθηκαν κατά 123,16% και διαμορφώθηκαν σε 21,38 εκατ. ευρώ έναντι 9,58 εκατ. ευρώ το 2019. Πρόσφατα η εταιρεία προχώρησε σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου κατά 4,75 εκατ. ευρώ, αύξηση η οποία προέρχεται από κεφαλαιοποίηση μέρους των κερδών της οικονομικής χρήσης του 2020 που διανέμεται στους μετόχους σε νέες μετοχές κατά το ποσοστό συμμετοχής του καθενός στο κεφάλαιο. 

Κοντά στα 400 εκατ. έφτασε ο τζίρος της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός το 2020. Συγκεκριμένα, διαμορφώθηκε σε 390,10 εκατ. ευρώ έναντι 350,07 εκατ. ευρώ το 2019, ενισχυμένος κατά 11,43%. Τα κέρδη μετά από φόρους διαμορφώθηκαν σε 1,89 εκατ. ευρώ έναντι 1,80 εκατ. ευρώ το 2019, αυξημένα κατά 4,71%. Μες στο 2020 η εταιρεία ίδρυσε 13 νέα καταστήματα, ενώ μες στο πρώτο εξάμηνο του 2021 ίδρυσε ακόμη 10. 

Σημειώνεται ότι η Lidl Hellas που βρίσκεται μες στην πρώτη τριάδα του κλάδου δεν δημοσιεύει ισολογισμό. 

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News