ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΟΛΠ: Τα επόμενα βήματα στη διαμάχη Cosco – Δημοσίου

φωτ. InTime News

Σε κρίσιμη καμπή βρίσκονται οι σχέσεις Cosco Shipping και ελληνικού Δημοσίου, καθώς στα τέλη Απριλίου παρήλθε η προθεσμία που προβλέπεται από τη σύμβαση παραχώρησης για τη φιλική διευθέτηση των μεταξύ τους διαφορών και ειδικότερα της απόδοσης του 16% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς.

Το επόμενο βήμα κανονικά είναι η προσφυγή στη διαιτησία, με κυβερνητικές πηγές να εκτιμούν μάλιστα ότι ο κινεζικός όμιλος έχει ισχυρές πιθανότητες να επικρατήσει. Ωστόσο, αρμόδιος κυβερνητικός αξιωματούχος, μιλώντας για το θέμα στo «ΜR», εξέφρασε την εκτίμηση πως τελικά θα επιτευχθεί συμφωνία με τον κινεζικό όμιλο:

«Η κυβέρνηση έχει τη θέληση να καταλήξει σε φιλικό διακανονισμό με την Cosco Shipping και να τιμήσει τη συμβατική υποχρέωσή της να αποδώσει το 16% του ΟΛΠ, αλλά μόνο με απόλυτη διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου και με αυστηρές ρήτρες ότι όλες οι επενδύσεις τελικά θα υλοποιηθούν». Σύμφωνα με την ίδια πηγή, οι ρήτρες αυτές θα προβλέπουν την αναστροφή της μεταβίβασης του 16% εάν δεν υλοποιηθούν οι επενδύσεις, όπως και την κατάπτωση εγγυητικών επιστολών που θα πρέπει να προσκομίσει η Cosco προκειμένου να λάβει παράταση περίπου δύο ετών για την ολοκλήρωση των υποχρεωτικών επενδύσεων.

Μοντέλο ΟΛΘ

Πρόκειται για μοντέλο που προσομοιάζει σε αυτό της ιδιωτικοποίησης του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, όπου πωλήθηκε απευθείας το 67% του μετοχικού κεφαλαίου και δόθηκε προθεσμία επτά ετών για την υλοποίηση των δεσμευτικών επενδύσεων, ενώ ο επενδυτής έχει καταβάλει εγγυητικές επιστολές που θα επιστρέφονται παράλληλα και ανάλογα με την υλοποίηση των έργων.

Ομως, η Cosco δεν έχει ζητήσει παράταση αλλά το 16%, που θα αυξήσει το ποσοστό της στο 67% και θα την ισχυροποιήσει στη διαδικασία λήψης αποφάσεων καθώς και στα εισπραττόμενα μερίσματα.

Νομικοί κύκλοι που παρακολουθούν την υπόθεση στενά εκτιμούν πως υπάρχει ακόμα κάποιο χρονικό περιθώριο για την επίτευξη φιλικού διακανονισμού και εκφράζουν την αισιοδοξία τους ότι, παρά την παρέλευση της προθεσμίας της 30ής Απριλίου, θα καταστεί δυνατή η συμφωνία των δύο πλευρών και η αποφυγή της προσφυγής στη διαιτησία. Οι ίδιες νομικές πηγές εξηγούν πως έχει υλοποιηθεί περίπου το ένα τρίτο των υποχρεωτικών επενδύσεων, ενώ από τα υπόλοιπα δύο τρίτα, ένα ποσοστό 60%-70% δεν έχει υλοποιηθεί εξαιτίας καθυστερήσεων για τις οποίες δεν ευθύνεται η Cosco. Ως εκ τούτου θεωρούν πολύ ισχυρή τη θέση του κινεζικού ομίλου σε μια ενδεχόμενη διαιτησία.

Το χρονικό της υπόθεσης

Το ζήτημα ανέκυψε στα τέλη Νοεμβρίου του 2020, όταν η Cosco Shipping, με 21 σελίδων επιστολή της προς το ΤΑΙΠΕΔ και τους υπουργούς Οικονομικών και Ναυτιλίας, απέδωσε ευθύνες στις ελληνικές Αρχές για το γεγονός ότι πολλές από τις δεσμευτικές επενδύσεις που περιλαμβάνει η σύμβαση αγοραπωλησίας των μετοχών κατά την ιδιωτικοποίηση του 2016 δεν έχουν προχωρήσει. Υπενθυμίζεται πως ο διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ αφορούσε το 67% του μετοχικού κεφαλαίου του, με αρχική μεταβίβαση του 51% των μετοχών και διακράτηση του 16% από το Δημόσιο επί μία πενταετία (έως τον Αύγουστο του τρέχοντος έτους) για να υλοποιηθούν οι δεσμευτικές επενδύσεις. Η Cosco για το 51% που απέκτησε τον Αύγουστο του 2016 κατέβαλε τότε 293,7 εκατ. ευρώ, ενώ για την απόκτηση αυτού του επιπλέον ποσοστού, δηλαδή του 16%, έχει από το 2016 καταθέσει σε λογαριασμό μεσεγγύησης (escrow account) 88 εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι οι συνολικές επενδύσεις της Cosco στον ΟΛΠ που προβλέπει το master plan ανέρχονται σε 612 εκατ. ευρώ, με τα 293,7 εκατ. ευρώ εξ αυτών να αφορούν τις λεγόμενες δεσμευτικές επενδύσεις, οι οποίες πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2021 προκειμένου να μεταβιβαστεί στην Cosco και το υπόλοιπο 16% του ΟΛΠ.

Πράγματι, κατά τα πρώτα τρία χρόνια μετά την ιδιωτικοποίηση (Αύγουστος του 2016) μικρή μόνον πρόοδος σημειώθηκε στην έγκριση επενδύσεων από την τότε κυβέρνηση. Το καλοκαίρι του 2019 αναδείχθηκε νέα κυβέρνηση, αλλά απαιτήθηκε χρόνος για να εξεταστούν πολλές εκ των επιμέρους λεπτομερειών. Το φθινόπωρο του 2019 οι υποχρεωτικές επενδύσεις (master plan) εγκρίθηκαν –με εξαίρεση την προστεθείσα από την Cosco, το καλοκαίρι του 2019, κατασκευή ενός τέταρτου προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων–, αλλά έκτοτε πολλές επιμέρους αδειοδοτήσεις δεν έχουν προχωρήσει για γραφειοκρατικούς κυρίως λόγους καθώς και εξαιτίας προσφυγών τρίτων μερών κατά της υλοποίησής τους.

Money Review