ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Απογειώθηκε ο τζίρος των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ

φωτ. Shutterstock

Στα 163,3 εκατ. ευρώ υπολογίζεται ο τζίρος των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα το 2020, επίδοση που ξεπέρασε ακόμη και τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις, καθώς αποδείχθηκε ότι ο τρόπος αυτός για τις αγορές των βασικών ειδών διατροφής και άλλων προϊόντων πρώτης ανάγκης που υιοθετήθηκε από πολλά νοικοκυριά λόγω πανδημίας ήρθε για να μείνει.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Convert Group -η οποία σημειωτέον στα μέσα της περασμένης χρονιάς εκτιμούσε ότι ο τζίρος των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ θα διαμορφωθεί το 2020 σε περίπου 100 εκατ. ευρώ- η επίδοση των 163,3 εκατ. ευρώ συνιστά αύξηση 262% σε σύγκριση με τις πωλήσεις των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ το 2019. Πλέον το μερίδιο των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ στον συνολικό τζίρο του κλάδου έφτασε το 2020 σε 1,8% έναντι μόλις 0,4% το 2019. Οι αναλυτές της Convert Group εκτιμούν ότι, αν και το ποσοστό αυτό είναι ακόμη μικρό, γρήγορα θα αυξηθεί σημαντικά τα επόμενα χρόνια, φτάνοντας ακόμη και στο 16% που ανήλθε στο Ηνωμένο Βασίλειο το 2020.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που καταγράφει σε πραγματικό χρόνο το eRetail Audit, η πλατφόρμα της Convert Group,  ο υψηλότερος ρυθμός ανάπτυξης των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα κορυφώθηκε το Δεκέμβριο όπου καταγράφηκε αύξηση 669% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020.

Μαζί με τη μεγάλη αλλαγή στην εικόνα του κλάδου λόγω του κορωνοϊού παρατηρήθηκε και αλλαγή στο προφίλ του καταναλωτή. Οι καταναλωτές φαίνεται πως έχουν πλέον μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στα online supermarket, προσθέτοντας στο καλάθι τους κατηγορίες πρώτης ανάγκης όπως φρέσκα και κατεψυγμένα τρόφιμα, που μέχρι και το 2019 δεν ήταν στις κύριες προτιμήσεις τους. Τα φρέσκα τρόφιμα σημείωσαν αύξηση 486% κατά τους μήνες της πρώτης καραντίνας (Απρίλιος, Μάιος, Ιούνιος) και 658% κατά τους μήνες της δεύτερης καραντίνας (Οκτώβριος, Νοέμβριος, Δεκέμβριος), συγκριτικά με τα αντίστοιχα διαστήματα του 2019. Η υποκατηγορία μάλιστα με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη ήταν το τυρί με αύξηση 565% στο δεύτερο τρίμηνο και 761% στο τέταρτο τρίμηνο του 2020, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019.
 
Μελετώντας όλες τις κατηγορίες που αυξήθηκαν σε αξία ηλεκτρονικών αγορών το 2020, προκύπτουν οι εξής αυξήσεις σε σύγκριση με το 2019: 494% σε κατεψυγμένα τρόφιμα, 446% σε φρέσκα τρόφιμα, 420% σε προϊόντα αρτοποιίας, 397% σε συσκευασμένα τρόφιμα, 363% σε καλλυντικά και είδη περιποίησης, 337% σε ποτά και αναψυκτικά, 302% σε χαρτικά και είδη καθαρισμού, 233% σε προϊόντα για κατοικίδια και 88% σε προϊόντα περιποίησης για παιδιά. 

Σύμφωνα, επίσης, με την Convert Group η μέση αξία του ηλεκτρονικού «καλαθιού» μειώθηκε στα τέλη της χρονιάς στα 80 ευρώ από 100 ευρώ στην αρχή του 2020, καθώς πλέον οι καταναλωτές σταμάτησαν να «στοκάρουν» προϊόντα. Τέλος, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο ηλεκτρονικό «καλάθι» μειώθηκε στο 12,1% το 2020 έναντι 14,2% το 2017.

Στα στοιχεία συμπεριελήφθησαν για πρώτη φορά και οι  πλατφόρμες delivery που ξεκίνησαν εντός του 2020 να υποδέχονται παραγγελίες σούπερ μάρκετ οι οποίες συνετέλεσαν εν μέρη και στην μεγάλη αύξηση που παρατηρήθηκε στο κλείσιμο της χρονιάς. Αυτές είναι το box.gr (συνεργάζεται με Κρητικό και Μασούτη), το delivery.gr (συνεργάζεται με ΑΒ Βασιλόπουλο) και το efood.gr (συνεργάζεται με τον Σκλαβενίτη) το οποίο μπήκε μάλιστα πρώτο στο κανάλι. Συνολικά στην ανταλλαγή στοιχείων μέσω του eRetail Audit  συνεργάζονται όλοι οι παίκτες που δραστηριοποιούνται αυτή την στιγμή στο κανάλι του οnline supermarket, εκτός των e-fresh.gr και Market In.

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News