ΤΟ ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΤΟΠΙΟ ΤΟ ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ

Επιχειρήσεις: Η επιστροφή στην κανονικότητα αναβάλλεται

Illustration MoneyReview

Έως και πριν από λίγες εβδομάδες οι μεγάλες επιχειρήσεις στην Ελλάδα και παγκοσμίως αισθάνονταν έτοιμες για πλήρη επιστροφή των εργαζομένων τους στα γραφεία από τον Σεπτέμβριο. Αυτή η εξέλιξη θα τους επέτρεπε να ανεβάσουν ταχύτητα και σε μία σειρά από project, που είναι πιο εύκολο να υλοποιηθούν με τη φυσική παρουσία των ομάδων στον χώρο εργασίας, χάρη της άμεσης αλληλεπίδρασης ή και του καλύτερου εξοπλισμού.

Κρίσιμες κατ’ιδίαν συναντήσεις για να μπουν οι οριστικές πινελιές σε μεγάλα deals, συνέδρια και παρουσιάσεις με κοινό θα σηματοδοτούσαν επίσης την επιστροφή στην κανονικότητα – ακόμη και εάν αυτή ήταν μία κανονικότητα με μάσκες και αποστάσεις. Αλλά για ακόμη μία φορά η πανδημία ανατρέπει τα σχέδια των επιχειρήσεων. Η μετάλλαξη Δέλτα εξαπλώνεται με τρομακτική ταχύτητα ανά τον πλανήτη, ειδικά μεταξύ των ανεμβολίαστων πληθυσμών, η μετάλλαξη Λάμδα έρχεται και αυτή να χτυπήσει ηχηρό καμπανάκι και οι εισαγωγές στα νοσοκομεία αρχίζουν και πάλι να αυξάνονται. 

Η εξέλιξη αυτή καθιστά πολλούς εργαζομένους εξαιρετικά επιφυλακτικούς στο να εγκαταλείψουν την τηλεργασία και αναγκάζει τις διοικήσεις των επιχειρήσεων να αναθεωρήσουν τους στόχους του φθινοπώρου.

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της IWG στην Ελλάδα περίπου δύο στους τρεις εργαζομένους (67%) είναι απρόθυμοι να επιστρέψουν πλήρως στο γραφείο τον Σεπτέμβριο. Οπως προκύπτει από την έρευνα, το μεγαλύτερο προτιμά ένα υβριδικό μοντέλο εργασίας, στο οποίο θα έχουν τη δυνατότητα να εργάζονται εξ αποστάσεως δύο με τρεις ημέρες την εβδομάδα.

Αν και το 74% δηλώνει ότι λόγω της τηλεργασίας του λείπει η αλληλεπίδραση με τους συναδέλφους και ένα 33% αντιμετωπίζει καθυστερήσεις στην διεκπεραίωση της εργασίας, η φυσική παρουσία ανησυχεί. Και οι ίδιες οι  επιχειρήσεις (των οποίων το προσωπικό μπορεί να εργάζεται και εξ αποστάσεως) σχεδιάζουν να διατηρήσουν το 20%-50% υπό καθεστώς τηλεργασίας.

Εν τω μεταξύ αργά αλλά σταθερά αυξάνεται και ο αριθμός των ελληνικών επιχειρήσεων, που δίνουν σαφή οδηγία στους εργαζόμενούς τους να εμβολιαστούν εάν θέλουν να επιστρέψουν στο γραφείο. Τουλάχιστον μία πολύ μεγάλη ελληνική επιχείρηση από τον χώρο των τροφίμων φέρεται να είχε αποφασίσει ότι από την 1η Αυγούστου και μετά δεν θα έμπαινε κανείς ανεμβολίαστος στους χώρους της εταιρείας. Πρακτικά αυτό σημαίνει είτε υποχρεωτικές άδειες μετ’ αποδοχών ή εφόσον αυτές έχουν εξαντληθεί, άδειες άνευ αποδοχών. Διαβάστε εδώ περισσότερα. 

Η εικόνα παγκοσμίως 

Ο κολοσσός ηλεκτρονικού εμπορίου, Amazon αποφάσισε να μεταθέσει για το 2022 την επιστροφή στο γραφείο.

Ο τραπεζικός γίγαντας Wells Fargo και η Centene περιμένουν πλέον τους εργαζομένους τους στο γραφείο τον Οκτώβριο αντί του Σεπτεμβρίου- και αυτό εφόσον το επιτρέψουν τελικά τα επιδημολογικά δεδομένα. Άλλες επιχειρήσεις, όπως η Dell, έχουν ακυρώσει τα σχέδια του Σεπτεμβρίου, χωρίς να ανακοινώσουν ακόμη άλλη ημερομηνία επιστροφής, αφού όπως τονίζουν η εντεινόμενη αβεβαιότητα δεν το επιτρέπει. Τα επαγγελματικά ταξίδια επίσης είναι εξαιρετικά περιορισμένα. 

Ακόμη και όταν τελικά δοθεί το σήμα της επιστροφής όμως, πολλές επιχειρήσεις θα κληθούν να αντιμετωπίσουν το αίτημα των εργαζομένων για ένα υβριδικό μοντέλο, που θα τους επιτρέπει να εργάζονται 2-3 φορές την εβδομάδα εξ αποστάσεως. Έρευνες αποκαλύπτουν ότι ορισμένοι δεν είναι καθόλου έτοιμοι να επιστρέψουν και θα ήταν διατεθειμένοι να δεχθούν ακόμη και μείωση μισθού με αντάλλαγμα τη μόνιμη τηλεργασία.

Άλλοι πάλι επιθυμούν να επιστρέψουν, αλλά τους αποθαρρύνει η υποχρέωση του να φορούν καθόλη τη διάρκεια της παραμονής τους στο γραφείο μάσκες. Amazon, JPMorgan Chase και Bank of America είναι μερικές μόνο από τις επιχειρήσεις που έχουν επαναφέρει την υποχρεωτικότητα της μάσκας. Τεχνολογικοί κολοσσοί όπως η Microsoft και η Google θέτουν μία επιπλέον προϋπόθεση για όσους θέλουν να επιστρέψουν στο γραφείο: τον εμβολιασμό τους κατά της Covid-19. ΄Άλλες επιχειρήσεις όπως η Walmart και η Uber έχουν ζητήσει από τα διοικητικά στελέχη να εμβολιαστούν, ενώ η Amazon και η Apple παροτρύνουν τους εργαζομένους τους να εμβολιαστούν, αλλά προς το παρόν δεν έχουν υιοθετήσει συγκεκριμένα κίνητρα ή αντικίνητρα. Υπάρχουν και εκείνες που προσπαθούν να πείσουν περισσότερους εργαζομένους τους να θωρακιστούν έναντι του ιού με μπόνους. Ενδεικτικό το παράδειγμα της Vanguard, που προσφέρει 1.000 δολάρια σε όποιον εργαζόμενο εμβολιαστεί πλήρως. 

moneyreview.gr με πληροφορίες από WSJ, CNN 

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News