Business & Finance Σάββατο 29/05/2021, 21:45
ΥΠΟΔΟΜΕΣ

Κυρ. Μητσοτάκης: ΒΟΑΚ ο δρόμος του μέλλοντος ξεκινά από την Κρήτη

φωτ. ΑΠΕ ΜΠΕ

«Το μεγαλύτερο αυτοκινητόδρομο που θα κατασκευαστεί στην Ευρώπη και δρόμο του μέλλοντος», χαρακτήρισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης το έργο του νέου Βόρειου Οδικού ‘Αξονα της Κρήτης (ΒΟΑΚ) που παρουσίασε σήμερα από το νησί μαζί με την ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, βάζοντας σε τροχιά υλοποίησης ένα εμβληματικό αναπτυξιακό έργο για την Κρήτη. 

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπογράμμισε χαρακτηριστικά ότι ο ΒΟΑΚ «αποτελούσε, αποτελεί, θα αποτελεί για μένα αδιαπραγμάτευτη αναπτυξιακή προτεραιότητα. Θέλω να γνωρίζετε ότι αυτός ο δρόμος, θα είναι ένας δρόμος του μέλλοντος. Θα είναι ένα δρόμος, δηλαδή, ο οποίος θα έχει έτοιμες τις υποδομές για ημιαυτόνομη και αυτόνομη οδήγηση. Θα είναι ένας δρόμος ο οποίος θα έχει φιλικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Καθώς οι τρόποι μετακίνησης αλλάζουν, καθώς μετακινούμαστε με γρήγορους ρυθμούς ολοένα και περισσότερο προς την ηλεκτροκίνηση. Πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι υπάρχουν και στο νησί μας οι σχετικές υποδομές για να μπορούμε να υποστηρίξουμε αυτή τη μεγάλη μετάβαση. Και βέβαια, για ένα νησί, με έναν τόσο δυναμικό πρωτογενή αλλά και δευτερογενή τομέα, η ασφάλεια και η ταχύτητα των μεταφορών των αγροτών μας, των βιομηχάνων μας, έχει εξαιρετικά μεγάλη σημασία. Είμαι, λοιπόν, πολύ χαρούμενος που σήμερα είμαστε σε θέση να σας παρουσιάσουμε το σχέδιο για ένα έργο το οποίο είναι ολοκληρωμένο».

Το σχέδιο που παρουσιάστηκε στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής Μεσογείου στην παλιά πόλη των Χανίων, προβλέπει νέες χαράξεις, τούνελ- σήραγγες, γέφυρες και ανισόπεδους κόμβους.

Υπενθυμίζοντας ότι η δημιουργία του έργου ήταν μια από τις προσωπικές προεκλογικές δεσμεύσεις του, ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε ιδιαίτερα στην μεγάλη προσπάθεια που καταβλήθηκε ώστε μέρος της χρηματοδότησης του έργου να είναι από το Ταμείο Ανάκαμψης. «Διαθέτουμε τα χρηματοδοτικά εργαλεία για να υλοποιήσουμε ένα εργο, που θα ξεπεράσει τα 2 δισ. ευρώ. Ο ΒΟΑΚ θα είναι ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος που θα κατασκευασθεί στην Ευρώπη. Αν δεν προχωρήσουμε η Κρήτη θα μείνει αναπτυξιακά ακρωτηριασμένη. Για μένα ο ΒΟΑΚ είναι αδιαπραγμάτευτη αναπτυξιακή προτεραιότητα», είπε χαρακτηριστικά.

Ο κ. Μητσοτάκης μίλησε για την εμπειρία του στο θέμα της οδικής ασφάλειας που παρέχει ο υφιστάμενος ΒΟΑΚ και τόνισε ότι, « ο νέος ΒΟΑΚ θα είναι ο δρόμος του μέλλοντος». Από τα Χανιά ο Πρωθυπουργός ζήτησε την συνεργασία όλων ώστε να ολοκληρωθεί το έργο, αναφέρθηκε στα μεγάλα αναπτυξιακά έργα που δρομολογούνται στο νησί τονίζοντας ότι «πρέπει να δουλέψουμε όλοι μαζί και να κάνουμε πράξη το αναπτυξιακό μας όραμα για το νησί».

Ο Πρωθυπουργός τόνισε πως το νησί της Κρήτης «θα πρωταγωνιστήσει και στον τρόπο με τον οποίον αλλάζει ο κόσμος μας και θα ζούμε και την εποχή μετά τον κορωνοϊό. Τεράστιες ευκαιρίες ανοίγονται μπροστά μας για ολόκληρη τη χώρα. Ειδικά για την Κρήτη. Είναι ευκαιρίες τις οποίες δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να αφήσουμε αναξιοποίητες και δεν θα το κάνουμε, γιατί μας ενώνει το ίδιο κοινό όραμα για τον τόπο μας και για το μέλλον του. Και είμαι πολύ αισιόδοξος. Είμαι πολύ αισιόδοξος ότι καθώς τελειώνουμε με την περιπέτεια του κορωνοϊού ανοίγεται μπροστά μας ένας νέος μεγάλος αναπτυξιακός κύκλος για ολόκληρη τη χώρα και φυσικά για την πατρίδα μας, για την Κρήτη».

Στην ομιλία του ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής τόνισε ότι στο τέλος του 2022 θα αρχίσουν τα πρώτα εργοτάξια του ΒΟΑΚ και μέσα στο 2024 θα εχουν αναπτυχθεί όλα τα εργοτάξια. Όπως ειπε ο νέος ΒΟΑΚ θα είναι μήκους 300 χιλιόμετρων και το εκτιμώμενο κόστος του 2 δισ. ευρώ. Παράλληλα τόνισε ότι « έχουν εξασφαλισθεί οι πιστώσεις για το έργο, η ολοκληρωμένη χάραξη και προχωρά η μελετητική ωριμότητα».

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του ΒΟΑΚ

Τα τεχνικά στοιχεία παρουσίασε ο γενικός γραμματέας Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης. Ειδικότερα, για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο το έργο περιλαμβάνει: 2+2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης με συνολικό πλάτος 21,5 μέτρα και κεντρική νησίδα. 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους 34 χιλιομέτρων, 10,80 χιλιόμετρα νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος, 20 νέους ανισόπεδους κόμβους και αναβάθμιση των υπαρχόντων ανισόπεδων κόμβων στις παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου.

Ο νέος ΒΟΑΚ που θα συνδέει την Δυτική με την Ανατολική Κρήτη, θα έχει σε όλο το μήκος του προστατευτικό διαχωριστικό ανά κατεύθυνση κυκλοφορίας, φωτισμό και με την ολοκλήρωση του θα αναβαθμίσει το επίπεδο ασφάλειας και μεταφορών στο νησί.

Για την υλοποίηση του θα χρησιμοποιηθούν όλα τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία, ενώ ποσό 427 εκατομμυρίων ευρώ θα διατεθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης. Η μελετητική ωριμότητα, η χάραξη του δρόμου, η κατάθεση Μελέτης Περιβαλλοντολογικών Επιπτώσεων και η εξασφαλισμένη χρηματοδότηση των 427 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, δημιουργεί την αισιοδοξία για το πολύπαθο έργο. Το τμήμα Χανιά – Χερσόνησος, θα γίνει με σύμβαση παραχώρησης, για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, η Β΄ φάση του διαγωνισμού ξεκίνησε και έχει κατατεθεί η μελέτη περιβαλλοντολογικών επιπτώσεων στο αρμόδιο Υπουργείο, ενώ το τμήμα Νεάπολη – ‘Αγιος Νικόλαος, θα γίνει με ΣΔΙΤ. Παράλληλα έχουν ανατεθεί και οι μελέτες για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά.

Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών με την υλοποίηση του έργου αλλά και ολόκληρου του ΒΟΑΚ θα επιτευχθεί: Σημαντική μείωση των ατυχημάτων, που βαρύνουν τον σημερινό άξονα, ιδίως με θανατηφόρα ατυχήματα και σοβαρούς τραυματισμούς. Σημαντική μείωση στον χρόνο των μετακινήσεων μεταξύ των κύριων πόλων του βόρειου μετώπου της Κρήτης στο επιθυμητό επίπεδο, αλλά και θα βελτιώσει την άνεση των μετακινήσεων, προσφέροντας καλύτερο και ελκυστικότερο επίπεδο συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης στους χρήστες. Μείωση κόστους μεταφοράς των εμπορευμάτων και προϊόντων στο συνολικό οδικό δίκτυο της Κρήτης, του οποίου αποτελεί τον κορμό. Ανοδική πορεία της ανάπτυξης της Κρήτης μέσω της αυξημένης κινητικότητας και δυνατοτήτων αξιόπιστης προσπέλασης των τουριστικών και λοιπών οικονομικών πόλων, σύμφωνα με τις προβλέψεις των σχετικών προγραμμάτων. Ουσιαστική συνδρομή στην αειφόρο τουριστική ανάπτυξη της Κρήτης, μειώνοντας τις πιέσεις που προκαλούνται από τον υφιστάμενο οδικό άξονα στην ποιότητα του περιβάλλοντος στην βόρεια ακτή του νησιού, η οποία είναι αναπτυγμένη τουριστικά.

 

Money Review