ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σούπερ μάρκετ: Οι «πρωταθλητές» του 2020 και ο φόβος του πληθωρισμού

Σούπερ μάρκετ: Οι «πρωταθλητές» του 2020 και ο φόβος του πληθωρισμού

«Πρωταθλήτρια» στην αύξηση των πωλήσεων κατεψυγμένων τροφίμων και αντιβακτηριδιακού τζελ αναδείχθηκε η Ελλάδα στην Ευρώπη το 2020, κατηγορίες οι οποίες διατηρούν τη δυναμική τους, η οποία για τα μεν κατεψυγμένα τρόφιμα προϋπήρχε της πανδημίας, για το δε αντιβακτηριδιακό τζελ μπήκε στη ζωή μας τον περασμένο Φεβρουάριο και μάλλον θα αργήσει να βγει. Την ίδια ώρα φαίνεται να μειώνονται οι πωλήσεις σε ποτά, αποτέλεσμα κυρίως της επανεκκίνησης της εστίασης, ενώ γενικότερα η αγορά αναμένει μείωση των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ, απόρροια δύο παραγόντων: της ανακατανομής των δαπανών και σε άλλες αγορές και της μείωσης των διαθέσιμων εισοδημάτων ή της εκτίμησης για μείωσή τους από το φθινόπωρο και μετά.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI σε επτά ευρωπαϊκές χώρες (Γαλλία, Ιταλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ισπανία, Γερμανία, Ολλανδία και Ελλάδα) στην Ελλάδα καταγράφηκε το 2020 η μεγαλύτερη αύξηση στις πωλήσεις κατεψυγμένων τροφίμων (17,6%) και ακολούθησαν το Ηνωμένο Βασίλειο (15,7%) και η Ολλανδία (14%). Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι η άνοδος στις πωλήσεις κατεψυγμένων τροφίμων ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2015, μία ακόμη συγκυρία πολύ μεγάλης προσέλευσης στα σούπερ μάρκετ, όταν οι καταναλωτές υπό τον φόβο των συνεπειών των capital controls προμηθεύτηκαν μεγάλες ποσότητες συγκεκριμένων κατηγοριών τροφίμων, μεταξύ αυτών και κατεψυγμένων. Ήταν η εποχή άλλωστε που είχαν «ξεπουλήσει» και οι καταψύκτες, για τη συντήρηση όλων αυτών των κατεψυγμένων τροφίμων που αγοράστηκαν υπό τον μαζικό πανικό.

Η Ελλάδα είναι επίσης «πρωταθλήτρια» στην αύξηση πωλήσεων αντιβακτηριδιακού τζελ, καθώς αυτές ενισχύθηκαν το 2020 κατά 2.228%! Υπενθυμίζεται, άλλωστε, ότι η κατηγορία αποτέλεσε σημαντική πηγή ενίσχυσης του τζίρου για πολλές μεταποιητικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα, οι οποίες ξεκίνησαν να παράγουν αυτό το προϊόν μόλις την περασμένη άνοιξη, μετά την εκδήλωση της πανδημίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η «Παπουτσάνης».

Που βρισκόμαστε σήμερα;

Την εβδομάδα που τελείωσε στις 6 Ιουνίου 2021 οι πωλήσεις σούπερ μάρκετ ήταν αυξημένες κατά 6% σε σύγκριση με την αντίστοιχη εβδομάδα του 2020, με την κατηγορία των τροφίμων να καταγράφει αύξηση πωλήσεων κατά 3%, των ειδών νοικοκυριού και των ειδών ατομικής φροντίδας και ομορφιάς να καταγράφουν αύξηση 12% και 15% αντιστοίχως και των ειδών bazaar κατά 51%. Στην κατηγορία πάντως των αλκοολούχων ποτών καταγράφεται μείωση των πωλήσεων από τα σούπερ μάρκετ κατά 6% και των γαλακτοκομικών κατά 1%.

Την ίδια ώρα συνεχίζονται οι πληθωριστικές πιέσεις, σε γαλακτοκομικά (αύξηση τιμών με βάση τα στοιχεία από τα σούπερ μάρκετ κατά 2%), συσκευασμένα τρόφιμα (2%), αναψυκτικά (3%), αλκοολούχα ποτά (2%), είδη νοικοκυριού (4%).

Δεδομένων πάντως των ανατιμήσεων οι οποίες επίσης θα συμβάλλουν στο «ψαλίδισμα» των διαθέσιμων προς κατανάλωση εισοδήματος, οι αναλυτές της αγοράς αναμένουν και για αυτόν τον λόγο μείωση των πωλήσεων. Τρόπος ενίσχυσής τους αποτελούν οι προωθητικές ενέργειες, οι οποίες βρίσκονται σε ανοδική πορεία, μετά την υποχώρησή τους το 2019. Τα στοιχεία της Nielsen για το πρώτο τετράμηνο του 2021 δείχνουν ότι το 62,2% των επώνυμων ταχυκίνητων προϊόντων διατέθηκαν σε προσφορά, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό το 2020 ήταν 60,5%.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News