ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το μετέωρο βήμα των ελληνικών ναυπηγείων πριν την εξυγίανση

Οι δύο εκκρεμότητες  του Σκαραμαγκά και τα δύο σενάρια για την Ελευσίνα

Το μετέωρο βήμα των ελληνικών ναυπηγείων πριν την εξυγίανση

Η πρόσφατη συμφωνία Ελλάδας – Γαλλίας για την προμήθεια τριών φρεγατών, οι οποίες θα κατασκευαστούν εξ ολοκλήρου στη Γαλλία, φαίνεται ότι δημιουργεί νέα δεδομένα για τα ελληνικά ναυπηγεία και την προσπάθεια ανάταξής τους.

Κι αυτό, διότι ναι μεν ελληνικές επιχειρήσεις θα συμμετέχουν ως προμηθευτές στην κατασκευή και τον εξοπλισμό των πλοίων του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, στο πλαίσιο της συμφωνίας με τους Γάλλους για διάχυση της αξίας της σύμβασης και στην εθνική οικονομία, αλλά σε κάθε περίπτωση οι δύο μεγάλες ελληνικές ναυπηγικές επιχειρήσεις, Σκαραμαγκάς και Ελευσίνα, βρέθηκαν εκτός προγράμματος.

Ωστόσο στην περίπτωση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά η νέα ιδιοκτησία, που σημειωτέον δεν έχει ολοκληρώσει ακόμα την συναλλαγή λόγω αναβλητικών αιρέσεων που δεν έχουν ακόμα αρθεί , είχε δηλώσει από την αρχή πως δεν ενδιαφέρεται για το πρόγραμμα των φρεγατών. Ένα έργο πάντως που αναμένεται να συνεχίσει για το ναυτικό ο Σκαραμαγκάς είναι η συντήρηση των υποβρυχίων που κατασκευάστηκαν εκεί και η προοπτική να ναυπηγηθούν δύο ακόμα εφόσον ενεργοποιηθεί συμφωνία με την γερμανική Thyssen , το ελληνικό Δημόσιο και την ιδιοκτησία του Σκαραμαγκά δηλαδή τον όμιλο Γ. Προκοπίου.

Διαβάστε επίσης: Ποιες ελληνικές επιχειρήσεις ερίζουν για συμμετοχή στο πρόγραμμα των φρεγατών

Η μεταβίβαση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά δεν έχει ακόμα προχωρήσει καθώς αφενός εκκρεμεί μία προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας από τις τοπικές αυτοδιοικητικές αρχές που θέλουν να κηρύξουν παράνομη την παραχώρηση του αιγιαλού αλλά και αφετέρου αναμένεται η απόφαση αρμοδίου δικαστηρίου που θα επικυρώνει το αποτέλεσμα του διαγωνισμού με τον οποίον η ειδική διαχείριση πουλά το συγκρότημα. Υπενθυμίζεται πως όμιλος Προκοπίου προσέφερε 37,3 εκατ. ευρώ για να αγοράσει το τμήμα που πουλούσε η Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ) και άλλα 25,2 εκατ. στον παράλληλο διαγωνισμό του Ειδικού Διαχειριστή (ΕΝΑΕ) για το άλλο μισό του Ναυπηγείου. Κυβερνητικές πηγές αναφέρουν πως και οι δύο εκκρεμότητες θα αρθούν σύντομα και θα μπορέσει να προχωρήσει η μεταβίβαση του ναυπηγείου.

Στην περίπτωση της Ελευσίνας όμως τα πράγματα είναι πολύ πιο περίπλοκα αφού το επιχειρηματικό σχέδιο του μόνου γνωστού ενδιαφερόμενου στρατηγικού επενδυτή, της ONEX Shipyards που υποστηρίζεται χρηματοδοτικά από την αμερικανική αναπτυξιακή τράπεζα DFC και συμβουλευτικά από την EY, προέβλεπε και έργο για το Πολεμικό Ναυτικό. Το πρόβλημα με την Ελευσίνα είναι το πολύ μεγάλο βάρος χρεών και άλλων υποχρεώσεων που κουβαλάει και το οποίο εκτιμάται πως με τις προσαυξήσεις έχει φτάσει τα 450 εκατομμύρια. Το μοντέλο εξυγίανσης το οποίο έχει καταρχήν επιλεγεί από την κυβέρνηση αλλά και από την ONEX προβλέπει διαπραγματεύσεις με το δημόσιο και τα ταμεία που είναι οι βασικοί πιστωτές. Οι διαπραγματεύσεις πρέπει να καταλήξουν σε μία συμφωνία που ιδανικά θα προβλέπει γενναία απομείωση των υποχρεώσεων και μεγάλη επιμήκυνση του χρόνου για την αποπληρωμή τους. Είναι χαρακτηριστικό πως πηγές στην Ελευσίνα αναφέρουν σενάρια αποπληρωμής ακόμα και με διάρκεια 100 ετών.

Διαβάστε επίσης: Κοινά αμυντικά συστήματα σε όλη την Ευρώπη

Εφόσον μία βιώσιμη συμφωνία καταστεί δυνατόν να επιτευχθεί (μεταξύ της ONEX, του Δημοσίου, των ασφαλιστικών ταμείων και των άλλων πιστωτών όπως οι τράπεζες, που να ελέγχουν αθροιστικά τουλάχιστον το 60% των υποχρεώσεων και το 40% των ενέγγυων πιστωτών) τότε θα κατατεθεί για επικύρωση στο αρμόδιο δικαστήριο στα πλαίσια των προβλέψεων του πτωχευτικού δικαίου. Καθίσταται σαφές πως το εύρος του κουρέματος αλλά και της επιμήκυνσης του χρόνου αποπληρωμής θα κρίνουν την βιωσιμότητα του εγχειρήματος.

Όσον αφορά στο έργο που μπορεί να αναλάβει προοπτικά η Ελευσίνα, αυτό περιλαμβάνει βέβαια επισκευές και συντηρήσεις εμπορικών πλοίων -με το πελατολόγιο που έχει δημιουργήσει η ONEX από την δραστηριότητα της ήδη εδώ και τρία χρόνια στα ναυπηγεία Σύρου να χαρακτηρίζεται ως εύρωστο- αλλά ενδεχομένως και κάποιο στρατιωτικό έργο. Οι δύο τελευταίες πυραυλάκατοι που ναυπηγούνται στην Ελευσίνα ολοκληρώνονται οσονούπω αλλά υπάρχει η προοπτική ανάληψης έργου κατασκευής άλλων τύπων πλοίων για το Πολεμικό Ναυτικό, όπως , για παράδειγμα, τμημάτων των συζητούμενων κορβετών. Η Ελευσίνα επίσης ερίζει, αν και πρόκριμα έχει ο Σκαραμαγκάς, και για το έργο της αναβάθμισης των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ, οι οποίες κατασκευάστηκαν στο συγκρότημα του Σκαραμαγκά.

Ο επισπεύδων υπουργός ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης στα μέσα της εβδομάδας διαβεβαίωσε πως «το σχέδιο εξυγίανσης προχωράει κανονικά» και ότι «μέσα στις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να κατατεθεί το σχέδιο εξυγίανσης στα αρμόδια δικαστήρια». Ομοίως, ο επικεφαλής της ONEX Πάνος Ξενοκώστας, σε πρόσφατες δημόσιες δηλώσεις του ανέφερε πως βρίσκονται σε εξέλιξη οι σχετικές επαφές προκειμένου να επιτευχθεί συμφωνία για το ύψος και τους όρους αποπληρωμής των οφειλών της Ελευσίνας. Βεβαίως νομικές και τραπεζικές πηγές αλλά και κύκλοι της κυβέρνησης εκτιμούν πως η επίτευξη συμφωνίας ενδέχεται να αποδειχθεί πολύ δύσκολο εγχείρημα λόγω του ύψους των απαιτήσεων που θα κληθεί να περικόψει το δημόσιο και προβλέπουν πως τελικά η επιχείρηση θα οδηγηθεί σε διαδικασία πτώχευσης εν λειτουργία. Κάτι που θα μηδενίσει τις υποχρεώσεις για τον νέο ιδιοκτήτη, ο οποίος θα προκύψει όμως μέσα από διαγωνιστική διαδικασία. Επί τούτου αξίζει να αναφερθούν ίσως κάποιες πληροφορίες για την ύπαρξη και άλλου ενδιαφερόμενου για την Ελευσίνα επενδυτή , από τον Περσικό Κόλπο αλλά και τρίτου σχήματος.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News